سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسپانيا، کرسي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل را خواستار شد

نخست وزير اسپانيا در مجمع عمومي سازمان ملل، کرسي غيردائم شوراي امنيت اين سازمان را براي کشورش خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ماريانا راخوي نخست وزير اسپانيا روز چهارشنبه دوباره پيشنهاد کشورش را براي داشتن کرسي غيردائم و دوره اي در شوراي امنيت سازمان ملل تکرار کرد. اين مقام اسپانيايي در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل، سهم اسپانيا را در خدمت رساني به جامعه بين المللي يادآور شد. راخوي افزود:« تعهد ما به سازمان ملل فقط شعار نيست: اسپانيا، ششمين کشور بزرگ تأمين کننده بودجه سازمان ملل، در هر دو بخش کمک هاي الزامي و داوطلبانه است. اين تعهد، به آرمانِ ما براي خدمت به اهداف سازمان ملل از داخل شوراي امنيت، براي دوره دوسالانه در فاصله سالهاي 2015 تا 2016 ميلادي مشروعيت مي‌بخشد». 

اسپانيا يکي از شش کشوري است که براي شرکت در انتخابات و تصاحب يکي از ده کرسي غير دائم که پنج تا از آنها به رأي گذاشته شده است، نامزد شده اند. از ميان پانزده کرسي شوراي امنيت سازمان ملل، ده کرسي به طور يک سال در ميان تغيير مي‌کند، در حاليکه پنج کرسي دائمي شوراي امنيت به کشورهاي آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه تعلق دارد. دور جديد رأي گيري براي پنج کرسي غيردائمي شوراي امنيت سازمان ملل در فاصله سالهاي 2015 تا 2016 ميلادي، در سال دو هزار و چهارده برگزار خواهد شد. 

ماريانا راخوي گفت: « اقدام ما (براي تصاحب کرسي غيردائمي شوراي امنيت) با همان روحيه گفتگو و اجماع نظرِ دوره هاي پيشين که در آنها مجمع عمومي سازمان ملل به اسپانيا اعتماد کرده بود، صورت مي گيرد». اين مقام اسپانيايي در ادامه چندين مسئله در عرصه ديپلماسي بين الملل، از ارسال کمک هاي غذايي تا بحران سوريه را که اسپانيا روي آنها تمرکز کرده است، فهرست کرد. راخوي همچنين، جنبش هاي دموکراتيک در خاورميانه و شمال آفريقا را تحسين و حمايت کشور خود را از آنها اعلام کرد. نخست وزير اسپانيا گفت:« ما بيش از دو سال، تلاش هاي مصمم و شجاعانه اعراب را براي اظهار کردن کرامت خود، تحکيم نظام هاي دموکراتيک در کشورهايشان و بيرون راندن افرادي که هوادار خشونت و نقض بنيادين حقوق بشر هستند، نظاره کرديم. پيمودن مسيرِ دموکراسي ساده نيست، اما بازگشتي نبايد در کار باشد و نيست». 

اسپانيا همچنين طرحي را با عنوان «مسير» براي جوامع مدني و دولت ها در شمال آفريقا و خاورميانه آغاز کرده است. 
برچسب ها: کرسی ، اسپانیا ، ملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.