سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبري نمايش «تعبير يك رويا»:

اتابك نادري:«تعبير يك رويا» نمايش فاخر ايراني است/ آناهيتا همتي: به جاي ديدن شبكه‌هاي ماهواره‌اي به تماشاي تئاتر بروند

آناهيتا همتي از مردم خواست تا به جاي ديدن شبكه‌هاي ماهواره‌اي بيشتر به تماشاي تئاتر بيايند.


به گزارش خبرنگار حوزه‌ي تئاتر باشگاه خبرنگاران نشست خبري نمايش «تعبير يك رويا» با حضور خيرالله تقياني‌پور كارگردان، اتابك نادري بازيگر، آناهيتا همتي بازيگر، صبح امروز در سالن كنفرانس مجموعه‌ي تئاتر شهر برگزار شد.

خيرالله تقياني‌پور كارگردان «نمايش تعبير يك رويا» ابتدا درخصوص نمايش گفت: اصل قصه در كنار داستانك‌هايي شكل گرفته كه تعزيه‌خواني شاخه‌ي اصلي نمايش است.

وي ادامه داد: ما سعي كرديم در اين نمايش گذري به اتفاقات گذشته بزنيم البته اين كار با كارهاي قبليم كمي از لحاظ طنز متفاوت است چرا كه تلاش كردم تا قصه جدي‌تر پيش رود.

تقياني‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار مبني بر تغيير در بازيگران اين نمايش گفت: اتابك نادري به دليلي مشغله‌ي كاري در عرصه‌ي مديريت از ما خواست تا در كار حضور داشته باشد و ما هم از رحيم نوروزي دعوت كرديم اما او نتوانست به خوبي اتابك نادري باشد و دوباره از اتابك نادري خواستيم كه به كار برگردد و خوشبختانه او هم پذيرفت.

وي در ادامه گفت: اكنون همه‌ي بازيگران بدون تغيير حضور خواهند داشت فقط يكي از بازيگران الهه‌ي شهرپرست به دليل اجرا در سنگلج نتوانستند در كنار ما باشند.

تقياني‌پور با اشاره به تعزيه‌خواني در نمايش تعبير يك رويا عنوان كرد: شيوه‌هاي آييني و سنتي در نمايش ما نيز حضور دارد اما من به دنبال اصل قصه هستيم و نمي‌خواهم اين شيوه‌ها بر قصه قابل شود.

وي خاطرنشان كرد: من هميشه سعي كردم قصه روند خودش را پيش ببرد و شيوه‌هاي آييني و سنتي ايراني را در كارگرداني خود لحاظ مي‌كنم همچنين در پروسه‌ي تمرين با اعضاي گروه و بازيگران صحبت مي‌كنم و از نظرهاي آنها نيز استفاده مي‌كنم.

در ادامه نشست اتابك نادري بازيگر و مدير مجموعه‌ي تئاتر شهر ابتدا در خصوص همكاري خود با خيرالله تقياني گفت: از زماني كه در تماشاخانه‌ي سنگلج بودم كارهاي تقياني‌پور را دنبال مي‌كردم و نمايشنامه را نخوانده همكاري با او را قبول كردم.

وي با اشاره به قصه‌ي «تعبير يك رويا» عنوان كرد: «تعبير يك رويا» با نگاه نمايش ايراني و آييني و سنتي بوده چرا كه در روند قصه دو تعزيه‌خوان وجود دارد و دو دختر عاشق آنها مي‌شوند.

نادري اجراي تعزيه را جزء آييني‌هاي ايراني خواند و اظهار داشت: نمايش ايراني در پوست و استخوان ما است و همه‌ي كارشناسان تئاتر به دنبال زنده نگه‌داشتن تئاتر ايراني هستند و اميدوارم «تعبير يك رويا» هم با داستانك‌هايي كه در دل قصه اصلي دارد مخاطب‌پسند باشد.

وي بيان كرد: مسوولان فرهنگي تعاريف مشخصي از تئاتر ايراني ندارند و يك سري آثار را فاخر مي‌دانند در صورتي كه اثر فاخر اثري است كه ارزش‌هاي ايراني در ژانر نمايشي وجود دارد.

نادري افزود: به نظر من همه‌ي مديران بايد در كنار خود مشاور و كارشناساي داشته باشند و بعد درخصوص موضوعي صحبت كنند و بايد در هر مركز و نهاد فرهنگي كارشناس و مشاورهايي حضور داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: نمايش «تعبير يك رويا» با توجه به قالب قصه از موسيقي‌ها سنتي مدل طبل در تعزيه‌خواني استفاده كرده و اين موجب ايجاد يك اثر فاخر ايراني شده است.

آناهيتا همتي بازيگر نمايش «تعبير يك رويا» ابتدا درخصوص نقشش گفت: من نقش دختر جسور و عاشقي را بازي مي‌كنم كه عاشق تعزيه‌خوان شده و عشقش را با شجاعت به او ابراز مي‌كند.

وي ادامه داد: اين دومين كارم با خيرالله تقياني است و از اين‌كه با او همكاري كردم بسيار خوشحالم همچنين اميدوارم كه اين كار مورد استقبال مخاطبان قرار بگيرد.

همتي با درخواست بسيار از خبرنگاران براي تبليغ نمايش «تعبير يك رويا» عنوان كرد: اين نمياش به لحاظ آموزشي براي كودكان هفت و هشت ساله بسيار مناسب است و از مردم مي‌خواهم كه براي ديدن اين نمايش به تئاتر شهر بيايند همچنين من خودم در غرب تهران تبليغات نمايشم را بر عهده گرفتم.

وي ادامه داد: از مردم مي‌خواهم به جاي ديدن شبكه‌هاي ماهواره‌‌اي بيشتر تئاتر ببينند و با آمدنشان ما را تشويق كنند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.