سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجمع عمومي سازمان ملل؛

وزير خارجه چين: ایجاد فرصت هاي جديد در گفتگوي هاي ايران و 1+5

وزیر امور خارجه چین در سازمان ملل متحد گفتگوهای ایران و پنج بعلاوه یک را فرصتی جدید توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛وزیر امور خارجه ی چین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: امسال سالی بسیار فوق العاده برای توسعه ی چین بوده است. سران جدید چین مفهوم " رویای چینی " را مطرح کردند که احیای ملت چین است ، ملتی که یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت دارد. این رویا دو بخش دارد یک بخش آن ساختن یک جامعه ی آباد در همه ی جنبه ها تا سال دوهزار و بیست است و دیگری تبدیل کردن چین به یک کشور سوسیالیست مدرن تا اواسط قرن بیست و یکم است.
چین که سابقه ی تغییرات عمیق را در پنج هزار سال گذشته و به خصوص در یک قرن گذشته دارد امروز به یک نقطه ی شروع تاریخی رسیده است.

وی گفت:من به عنوان وزیر امور خارجه ی دولت جدید چین می گویم که چین در مسیر توسعه ی مسالمت آمیز محکم باقی خواهد ماند. توسعه ی سریع چین در طی این سالها باعث افزایش نگرانی ها شده است که مبادا چین الگوی قدیمی را دنبال کند و این توسعه باعث شود که ثروت به تکبر و قدرت به سلطه طلبی تبدیل شود. نسخه های متعددی از نظریه تهدید چین مطرح شده است .

با این وجود اتفاقی که در گذشته افتاد نباید به چین امروزی نسبت داده شود. ذهنیت قدیمی جنگ سرد دیگر هیچ جایی در عصر جدید ندارد که عصر جهانی شدن است. ملت چین صلح دوست است و فرهنگ چین برای سازگاری، اهمیت و ارزش زیادی قائل است.
مردم چین سابقه ی تاریخی استقبال از مبادلات بین المللی و تجارت را دارند و به دنبال تهاجم خارجی و توسعه طلبی نیستند. مردم چین عزم میهن پرستانه برای دفاع از کشورشان دارند.

وزیر امور خارجه ی چین در ادامه گفت:چین همچنان به اصلاحات و توسعه ی پایدار پایبند خواهد بود.اکنون پنج سال از شروع بحران مالی بین المللی می گذرد ، اقتصاد جهانی در مسیر درست بهبود قرار گرفته است اما بنیان بهبود اقتصادی محکم نیست و سرعت بهبود اقتصادی هم خوب نیست.

علت بحران مالی دنیا هنوز برطرف نشده است و مشکلات ساختاری در کشورهای توسعه یافته نیز همچنان حل نشده است.

تغییر سیاست های پولی نامتعارف که از خارج اعمال می شود ، به همراه دیگر عوامل باعث شده است که چالش های جدید و مخاطرات جدید بی ثباتی بازار، برای کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور پدید آیند. مسیر حرکت اقتصاد چین چه در داخل این کشور و چه درعرصه ی بین المللی توجهات را به خود جلب کرده است.

این مقام چینی در ادامه ی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:موضع همیشگی ما این است که اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد سنگ بنای روابط بین الملل را تشکیل می دهد و صلح و ثبات جهانی را تامین می کند.

احترام به حاکمیت ملی و مخالفت با دخالت در امور داخلی کشورها ، حفظ صلح ، مخالفت با تهاجم ، ترویج برابری و مخالفت با سیاست قدرت طلبی ، اصول مهمی هستند که باید رعایت شوند. چین قویا اختیارات سازمان ملل متحد را محترم می شمارد و از تغییر و بهبود سازمان ملل متحد در مواجهه با دنیای درحال تغییر حمایت می کند . چین مشتاق دیدن سازمان مللی است که نقشی بهتر در امور بین الملل ایفا کند.

چین آماده است تا همکاری ها با سازمان ملل متحد را تعمیق بخشد.
وی گفت: چین به ترویج دمکراسی در روابط بین الملل و جریان دنیای چند قطبی
متعهد است.

چین خواستار نمایندگی بیشتر کشورهای در حال توسعه در اداره ی جهان است.
چین از ساز و کارهایی مثل گروه بیست و گروه بریکس( متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) حمایت می کند تا این سازمان ها نقش بیشتری در عادلانه تر شدن نظم بین المللی ایفا کنند. چین خواستار اصلاحات در نظام های پولی و مالی دنیا است و خواستار اجرای قوانین سازمان تجارت جهانی به عنوان یک کانال و مجرای اصلی در این امور است.

وزیر امور خارجه ی چین درباره بحران سوریه هم گفت:
آشوب در سوریه تقریبا سه سال طول کشیده است و باعث درد و رنج بسیار زیادی برای مردم سوریه و همسایگان این کشور شده است.

استفاده ی اخیر ازتسلیحات شیمیایی در سوریه با محکومیت بین المللی مواجه شده است. چین قویا مخالف بکارگیری تسلیحات شیمیایی است. ما امیدواریم که شاهد تصویب سریع قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد درحمایت از سازمان منع تسلیحات شیمیایی ، شروع راستی آزمایی و نابودی تسلیحات شیمیایی باشیم.

ما آماده ایم تا کمک های مالی را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی کنیم تا تسلیحات شیمیایی سوریه را نابود کند و کارشناسان را به سوریه بفرستد.

چین خواستار پایان فوری خصومت ها در سوریه است تا شرایط ضروری برای راستی آزمایی و نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه فراهم شود.

وزیر امور خارجه ی چین افزود:ما خواستار تشکیل سریع کنفرانس ژنو دو و پیشرفت سریع در رسیدن به راه حل سیاسی برای موضوع سوریه هستیم.

چین به دنبال هیچ دستاورد شخصی در سوریه نیست .
ما به آمال و آرزوها و انتخاب مردم سوریه احترام می گذاریم. چین وضعیت انسانی در سوریه را با نگرانی بسیار زیاد دنبال می کند.

ما کمک های انسانی را که در توان داشتیم به مردم سوریه ارائه کردیم و همچنان هم ارائه خواهیم کرد ازجمله به آوارگان سوری در خارج از سوریه کمک کردیم .
چین اخیرا درحال ارسال کمک های انسانی فوری به آوارگان سوری در اردن بوده است. چین کمک های انسانی به برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی کرده است تا به آوارگان سوری در داخل این کشور و آوارگان سوری در لبنان برسد.

وزیر امور خارجه ی چین درباره برنامه ی هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت:
چین در مورد موضوع برنامه هسته ای ایران کار کرده است تا مروج راه حل صلح آمیز از طریق گفتگو باشد.

ما در تلاش برای رسیدن به یک راه حل جامع ، پایدار و مناسب برای برنامه هسته ای ایران که اجرا کننده ی رژیم ان پی تی و برقرار کننده ی صلح و ثبات در خاورمیانه باشد، نقشی سازنده ایفا کرده ایم. گفتگو بین پنج بعلاوه ی یک و ایران فرصت های جدیدی پدید آورده است.

همه ی طرف های دخیل باید تلاش های دیپلماتیک را افزایش دهند و به سمت پیشرفت های اساسی در گفتگوها در سریعترین زمان کار کنند.

وی درباره موضوع فلسطین گفت:موضوع فلسطین در کانون مناقشه ی خاورمیانه قرار دارد. چین براساس طرح چهار ماده ای شی جینگ پن رئیس جمهور این کشور برای حل موضوع فلسطین، به سمت راه حل جامع و عادلانه و پایدار برای این موضوع حرکت می کند.

وی درباره تنش ها درشبه جزیره ی کره گفت: به لطف تلاش های همه ی طرفهای دخیل در شبه جزیره کره ، تنش در این شبه جزیره کاهش یافته است. برای دسترسی به هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای و حفظ صلح و ثبات بلند مدت در این شبه جزیره باید همه ی طرف های دخیل تمایل داشته باشند. چین معتقد است که یک راه حل مبتنی برمذاکره ، مسیر درستی برای حل موضوع هسته ای در شبه جزیره است. گفتگوهای شش جانبه سکویی مناسب و کارآمد برای ترویج عاری سازی شبه جزیره از تسلیحات هسته ا ی است. امسال دهمین سال شروع گفتگوهای شش جانبه ی کره شمالی است. امیدواریم که همه ی طرف ها به اجماع برسند و در سریعترین زمان گفتگوها را برگزار کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.