سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهترین سن جدایی کودک از مادر چه زمانی است؟

کودک باید تا 2 سالگی با مادر رابطه فیزیکی، عاطفی و روانی داشته باشد.

جعفر میرزایی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سن 8 تا 12 هفتگی یک فرایندی در رشد و پرورش کودک به نام پیش دلبستگی به وجود می آید که نوزاد معمولاً سر را به طرف مادر بر می گرداند و حرکات منظمی موقع صدا زدن مادر دارد.

این فرایند در 2 ماهگی تا 6 ماهگی به دلبستگی در حال رشد یعنی شناخت یک یا چند نفر از اعضای خانواده می رسد.

وی افزود: دلبستگی قطعی از 6 ماهگی تا 24 ماهگی ادامه دارد که در این مرحله کودک هنگامی که از مادر یا جانشین مادر جدا می شود شروع به گریه و بی قراری می کند و با برگشتن در آغوش مادر این احساس ناامنی و بی قراری خاتمه می یابد در نهایت به نقطه امنیت می رسد.

میرزایی در خصوص آخرین مرحله دلبستگی کودک خاطرنشان کرد: این مرحله در 25 ماهگی به بعد رخ می دهد کودک در این مرحله مادر و جانشین مادر را مستقل و جدا از خود می بیند و وارد رابطه با جانشین می شود.

وی تصریح کرد: کودکانی که از نوزادی دچار ناامنی و بی قراری بوده اند به واسطه زندگی در خانواده ناسالم هنگام جدایی از مادر بیشتر دچار اختلال در آرامش و امنیت شده و احساس رنج و عذاب از خود نشان می دهند که این امر موجب ترس کودک از هر صدای کوچک می شود.

میرزایی با اشاره به اینکه روانشاسان معتقدند فوت، زندانی شدن، طلاق و بستری شدن مادر باعث بروز واکنش های اضطرابی در کودک می شود افزود: کودک قطعاً باید تا سن 2 سالگی با مادر وارد رابطه جسمانی، فیزیکی، عاطفی و روانی شده باشد و در صورت نبود مادر، پدر باید مراقبت از کودک را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد" شایعترین سن جدایی کودک از مادر از 18 ماهگی و عموماً تا پایان 3 سالگی است که در این سن کودک استقلال فردی، حقوق فردی و اجتماعی، اعتماد به نفس و استدلال کلامی را بهتر یاد می گیرد.ح

برچسب ها: کودک ، مادر ، وابستگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
دیانا
۲۰:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
پدرم را بیشتر از مادر دوست دارم