سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

ضعف حمل ونقل ریلی در پس‌كرانه‌ها، بزرگ‌ترین چالش بنادر خوزستان

مدیر ساخت و توسعه راه‌های خوزستان با بیان این‌که 7 بندر در استان با ظرفیت 58 میلیون تن وجود دارد، گفت: این بنادر می‌تواند مراکز جمعیتی و صنعتی 70 درصد کشور را با نزدیک‌ترین فاصله پوشش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ ابراهیم سیف در جلسه حمل و نقل و مسکن  با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل استانداری برگزار شد، عنوان‌کرد: یکی‌دیگر از نقاط قوت بنادر استان کوتاه بودن فاصله با تهران نسبت به فاصله بندر انزلی است، به طوری که بنادر ما 500 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

وی با بیان این‌که طبق مطالعات انجام شده 500 میلیارد تومان برای فعال‌سازی بنادر خوزستان نیاز است، گفت: در صورتی که بتوانیم تمام بنادر استان را فعال کنیم قطعاً صرف‌جویی خوبی در زمینه حمل و نقل خواهیم داشت.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های خوزستان افزود: بزرگ‌ترین چالشی که بنادر استان با آن مواجه‌اند، ضعف سیستم‌های ریلی در پس‌كرانه بنادر است که ظرفیت‌های موجود را مورد تهدید قرار می‌دهد.

سیف اظهارکرد: خوزستان در بخش ریلی دارای 2 اداره‌کل راه آهن شامل راه آهن جنوب و زاگرس است. مجموعه خطوط ریل اصلی استان 618 کیلومتر و خطوط ریلی فرعی 240 کیلومتر است که 6 درصد شبکه راه آهن کشور در استان وجود دارد. از نظر طول ریل نیز در بين هشت استان نخست كشور جای داریم و سالانه 4 میلیون مسافر از طریق این خطوط جابه‌جا می‌شود.

وی با بیان این‌که فاصله بین میزان دسترسی خوزستان به خطوط ریلی و بهره‌برداری از آن تفاوت زیادی دارد، عنوان‌كرد: ظرفيت جابه‌جايي ریل‌های موجود در استان 18 میلیون تن است در حالي كه فقط از 5 میلیون تن آن استفاده می‌کنیم.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های خوزستان خاطرنشان‌كرد: از جمله پیشنهاداتی که برای توسعه خطوط ریل و بازسازی راه آهن استان مي‌توان مطرح كرد، رفع گلوگاه ریلی جنوب یعنی خط راه آهن اندیمشک ـ خرم آباد ـ درود، دو خطه کردن خطوط اهواز ـ اندیمشک، اهواز ـ بندرامام و اهواز - خرمشهر است. این پروژه‌ها مصوب هیات دولت بوده و قرار شده اعتبارات این طرح‌ها از محل فروشی سهام فولاد تامین شود اما تاکنون اجرایی نشده است.

سیف بیان‌کرد: با توجه به این‌که اصفهان مرکز بار بنادر کشور است، اگر بتوانیم بندرامام را به این استان وصل کنیم قطعا رشد و شکوفایی زیادی در زمینه حمل و نقل خوزستان حاصل می‌شود. مطالعات لازم در این زمینه انجام و به مرحله تصویب رسیده است.

وی اظهارکرد: از دولت جدید انتظار داریم مطالعات راه آهن اهواز ـ بهبهان به فارس را در دستور کار قرار دهد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های خوزستان افزود: ظرفیت جابه‌جايي بار در پایانه‌های مرزی چزابه 1.3 میلیون تن و شلمچه 1.6 میلیون تن است. در این زمینه اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود امکان توسعه صادرات تا 9 میلیون تن از این پایانه‌ها وجود دارد.

سیف با اشاره به وضعیت فرودگاه‌های استان نيز خاطرنشان‌کرد: 7 فرودگاه در خوزستان وجود دارد که 2 مورد غیرفعال و 2 مورد اختصاصي است. در فرودگاه اهواز روزانه 40 نشست و برخواست انجام می‌شود؛ به طوری که سالانه 2 میلیون مسافر از این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند.

وی گفت: بزرگترین مشکل فعلی فرودگاه اهواز مساحت آن است كه جوابگوی تجهیزات آن نيست. 240 هکتار برای احداث فرودگاه جدید در نظر گرفته شده که قرار است توسط شرکت نفت تامين شود اما متاسفانه تاكنون اقدامی در این جهت صورت نگرفته است./س
برچسب ها: ضعف ، حمل ونقل ، کرانه ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.