سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

حوزه باید همگام با پیشرفت جوامع پاسخگو باشد

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: با توجه به اینکه این دهه دهه پیشرفت است و پیشرفت لحظه به لحظه ادامه داردحوزه ها نباید منتظر بمانند که پس از پیش آمدن مسئله جدیدی در جامعه برای پاسخ آن و یافتن راه حل چاره اندیشی کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا در نشست هم اندیشی مسئولان پژوهش حوزه های علمیه خواهران و برادران استان اصفهان جهت چهارمین جشنواره علامه حلی این استان با بیان اینکه برای حل این مشکل در حوزه ها دو راهکار وجود دارد، افزود: در راهکار نخست حوزه ها می توانند تنها تماشاگر باشند و منفعلانه عمل کنند و پس از ایجاد رویداد و مسئله جدید در مورد آن تفکر نمایند.

دبیر جشنواره علامه حلی در بیان راه حل دوم تصریح کرد: همچنین حوزه ها می توانند نقش آفرین باشند و و نبض تولید علم و را در دست بگیرند که برای رسیدن به این راهکار نیازمند تقویت پژوهش در حوزه ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه آیت الله مکارم شیرازی معتقد است که طلبه باید از ابتدای تحصیل پژوهش را آغاز کند، بیان کرد: همه بزرگان در پژوهش صاحب سبک بوده و از پژوهش به این درجات و مراتب رسیده اند.

حجت الاسلام اسماعیل نیا وجود صف پژوهشی و ترویج پژوهش در همه سطوح علمی را ملزم برای حوزه دانست و اشاره کرد: البته حرکت هایی در این راستا وجود دارد که بسیار کند بوده و نیازمند سرعت بیشتری در راه هستیم.

وی با بیان اینکه آمار پژوهش در حوزه ها در حد مطلوب و مناسب قرار ندارد، ابراز کرد: برگزاری جشنواره ها و مسابقاتی از این دست می تواند به رشد کمی و کیفی میزان پزوهش ها در حوزه های علمیه کمک فراوانی کند.

دبیر جشنواره علامه حلی با اعتقاد بر اینکه جشنواره علامه حلی معتبر ترین جشنواره پژوهشی در سطح حوزه های علمیه است، تشریح کرد: برای ترویج پژوهش باید افزون بر اینکه در حوزه افکار را متوجه اهمیت آن کرده، برای طلاب انگیزه ایجاد کرده و از سویی اساتید را در این امر همراه کنیم.

وی با بیان اینکه افزون بر اینکه باید نحوه پژوهش را آموزش داد،تفکرات را نیز باید اصلاح کرد، گفت: جرئت دادن و افزایش اعتماد به نفس، تشویق، کنارگذاشتن توقع بی جا و برگزاری کرسی های نقد آثار از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت تا بتوان به انتظار مطلوب در این زمینه رسید.

حجت الاسلام اسماعیل نیا با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایف حوزه ها در این امر آموزش دهی است، خاطر نشان کرد: باید در حوزه ها اصول مقاله نویسی، اصول ابتدایی نویسندگی، استفاده از نرم افزار های علمی و موارد دیگر را آموزش داد و علاوه بر این آموزش تشویق، حمایت و موارد دیگر را مد نظر قرار دهیم./س

برچسب ها: اصفهان ، دبیر ، جشنواره ، علامه ، حلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.