سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوت "ائتلاف ملي حمايت از مشروعيت"از مصریها برای برگزاری تظاهرات

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت از مصریها خواست در ادامه تظاهرات هفته « جوانان ستون انقلاب هستند » امروز جمعه نیز در شهرهای این کشور راهپیمایی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛  هفته جوانان ستون انقلاب هستند ، جمعه گذشته آغاز شد.در حالیکه تظاهرات در شهرهای مختلف مصر ادامه دارد گروه اخوان المسلمین مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آنچه در مصر رخ می دهد خطرناکتر از غصب قدرت است و کشور با خطر کشانده شدن به لبه پرتگاه نابودی روبروست.

اخوان المسلمین در بیانیه خود بر ادامه مقابله مسالمت آمیز با کودتا تأکید کرد.فاطمه تریکی گزارشگر الجزیره در گزارشی با اشاره به کشتارها و بازداشتها در مصر گفت خونهای زیادی ریخته شده است و هزاران نفر بازداشت شده‌اند و زندگی نیز ناآرام شده است و تظاهرات نیز متوقف نمی‌شود.اصل غافلگیری ، توانایی در فیصله دادن سریع به امور و تحمیل اهرمهای کودتا از ماهیتهای کودتاهای نظامی و سنجش موفقیت کودتاهاست اما کودتا در مصر وضع جدیدی را در مفاهیم سیاسی به وجود آورده و کودتای ناموفقی بوده است.

تظاهرات از پایتخت گرفته تا شهرهای دیگر هر روز در مصر ادامه دارد و هر روز صدها تظاهرات برگزار می شود و تجمعات در روزهای جمعه گسترده تر می شود. مدارس ناآرام است و دانشگاهها نیز آکنده از خشم است. حکومت و اهرمهای آن از محدود کردن اخوان المسلمین دست بر نمی دارند. حذف اخوان المسلمین نوعی تخیل است.اخوان المسلمین در بیانیه‌ای تأکید کرد خطر آنچه در مصر رخ می‌دهد فراتر از غصب اراده ملت و حذف نهادهای منتخب است بلکه کشور به لبه پرتگاهی خطرناک یعنی عقب ماندگی از تمدن و فروپاشی اجتماعی کشانده می شود.

اخوانی ها گفتند کودتا علیه اراده آزاد باعث استبداد است. اخوان المسلمین بدین ترتیب به مقابله مسالمت آمیز با کودتا برخاسته است.شاید این بیانیه در پاسخ به صداهای پراکنده ای است که خواستار قبول عمل انجام گرفته است اما این بیانیه عملا بیانگر حقایقی است که مصر با آن مواجه است زیرا تعقیب امنیتی و قضایی همزمان با تحریک یک گروه علیه گروه دیگر و پذیرش سرکوب و حتی توجیه آن با الفاظ فریبنده مانند امنیت ملی ادامه دارد.بازداشتهایی‌ که متوقف نمی شود این تهدید را به وجود آورده است که مصر به بازداشتگاه بزرگی تبدیل شود.

از تعداد بازداشت شدگان پس از جریان پایان دادن به تحصنها در میدانهای رابعه العدویه و النهضه در قاهره و جیزه ، آمار دقیق و اعلام شده‌ای وجود ندارد و گزارشهای پیاپی از شکنجه‌ها و موارد نقض گسترده حقوق بشر حکایت دارد.دادستانی کل دستور داده است بازداشت بیش از 360 نفر در پی حوادث رامسس ، مسجد فتح و حمله به تحصنهای رابعه العدویه و النهضه تمدید شود.برخی محاکمه ها ظرف دو روز برگزار می شود و حکمهای سنگینی نیز صادر شده است همچنانکه در شهر سوئز رخ داد.

همین امر باعث شده است سازمانهای مصری حقوقی از عدلی منصور رئیس جمهور موقت بخواهند محاکمه غیر نظامیان را در دادگاههای نظامی متوقف کند.منصور نیز از اختیاراتش عملا در جهت دیگری استفاده و قانون تدابیر کیفری را اصلاح کرد و دست دادگاهها را برای بازداشت نامحدود، در صورتیکه مجازات متهم ، اعدام یا زندان ابد باشد، بازگذاشته است.
برچسب ها: مصر ، تظاهرات ، دعوت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.