سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگلهاي شمال در انتظار قرق بانان

جنگل هاي شمال كشور با كاهش قرق بانان نيروهاي حفاظتي جنگل روبروست.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مدتي است سازمان جنگل ها و مراتع از نظر نيروي حفاظت فيزيكي قرق بان بسيار فقير است به طوري كه از نظر تعداد و امكاناتي كه اين قرق بانان لازم دارند مانند ماشين بيسيم و امكانات اطفاي حريق و آتش سوزي براي حفاظت با مشكلاتي مواجه هستند.
محمد اميني عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران در اين خصوص گفت: تعداد كارشناسان سازمان جنگل ها به دليل بازنشستگي كارشناسان قديمي بسيار كاهش پيدا كرده است و هنوز نيرويي جايگزين آن ها نشده است اين موضوع حفاظت از جنگل هاي شمال را با مشكل مواجه كرده است.

تصميم در مورد آينده جنگل هاي شمال و اجراي طرح هاي جنگل داري

وي بحث هايي مبني بر حذف طرح هاي جنگل داري براي حفظ بيشتر جنگل را نگاهي آكواريومي به جنگل ها دانست و افزود: طرح چنين بخش هايي نگاه ذهني داشتن به جنگل هاست به طوريكه چنين افرادي عملا با جنگل ارتباطي ندارند.
وي ادامه داد: حدود 3400 روستا و تعدادي شهر و جاده و راه هاي دسترسي در كنار جنگل ها وجود دارند كه همگي زمينه تعرض به جنگل را فراهم مي كنند و چنانچه مامورين حفاظتي و نيروهاي انتظامي به صورت مدوم از اين سرمايه ملي حفاظت نكنند شرايطي را براي افراد فرصت طلب به وجود مي آورند تا اراضي حاشيه جنگل ها را تبديل به ويلا و واحدهاي اقتصادي كنند.
اميني تصريح كرد: ابزاري كه به حاكميت براي حفظ جنگ ها كمك مي كند مديريت سرزمين در قالب طرح هاي جنگل كاري و مرتع داري است و كارهاي مختلفي تنظيم و تصويب مي شود.
وي برداشت چوب از جنگل را بخش كوچكي از برنامه هاي مديريت سرزمين دانست و اظهار داشت: در قالب طرح هاي جنگل داري مشاغلي را مي توانيم تعريف كنيم كه جايگزين وابستگي به چوب باشد يعني درختها را حفظ كنيم و آن مشاغل بدون تخريب به جنگل انگيزه حفاظت براي جنگل نشينان را ايجاد كنند كه خودشان در كنار سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محيط زيست حافظ جنگل ها و مراتع باشند.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران بااشاره به اينكه برداشت چوب از جنگل ها فقط 10 درصد از ارزش هاي اكولوژيك و اقتصادي جنگل هاست خاطر نشان كرد: جمعيتي كه در داخل روستاهاي جنگل زندگي مي كنند به خاطر حفظ منافع خود درجنگل ضمن مديريت زباله و مشاركت در حفظ سرزمينشان به حفاظت و نظارت از جنگل نيز اهتمام خواهند داشت بنابراين نيازي به حذف واحدهاي صنعتي و اقتصادي نيست بلكه ضمن حفظ اشتغال موجود با چند برابر كردن كاركردهاي فعلي در عرصه هاي طبيعي اشتغال فراهم كنيم./
گزارش از هراتيان

برچسب ها: جنگل ، مراتع ، محیط ، زیست ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.