سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت؛

درباره آخرين وضعيت ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن مذاکره شد/ تلاش برای مهار مخاطرات افراط‌گرایی در منطقه

وزر امور خارجه کشورمان عصر شنبه در حاشيه برگزاري شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با وزراي امور خارجه يمن، قرقيزستان، سريلانكا و نروژ دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، وزراي امور خارجه يمن، قرقيزستان، سريلانكا و نروژ عصر شنبه در حاشيه برگزاري شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با " محمدجواد ظريف"  وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفتگو كردند.
 
در ديدار ظريف و وزير امور خارجه يمن پيرامون آخرين وضعيت ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن مذاكره شد و وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به مسئوليت دولت يمن خواستار تسريع در اتخاذ تدابير و اقدامات لازم براي يافتن، آزادي و بازگشت سالم وي گرديد.

وزير امور خارجه يمن نيز با تشريح تلاش‌هاي دولتش در اين ارتباط قول داد كه در جهت آزادي سريع‌تر ديپلمات ايراني حداكثر تلاش خود را به عمل آورند.
 
مخاطرات افراط‌گرايي و اختلافات فرقه‌اي در منطقه و تسري آن به فراتر از مرزهاي كشورها و ضرورت همكاري جمعي براي مهار آن از محورهاي مذاكرات اين دو مقام بود.  
 
همچنين ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ايران و يمن به‌عنوان دو كشور با سابقه تمدني قديمي كه همواره دو ملت آن از روابط تاريخي خوبي برخوردار بوده‌اند، احياء كميسيون مشترك اقتصادي، تبادل هيئت‌هاي متقابل و حفظ تماس‌هاي في‌مابين از ديگر مسائل مطروحه در اين ديدار بود.

ظريف در ديدار جداگانه با وزير امور خارجه قرقيزستان ضمن ابراز اميدواري نسبت به توسعه روابط، همكاري در حوزه حمل و نقل و ترانزيت را موجب ارتقاء‌ همكاري‌هاي اقتصادي، همگرايي و شكوفايي كشورهاي منطقه خواند و برقراري خط هوايي مستقيم ميان دو كشور را براي ارتقاء‌ ارتباطات مردمي و تسهيل امور تجاري سازنده توصيف كرد.
 
ظريف با اشاره به توانمندي‌هاي ايران در حوزه هاي صنعتي، عمراني و خدمات فني و مهندسي، آمادگي كشورمان را براي مشاركت در طرحهاي توسعه‌اي قرقيزستان اعلام داشت.
 
وزير امور خارجه قرقيزستان نيز سفر اخير "دكتر روحاني به بيشكك براي شركت در اجلاس شانگ‌هاي را مهم خواند و با اشاره به فضاي جديد بين‌المللي درباره ايران، گفت: هرگونه شرايط خوب براي ايران براي ما نيز خوب است .
 
وي با اشاره به تبادل هيئت‌هاي مختلف دو كشور در سال‌هاي اخير از پيشرفت مناسبات در عرصه‌هاي سياسي، تجاري و اقتصادي ابراز رضايت كرد، افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان، سطح روابط تجاري در سطحي كه ما را راضي كند نيست.
 
وزير خارجه قرقيزستان خواستار برقراري خط هوايي مستقيم ميان ايران و قرقيزستان شد و اراده رئيس‌جمهور اين كشور براي گسترش همه‌جانبه مناسبات تهران – بيشكك را خاطر نشان ساخت .

وي همچنين خواستار مشاركت بيشتر شركت‌هاي ايراني در طرح‌هاي عمراني و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك دو كشور شد.
 
ظريف در ديدار وزير امور خارجه سريلانكا آمادگي كشورمان را براي همكاري نزديك بين تهران و كلمبو اعلام كرد.
 
وزير امور خارجه سريلانكا نيز با تاكيد بر روابط نزديك ايران و سريلانكا برگزاري دهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور و بررسي راه‌هاي توسعه همكاري‌هاي تجاري في‌مابين در حوزه انرژي را خاطر نشان کرد.
 
در اين ديدار وزير امور خارجه سريلانكا آخرين تحولات سياسي كشورش را تشريح كرد و طرفين مخالفت خود را با اقدامات يك جانبه قدرت‌هاي غربي عليه كشورها با اقراض سياسي اعلام كردند.
 
در ديدار وزاري امورخارجه ايران و نروژ روابط دوجانبه و رايزني‌هاي في‌مابين تهران – اسلو و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
ظريف ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه، از استمرار گفتگوهاي سياسي منظم ميان دو كشور استقبال كرد.
 
وزير امور خارجه نروژ نيز با استقبال از فضاي جديد به وجود آمده، نسبت به گفتگوهاي سياسي، منظم ميان مسئولين وزارتخانه‌هاي خارجه دو كشور ابراز رضايت کرد و رايزني پيرامون موضوعاتي مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسئله آوارگان را سازنده خواند. 

در ارتباط با بحران سوريه، ظريف به جلوگيري از جنگ به عنوان يك تراژدي، خلع سلاح شيميايي در سوريه و منطقه و ضرورت جلوگيري از دستيابي گروه‌هاي افراطي به سلاح شيميايي و فضاي ايجاد شده براي گفتگوهاي سياسي جهت حل بحران سوريه اشاره كرد.
 
وي درباره مسئله هسته‌اي، مذاكرات اخير ايران و 1+5 را آغاز خوبي توصيف كرد و ابراز اميدواري کرد كه ادامه مذاكرات با موفقيت توام باشد.

ظريف همچنين با اشاره به اينكه تحريم‌ها صرفا مردم را هدف قرار داده است، حضور 73 درصدي مردم ايران در پاي صندوق‌هاي راي را داراي پيامي مهم براي جهان دانست .
 
وزير امور خارجه نروژ نيز ايران را يك كشور و شريك طبيعي داراي نفوذ در منطقه توصيف كرد و افزود : همواره گفته‌ايم كه ايران بايد در روندهاي حل و فصل بحران‌هايي مانند افغانستان و سوريه حضور داشته باشد.  
 
وي گفت: همواره تاكيد كرده‌ايم كه در ايران پويايي سياسي، روندهاي دموكراتيك و حكومت مقتدر وجود داشته است.  

در اين ديدار پيرامون افغانستان به‌ويژه در ارتباط با تحولات مهم سال 2014 اين كشور رايزني و تبادل نظر به‌ عمل آمد.   

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.