سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجمع عمومي سازمان ملل متحد؛

"شینزو آبه" نخست وزير ژاپن خواستار کاهش تسليحات هسته اي شد

نخست وزیر ژاپن از کشورهای دارای تسلیحات هسته ا ی خواست زرادخانه های خود را کاهش دهند و در این زمینه شفاف سازی بیشتری کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "شینزو آبه" گفت: ژاپن نخستین کشوری است که تاکنون براثر استفاده از بمب اتمی آسیب دیده است. ما از پیامد استفاده از تسلیحات اتمی آگاهی داریم. نابودی این تسلیحات و جهانی عاری از تسلیحات هسته ای آرزوی ملت ژاپن از پس از پایان جنگ جهانی دوم بوده است. من در مراسم یادبود قربانیان در هیروشیما و ناکازاکی شرکت کردم و در آنجا از عزم قوی خودبرای دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات هسته ی سخن گفتم.

نخست وزیر ژاپن گفت: واقعیت این است هنوز از مقدار تسلیحات هسته ای کم نشده است و در برخی از زرادخانه ها بر تعداد آنها بدون شفاف سازی افزایش یافته است.
وی گفت: ما اکنون باید تلاش خود را درباره موضوعات اصلی در زمینه خلع سلاح هسته ای بیشتر کنیم.کشورهای دارای تسلیحات هسته ای باید زرادخانه های خود را کاهش دهند و شفاف سازی کنند.

من از رئیس جمهور باراک اوباما به خاطر صحبت های وی در این زمینه در برلین تشکر می کنم. وی در سخنانی در برلین اعلام کرد آمریکا تسلیحات راهبردی هسته ای خود را تا یک سوم کاهش می دهد. من امیدوارم گفتگوهای آمریکا و روسیه برای کاهش تسلیحات هسته ای منجر به گفتگو بین همه کشورهای دارای تسلیحات هسته ای شود.
من همچنین از کشورهای دارای تسلیحات هسته ای می خواهم گزارشی از اقدامات خود در زمینه خلع سلاح در سومین نشست کمیته خلع سلاح ان پی تی در سال دو هزار وچهارده ارائه کنند.

نخست وزیر ژاپن افزود: مسئولیت کشورهای غیرهسته ای نیز به اندازه کشورهای دارای تسلیحات هسته ای است. اعتماد بین دو طرف بخش مهمی از روند دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات هسته ای است.

نخست وزیر ژاپن گفت: ویرانی که در هیروشیما و ناکازاکی اتفاق افتاد به ما بحران انسانی استفاده از تسلیحات هسته ای را یادآور می شود. چنین فاجعه ی هرگز نباید تکرار شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.