سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جوکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تغير لحن اوباما نشان از اقتدار ايران دارد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: تغيير لحن باراك اوباما به منزله كوتاه آمدن آمريكا از مواضع خود نيست، هرچند اين مسئله نشان از اقتدار جمهوري اسلامي ايران و به بن‌بست رسيدن غرب در مذاكرات دارد.

"محمدصالح جوكار" نماينده يزد و صدوق در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، درباره مذاكرات وزراي خارجه ايران و 1+5 در نيويورک، اظهار داشت: آنچه كه به زبان مي‌آيد و در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، با عمل و تحقق يك موضوع بسيار تفاوت دارد، اما با اينحال از رضايت طرفين نسبت به نشست ابتدايي كه ميان ايران و 1+5 در نيويورك انجام شد، اميدواريم تا توافقات عملي در بحث فناوري هسته‌اي ايران در آينده صورت گيرد.
 
وي با بيان اينكه غرب بايد حق ملت ايران را در استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي به رسميت بشناسد، گفت: اگر چنين مسئله‌اي از سوي غربي‌ها خروجي قابل قبولي داشت، مهم است و ما در اين ميان انتظار داريم كه غرب از سلطه‌گري خود دست بردارد و در چارچوب توافقات انجام شده مباحث مطرح شده را عملياتي كند.
 
تامين منافع ملي ايران اصلي‌ترين موضوع در مذاکرات هسته‌اي

نماينده مردم يزد ادامه داد: به دليل وجود لابي‌هاي مختلفي همچون صهيونيست‌ها در سياست آمريكا، اين كشور براي ما قابل اعتماد نيست و اينکه حفظ و تامين منافع و امنيت ملي كشورمان، به عنوان اصلي‌ترين موضوع بر روند مذاكرات هسته‌اي مطرح باشد.

وي ابراز داشت: غرب بايد بداند که جمهوري اسلامي هميشه در چارچوبي قانوني و با اتكا به خود براي دستيابي به فناوري هسته‌اي حركت كرده و همانگونه كه رئيس‌جمهوري كشورمان اشاره داشتند، ما از حق هسته‌اي خود كوتاه نمي‌آييم.
 
نرمش قهرمانانه راهبرد اصلي جمهوري اسلامي در ديپلماسي

جوكار با اشاره به پيام رهبري مبني بر در پيش‌گيري نرمش قهرمانانه در ديپلماسي تصريح كرد: تغيير در روش و گفتمان به عنوان يك راهبرد براي نظام تبديل شده و اينكه در سايه عقلانيت، منطق و فنون و مهارت‌هاي ديپلماسي پيگير حقوق خود در مسائل هسته‌اي باشيم تا به نتايج پيروزمندانه‌اي براي كشورمان دست پيدا كنيم.
 
وي  با بيان اينکه غرب هيچگاه اجازه چنين موفقيت قانوني را به جمهوري اسلامي نداده است، اضافه كرد: علي‌زغم مخالفت‌هاي دشمن عدم انحراف جمهوري اسلامي ايران در فناوري هسته‌اي و حركت قانوني در معاهدات ان. پي. تي به عنوان يك افتخار براي كشورمان به حساب مي‌آيد كه توانسته‌ايم به نتايج قابل قبولي در اين مباحث دست پيدا كنيم.
 
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، گفت: اين مسئله هيچگاه قابل قبول نيست كه عده‌اي به خاطر جاه‌طلبي و افراطي‌گري‌هاي صهيونيست‌ها حقوق ملت ايران را پايمال كنند و اميدواريم كه رئيس‌جمهوري كشورمان با راهبرد نرمش قهرمانانه به حركت خود در بحث هسته‌اي و سياست خارجي كشور ادامه دهد.
 
تغير لحن اوباما نشان از اقتدار ايران

جوكار به تغيير لحن غرب در مذاكرات با ايران اشاره و خاطرنشان كرد: تغيير لحن باراك اوباما به منزله كوتاه آمدن آمريكا از مواضع خود نيست و هرچند داراي اهميت زيادي است و البته اين مسئله نشان از اقتدار جمهوري اسلامي ايران و به بن‌بست رسيدن غرب در مذاكرات دارد.
 
وي گفت: آمريكا قطعا در قالب همين تغيير لحن به دنبال تامين منافع خود در آينده‌اي نزديك و دور است، لذا جمهوري اسلامي ايران بايد به صورت هوشمندانه در مذاكرات بعدي با بيان مطالبات قانوني و حقوقي خود پيش رود و آنچه را كه فتواي رهبري در حرام دانستن سلاح هسته‌اي به جايگاهي حقوقي برساند.
 
جوكار خاطرنشان كرد: پذيرفتن آمريكايي‌ها در حرام دانستن جمهوري اسلامي ايران در استفاده از سلاح هسته‌اي نشان از پيروزي نظام و انقلاب دارد.

لازم به ذکر است که شب گذشته مذاکراتي که شب گذشته ديداري مذاکراتي ميان محمدجواد ظريف با وزاري خارجه 5+1 بر سر مباحث هسته‌اي صورت گرفت که در آن طرفين روند مذاکرات را سازنده اعلام کردند و کاترين اشتون هدف دیدار  را ایجاد جو و فضا و چارچوب این مذاکرات دانست.

گفتني است ويليام هيگ و گوئیدو وستروله وزراي خارجه انگليس و آلمان رضايت خود را از نتايج اوليه مذاکرات اعلام کردند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: امنیت ، ملی ، سیاست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.