سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده هشدار داد؛

خطر عرفی‌سازی مفاهیم در مغایرت با رویکرد انقلاب اسلامی در ‌فضای مجازی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده نسبت به خطر عرفی‌سازی مفاهیم مغایر با انقلاب اسلامی در فضای مجازی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، فاطمه قاسم‌پور در نشست عمومی با موضوع «فعالیت‌های جنبش زنان در فضای مجازی» که از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به فعالیت زنان در فضای مجازی گفت: نخستین حرکت زنان در فضای مجازی مقارن با اوایل دهه 80 با حضور در وبلاگ‌ها بوده است.

وی دلیل روی‌آوردن زنان به وبلاگ‌نویسی را شبیه بودن وبلاگ به دفترچه خاطرات و احساس امنیت نسبی از ناشناس بودن نویسنده برشمرد.

قاسم‌پور ادامه داد: با بالا گرفتن تب وبلاگ‌نویسی، زنان به نوشتن مسایل خصوصی خود روی آوردند این رویکرد با درخواست‌های فعالان حوزه زنان، مبنی بر نوشتن تجربه‌های خود در برابر ظلم و ستم، خشونت، نابرابری اجتماعی و حقوقی و ارائه راهکار در این زمینه، وارد فاز جدیدی شد. فعالان حوزه زنان به دنبال ‌رهایی از بند کلیشه‌ها و سنت‌های مردسالار و ارائه روایت‌های زنانه از دنیای مردسالار بودند از این‌رو خود نیز در این اقدام سهم بسزایی داشتند.

وی افزود: بعد از دوره وبلا‌گ‌نویسی، شبکه‌های اجتماعی با خصوصیت اشتراک‌گذاری و شکل تعاملی بودن مورد توجه ‌قرار گرفت. جریان دفاع از حقوق زنان با حضور در این عرصه، مجموعه صفحاتی با موضوعاتی چون برابری زن و مرد، حجاب اجباری و تجارب زنانه را مورد توجه قرار داده است.

کارشناس مسائل زن و خانواده تصریح کرد: کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با قبح‌زدایی و عرفی‌سازی مفاهیمی هستند که با رویکرد انقلاب اسلامی در این عرصه مغایر است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ایجاد وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی را از دیگر اقدامات فعالان حوزه زنان در عرصه مجازی نام برد و گفت: در موارد مقتضی این وب‌سایت‌ها به صورت هماهنگ در ایجاد موج مطالبه‌گری اقدام می‌کنند.

قاسم‌پور اظهار داشت: فعالان دفاع از حقوق زنان با استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی، برگزاری سمینارهای آنلاین، بیانیه‌ها و کمپین‌ها در راستای رسیدن به مقاصد سوء خود، جامعه را مورد هدف قرار داده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.