سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشته شدن 50 نفر در درگيري هاي سودان

گروه های حقوق بشر روز جمعه دولت سودان را به کشتن تعدادی تظاهر کننده مخالف قطع یارانه سوخت متهم و اعلام کردند در وخیم ترین ناآرامی ها در این کشور که از سال 1989 میلادی تاکنون سابقه نداشته است، 50 نفر طی دو روز کشته شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ فعالان مخالف دولت سودان ادامه تظاهرات را خواستار شدند و از نیروهای امنیتی این کشور خواستند از مردم حمایت کنند.مرکز مطالعات صلح و برقراری عدالت درآفریقا و همچنین سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن اعلام کرد 50 نفر بر اثر تیراندازی به طی روز های سه شنبه و چهارشنبه کشته شدند.این گروه طرفدار حقوق بشر در بیانیه مشترکی اعلام کرد:« منابع محلی و فعالان حقوق بشر تعداد کشته ها را بالغ بر یکصد نفر اعلام کردند.»این گروه همچنین در مورد گزارش هایی مبنی بر دستگیری یکصد نفر دیگر در این تظاهرات ابراز نگرانی کرد و به مقامات دولت سودان تاکید کرد در مورد اطمینان از این موضوع که دستگیر شدگان مورد شکنجه و یا آزار و اذیت قرار نمی گیرند اطمینان دهند.

لوسی فریمن مدیر دفتر عفو بین الملل در آفریقا گفت:« تیراندازی با هدف کشتن افراد نقض آشکار حقوق بشر است و سودان باید فورا به سرکوبگری خشونت آمیز خود پایان دهد.»گزارش های روز پنجشنبه از خرطوم پایتخت سودان حاکی است که از آغاز آشوب ها در روز دوشنبه تاکنون دستکم 29 نفر کشته شده اند و از زمانی که عمر البشیر رئیس جمهور سودان در سال 1989 میلادی قدرت را در دست گرفت، این شورش ها بزرگترین قیام مردمی در این کشور به حساب می آید. پلیس سودان بدون اشاره به جزئیات بیشتر مرگ 29 نفر را تایید کرد اما منابع بیمارستانی تعداد کشته ها را بیش از این اعلام کردند.

گروه حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد:« بر اساس منابع تحقیقاتی که بدست آمده است از آغاز شورش ها در این کشور دستکم 50 نفر در این درگیری ها کشته و 100 نفر دیگر مجروح شدند.» در این بیانیه همچنین آمده است یک کودک 14 ساله اهل شهر خرطوم نیز در این درگیری ها کشته شده است.مدیر مرکز مطالعات صلح و برقراری عدالت در آفریقا نیز از دولت سودان خواست در خصوص استفاده از زور و اتهامات مربوط به قتل عام تظاهرکنندگان و همچنین استفاده از گلوله های جنگی در این خشونت ها توسط نیروهای امنیتی این کشور تحقیق به عمل آورد.

فعالان مخالف دولت سودان نیز برگزاری تظاهرات دیگری را در روز جمعه خواستار شدند.این خشونت ها در ابتدا از روز دوشنبه در منطقه ای در جنوب خرطوم و با مرگ یک تظاهرکننده آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر سودان کشیده شد.یک منبع بیمارستانی در شهر خرطوم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت : از آغاز درگیری ها تاکنون ما اجساد 21 نفر را تحویل گرفته ایم که همگی آنها غیرنظامی بودند. شاهدان حادثه و همچنین خانواده های کشته شدگان این حادثه نیز اعلام کردند هشت نفر دیگر نیز در مناطق دیگر سودان کشته شده اند.

اواخر روز پنجشنبه نیز پلیس سودان برای متفرق کردن صدها تظاهرکننده در منطقه ای در این کشور به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کرد و تظاهرات محدود دیگری نیز در پایتخت برگزار شد.تظاهرکنندگان که اکثریت آنها از دانشجویان بودند فریاد می زدند: مردم خواهان سرنگونی حکومت هستند. مسئولان آموزشی در سودان نیز اعلام کرده اند تا دوشنبه هفته آینده تمام مدارس این کشور تعطیل خواهد بود.
برچسب ها: درگیری ، سودان ، کشته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.