سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«اسكات» بهترين رمان قرن بيستم را خلق كرد

«فرانسيس اسكات كي فيتز حرالد» رمان‌نويس «لطيف است شب» از نويسندگان قرن بيستم ميلادي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «فرانسيس اسكات كي فيتز جرالد» متولد 24 سپتامبر 1896 نويسنده آمريكايي رمان و داستان كوتاه در 21 دسامبر 1940 درگذشت.

وي به عنوان يكي از نويسندگان بزرگ سده بيستم ميلادي شناخته شد. در سينت پال واقع در مينرسوتا در خانواده‌هاي كاتوليك و ايرلندي، از طبقه‌اي متوسط ديده به جهان گشود.

از 1989 ميلادي تا 1901 ميلادي در سير اكيوز نيويوزك و پس از آن در سال‌هاي 1902 ميلادي تا 1908 ميلادي را در بوفالو واقع در نيويورك گذراند، در همان جا وارد آكادمي ناردين شد. هنگام اخراج پدرش از كمپاني بزرگ گمپل همراه خانواده‌اش به مينسوتا بازگشت.

اسكات وارد آكادمي «سنت پاول» شد در سيزده سالگي نخستين رمان كارآگاهي خود را در روزنامه مدرسه به چاپ رساند و در 16 سالگي به دليل كوتاهي در درس خواندن از آكامي «سنت پاول» اخراج شد سپس به مدرسه سنت نيومن رفت و در سال 1913 ميلادي وارد دانشگاه پرينستون شد.

از «اسكات فيتز جرالد» تاكنون دو رمان به فارسي ترجمه شده است از جمله اين كتاب‌ها مي‌توان به بازگشت به بابيلون شامل سه داستان «بازگشت به بابيلون»، «جام كريستال» و «دهه گمشده» اشاره كرد. همچنين كتاب‌هاي «گتسبي» و «لطيف است شب» از ديگر كتاب‌هاي ترجمه شده وي به زبان فارسي است.

«لطيف است شب» درباره روانپزشك موفقي است كه تعطيلاتش را با همسرش نيكول در ساحل ريوويراي فرانسه مي‌گذراند و به دليلي شخصيت گيرا، ا ستوار و فرهيخته دوستان زيادي را دور خود جمع مي‌كند اما زماني نگذشته كه ورود هنرپيشه جوان رزماري مسير زندگي او را براي هميشه تغيير مي‌دهد.

«اسكات فيتز جرالد» در اين اثر از نويسنده‌هاي كلاسيك زمانش چندگاهي پيشتر رفته و شخصيت‌هاي زن همسرش را با بيرون كشيدن از دنياي صرف همسر و مادر بودن توانمند به جامعه مي‌آورد.

وي همچنين جنگ، حس جنگجويي، زندگي اشراف و هنرپيشه‌هاي هاليوود را با دقت نقد كرده و آشفتگي دروني زندگي ثروتمندهاي آمريكايي را پس از جنگ جهاني اول به منظور سودجويي و تفريح با راندن به اروپاي ويرانه آشكار مي‌سازد.

اين رمان، يكي از سي رمان برتر دنيا در قرن بيستم است «ارنست همينگوي» بارها« لطيف است شب» را بهترين اثر دوست صميمي‌اش «اسكات» خوانده است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.