سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل؛

وزير خارجه نروژ : عاملان حمله شيميايي در سوريه بايد محاکمه شوند

وزير خارجه نروژ گفت عاملان حمله شيميايي سوريه بايد در ديوان بين المللي کيفري محاکمه شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اسپن بارت ايده وزير خارجه نروژ در شصت و هشتمين نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل گفت « موجي از وحشت سوريه را در بر گرفته است. هزاران نفر از زنان ، کودکان در سوريه  کشته و زخمي شدند. ميليونها نفر از مردم نيز از کشور متواري شدند.»وزير خارجه نروژ کاربرد سلاح شيميايي در اين کشور را تقبيح کرد و آن را مغاير با قوانين بين المللي دانست. 

وي همچنين خواهان جلوگيري از ادامه حملات شيميايي در سوريه شد. بارت ايده افزود « بحران سوريه تنها از طريق راهکارهاي سياسي حل نخواهد شد. شوراي امنيت سازمان ملل بايد به مسئوليت هاي خود عمل کند و از فرصت فراهم شده در سايه توافق آمريکا و روسيه بايد بهره برداري صورت گيرد. »وزير خارجه نروژ همچنين از طرف هاي درگيري در سوريه خواست اجازه دهند کمک هاي بشر دوستانه در اختيار مردم قرار گيرد. وي افزود « بسياري از سازمان ملل به خاطر ناتواني در پايان دادن به درگيري ها در سوريه انتقاد کردند. 

با اين حال نبايد دستاوردهاي اين سازمان را ناديده گرفت و براي نمونه به اقدمات امدادگران سازمان ملل در خصوص تامين پناهگاههاي آوارگان و کمک به بهداشت کودکان و مادران سوري اشاره کرد.  
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت با توجه به کمبود منابع و وخامت اوضاع در نتيجه فشارهاي ناشي از اقتصاد جهاني ، بايد اختيارات دبير کل سازمان ملل براي اداره اين سازمان افزايش يابد. وزير خارجه نروژ همچنين اضافه کرد « سال گذشته مجمع عمومي تصميم گرفت بودجه سال دوهزار و چهارده سازمان را يکصد ميليون دلار کاهش دهد. کاهش بودجه ، درحاليکه وظايف محوله اين سازمان افزايش مي يابد موجب تضعيف سازمان ملل خواهد شد. 

سازمان ملل بايد سياست هاي منسجمي را در پيش گيرد و مجمع عمومي بايد رهنمودهاي لازم را ارائه کند نه اينکه در مديريت کلان مداخله کند.»وي در پايان گفت «براي حل چالش هاي منطقه اي و بين المللي که در برهه کنوني فرا روي ما قرار دارد ، کشورهاي عضو بايد با يکديگر همکاري نمايند.» 
برچسب ها: محاکمه ، سازمان ، ملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.