سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار اوباما با مانموهان سینگ/ ارائه طرح افزایش واردات نفت هند از ایران، به اوباما

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با مانموهان سینگ نخست وزیر هند دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، هند در نظر دارد که برای سال جاری مالی به‌طور متوسط روزانه نزدیک به ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کند که این رقم برابر با واردات نفت ایران در سال گذشته مالی است(سال مالی هند از ۳۰ مارس، برابر با ۱۰ فروردین شروع می‌شود).
 
وزارت نفت هند موضوع را طی یادداشت رسمی در آستانه دیدار روز جمعه ۵ مهر میان مانموهان سینگ، نخست وزیر آن کشور، با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، تحویل داد و ه نظر می سد گفتگو درباره آن، یکی از موضوعات بحث طرفین بوده باشد.

این دیدار در واقع می تواند منجر به بخشیدن حیاتی دوباره به شراکت میان واشنگتن و دهلی نو در بحبوحه نگرانی ها درباره تیره شدن مناسبات دو کشور شود.

دیدار سران دو کشور هند و آمریکا که برخی آنها را دو دموکراسی بزرگ جهان توصیف می کنند روز جمعه در کاخ سفید صورت گرفت و دو طرف در این نشست درباره تقویت طرح های پیشبرد توافقنامه های دفاعی و برنامه غیر نظامی هسته ای هند توافق کردند. تلاش های آمریکا برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و اوضاع پر تنش افغانستان از جمله مهمترین محورهای این نشست بود. این درحالی است که سران دو کشور از بیان علنی این مسئله خودداری کرده اند.

همکاری اقتصادی و ابتکارهای انرژی پاک نیز از جمله دیگر محورهای نشست دو طرف بود. به گفته منابع آگاه سینگ احتمالا رییس جمهور آمریکا را در جریان نگرانی دهلی درباره وضعیت کارگران ماهر هند که به عنوان مهاجر در آمریکا به سر می برند قرار داده است. گفتنی است کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که به گفته تحلیلگران می تواند به کارگران ماهر خارجی ساکن آمریکا آسیب بزند.

دیدار های منظم رسمی سران دو کشور از جمله ویژگی های اصلی مناسبات نزدیک میان واشنگتن و دهلی نو به شمار می رود. سینگ آخرین بار در سال 2009 به واشنگتن سفر کرده بود و اوباما نیز یک سال بعد به هند رفته بود.

جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا نیز که از جمله حاضران در نشست روز جمعه بود اخیرا سفری چهار روزه به هند داشت. وی در این سفر طی دیدار با سینگ بر مزایای افزایش تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

توافق مهم دو کشور در زمینه فناوری های صلح آمیز هسته ای که در زمان جرج بوش رییس جمهور سابق آمریکا امضا شد تاکنون مزایای فوری اقتصادی که برخی پیش بینی کرده بودند نداشته است. همچنین مشاهده نشدن سرعت کافی در پیشرفت اصلاحات اقتصادی و تجارت دو کشور موجب ناامیدی بسیاری از تحلیلگران شده است.

با این حال هر دو کشور شراکت نزدیک را از جمله منافع مهم خود قلمداد می کنند.

دانیل مارکی از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناسان مسایل جنوب آسیا در شورای روابط خارجی می گوید هر دو حزب اصلی آمریکا بر این باورند که هند با توجه به وسعت، دموکراتیک بودن و نیز همجواری با چین می تواند نقش های بسیار مهمی به عهده بگیرد.

هند از طرف دیگر به دنبال تضمین هایی از سوی آمریکا درباره وضعیت افغانستان است، جایی که دهلی نو نگران است طالبان خلاء قدرت ناشی از خروج نیروهای آمریکایی را پر کند. از جمله نگرانی های اصلی هند نقشی است که پاکستان می تواند در آینده افغانستان به عهده بگیرد.

اگرچه سینگ و نواز شریف نخست وزیر جدید پاکستان اخیرا تلاش های گسترده ای برای بهبود مناسبات صورت داده اند، خشونت در مرزهای مورد اختلاف دو کشور در کشمیر هر گونه پیشرفت در مناسبات این دو قدرت هسته ای را تهدید می کند.

کاخ سفید پیش از دیدار اوباما با سینگ اعلام کرد اوباما ماه آینده در کاخ سفید با شریف دیدار خواهد کرد.
برچسب ها: اوباما ، سینگ ، نفت ، ایران ، هند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.