سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فضای گفتگو با تدبیر و امید پایه گذاری شد

ایران به عنوان چهارراه تمدن در طی قرن ها شاهد حضور و گفتگوی اقوام مختلف بوده و با روی کارآمدن دولت یازدهم و پایه گذاری دیپلماسی فرهنگی، پس از سال ها فضای گفتگو با تدبیر و امید پایه گذاری شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ویژه بزرگداشت هفته گردشگری با اشاره به موفقیت های دولت تدبیر و امید گفت: دیپلماسی فرهنگی در دولت جدید بنیان گذاشته شد و با اقدامات صورت گرفته از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستا مبادله فرهنگی پس از سال های طولانی به سرانجام رسیده و به موجب آن فضای گفتگو با تدبیر و امید پایه گذاری شد.

وی افزود: حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و به عنوان چهارراه تمدن از جایگاه ویژه ای برخوردار شده و در طی قرن ها شاهد حضور و گفتگوی اقوام مختلف بوده است.

وی ادامه داد: در آثار تاریخی باقی مانده و حتی در واژگان زبان محاوره روزمره و جاری ایرانیان، ریشه هایی از زبان های اقوام مختلفی که در ایران حاضر بوده و یا ریشه تمدنی مشترکی دارند، یافت می شود.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه در سال جهانی گردشگری به مسئله آب توجه ویژه ای شده است، اظهار داشت: در جاذبه های گردشگری تهران پیوند عمیقی با آب و آبیاری وجود دارد به طوری که ریشه نام منطقه اودلاجان از واژه ای به معنای محل آب برگرفته شده و این منطقه از شمال تا جنوب تهران با سیراب می کرده و شاهد این مدعا قرارگیری سرچشمه در همسایگی اودلاجان است.

وی در حوزه گردشگری طبیعی به سلسله جبال البرز و قله توچال در تهران اشاره کرد و گفت: نام توچال برگرفته از واژه اوچاه است به معنای چاه آب است.

در ریشه شناسی هندی کاربرد این واژه (او به معنای آب) در زبان هندی نیز دیده می شود، مهرو نخست وزیر فقید هند در نامه این اشاره می کند که ریشه مهرو برگرفته از آب و به معنای نهر آب است و نمونه ها مشابه بسیاری را می توان در ریشه شناسی زبان های ترکی،عربی، مغولی، اروپایی و ... نیز یافت می شود که ناشی از فضای گفتگوی تمدنی در گستره زمان شکل است.

وی ایران را نقطه اتصال تمدن ها عنوان کرد و گفت: ریشه های ارتباط تمدن ها در آثار و ابنیه تاریخی نیز ملموس است تخت جمشیدنقش لوتوس (نیلوفر آبی) نماد تمدن هند و هما از نماد تمدن مصر و سرستون های تخت جمشید مزین به نمادهای تمدن یونانی است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه حوزه گفتگوی تمدن در قالب کلام نمی گنجد، افزود: گفتگوی های تمدنی، در قالب تمدن جلوه های فیزیکی و کالبدی علاوه بر جلوه های کلامی چهره می نمایند. 
 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود کار مشترک در حوزه شهری را زمینه ساز همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در طرح نخستین موزه شهر تهران در محدوده اودلاجان، با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری و شورایاری ها به مرحله اجرا نزدیک شده است.

وی ادامه داد: این نخستین سند مشترک که جایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری وفعالیت های مردمی و نهاد ها به با جزئیات تعریف و میزان سرمایه گذاری و مشارکت تعریف و تقسیم بندی شده است.  

وی افزود: با توجه به اینکه اودلاجان به لحاظ تاریخی جز منابع اصلی تامین آب شهر به شمار می رفته، این منطقه ظرفیت احیا دارد.

مسجد جامعی با اشاره به علاقمندی موجود در کشور نسبت به تمدن و میراث فرهنگی و طبیعی و گردشگری، گفت: در مسابقه عکاسی محلی که با برنامه ریزی جوانان محله اودلاجان برگزار شد، بیش از 3 هزار عکس از منطقه ارسال شد که نشانگر اشتیاق در فضای عمومی کشور است.

وی در ادامه فضای عمومی کشور را پشتوانه رشد گردشگری دانست و ادامه داد: موفقیت های دولت در عرصه های گوناگون و رشد گردشگری در کشور، تنها به تلاش دستگاه ها و مدیران ارشد اتفاق نمی افتد و بلکه در یک فضای عمومی که صحنه سیاست را آراست و به نتایج چشم گیری منجر شد و این فضای عمومی امروز پشتوانه حرکت گردشگری است.   
وی در ادامه به ثبت خیابان ولیعصر در فهرست میراث تاریخی اشاره کرد و افزود: خیابان تنها عرضی برای رفت و آمد وسایل نقلیه نیست، بلکه فضایی برای دستیابی به تفاهم و تعامل مشترک و رسیدن به آنچه که بنیان و پایه های نظام مستقر را می سازد است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح تصویب ثبت زندان قصر، گفت: با تصویب این سند، بنا به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی،هویتی، سیاسی و اجتماعی در کشور حفظ شد.

وی خاطرنشان کرد: در هر نقطه از کشور میراث می تواند زمینه ساز گسترش گردشگری در کشور باشد. 

وی ایران با طبیعت چهارفصل را مقصد طبیعت گردان عنوان کرد و گفت: این طبیعت چهارفصل در تهران نیز قابل مشاهده است به طوری که هوای برفی در شمال شهر با حرکت به سوی جنوب کاملا دگرگون می شود.

وی با اشاره به جاذبه های طبیعت تهران، تصریح کرد: در وردآورد محل پرورش گل سرخ، ونک محل درختان ون ، نارمک باغستان انار، پونک محل رشد پونه و .. طبیعت گوناگون ایران، اگر در جایگاه اصل خود قرار گیرد در سایه بهره برداری از ظرفیت های اکوتوریسم، پتانسیل گردشگری فوق العاده ای را ایجاد می شود.

مسجد جامعی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به ظرفیت گردشگری آیینی در کشور گفت: بیش از 25 درصد گردشگران ایران، مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند و نگاه تمام ادیان توحید پس از مکه، به ایران است.

وی با اشاره به قرار گیری مسجد، کلیسا و کنیسه در کنار هم گفت: در ایران مسجد، کلیسا و آتشکده در کنار هم قرار می گیرند که نشانگر فضای تفاهم و گفتگو میان تمدن ها است.

وی با بیان اینکه امنیت کشور مهمترین کانون مورد توجه در حوزه گردشگری است، گفت: به لحاظ سرمایه گذای مادی و معنوی کمبودی وجود ندارد به جز مدیریت، که امیدواریم در مدیریت جدید از امکانات بلقوه و بالفعل در کشور استفاده شود و با تشریع سرمایه گذاری ها از گوشه و کنار جهان در بین ایرانیان و دوستداران ایران، علاقمند به مشارکت، حرکت نوینی در بخش گردشگری آغاز گردد.

وی ادامه داد: اگر در نظر بگیریم هر 5 توریست، 1 شغل ایجاد می کند در شرایط بحران کار در کشور، اولویت توسعه صنعت گردشگری را دوچندان می سازد و در نهایت زمینه ساز حرکت گسترده با نگاه جدید ، مدیریت جدید در دنیای جدید برای کشورمان می باشد.

اولویت بخشی به توسعه صنعت گردشگری، نه تنها موجب ارتقا دیپلماسی فرهنگی کشور خواهد شد بلکه رشد شاخص اقتصادی، اجتماعی و توسعه سیاسی مي انجامد. 

انتهای پیام/   

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.