سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی گرمای خورشید در تامین سوخت کشور

اولین روز پاییز از را رسید و مسئولان کم کم عزم خود را جزم می کنند تا با بالا بردن تولید گاز و پر کردن مخازن گازوئیل و مازوت نیروگاه ها از فصل سرما به آسانی عبور کنند، این در حالی است که نقش انرژی خورشیدی در فرآیند تامین سوخت زمستانی کم رنگ به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران ، بسیاری از کارشناسان ایران را سرزمین مستعد برای استفاده از انرژی خورشید می دانند، چرا که تقریبا 265 روز هوای آفتابی در سال می تواند موقعیت خوبی برای تولید برق تابستان و در نتیجه ذخیره سازی سهم گاز نیروگاه ها در مخازن زیر زمینی را در کشور فراهم کند؛ این در حالی است که نیروگاه های خورشیدی کشورمان تا کنون نتوانسته اند موجودیت خود را مانند نیروگاه های ترکیبی یا سد آبی نشان بدهند.

خورشید انرژی بی پایانی است که بشر با نیروگاه های خورشیدی در تلاش برای استفاده بهینه از آن است، زیرا استفاده از یک کیلو وات انرژی نیروگاه خورشیدی باعث کاهش سالانه دو تن دی اکسید کربن شده و این اقدام معادل کاشت ۸۰ درخت برای تلطیف فضای سبز شهر است.

وجود تنها سه نیروگاه خورشیدی شیراز، یزد و لرستان و نیروگاه های کوچک خانگی نشان از کم اهمیت دانستن این انرژی پاک و همیشگی در کشورمان است. نیروگاه خورشیدی یزد اولین نیروگاه های خورشیدی از نوع (CCGT) سیکل ترکیبی با ظرفیت 467 MW است. همچنین نیروگاه خورشیدی شیراز نیز اولین نیروگاه خورشیدی کشورمان از نوع ( CSP) است که در قسمتی پر تابش شیراز قرار گرفته و دارای ظرفیت 265 KW است، قرار شده در آینده نزیدک این نیروگاه ظرفیتش را تا 500 KW برساند.

در حالی که ایران به دلیل داشتن منابع نفت و گاز فراوان کمتر به فکر توسعه انرژی خورشیدی بوده است برخی کشورها به شدت در حل کار بر روی این نوع انرژی هستند، به عنوان مثال هم اکنون نسل نیروگاه های خورشیدی اسپانیا که حتی در شب ها هم انرژی تولید می کند از جمله این نیروگاه ها است. نیروگاه خورشیدی اسپانیا از بالا به شکل هندسی است و آینه های آن به یک نقطه که مرکز باشد نور را منعکس می کنند، هسته مرکزی که نور و انرژی خورشیدی را دریافت می کند دارای هسته نمکی است. نمک در روز به دمای 930 سانتیگراد می رسد که دمای فوق العاده بالایی است؛ نمک مخصوصی که در هسته مرکزی است به آرامی کاهش دما می دهد به گونه ای که در طول شب همچنان حرارت تولید می کند بی آنکه نوری به آن بتابد.

نکته قابل تامل و مهمتر از تکنولوژی این نیروگاه این است که امارات یکی از کشور هایی است که در ساخت این نیروگاه سرمایه گذاری کرده است.

ایران با وجود شرایط ایده آل بایستی در برنامه های آینده خود در صدد ساخت و بهربرداری از انرژی خورشیدی در ابعاد بالا باشد. در حال حاضر با روی کار آمدن دولت جدید و وزیر جدید صحبت های زیادی در مورد استفاده از این انرژی ها ی پاک مطرح شده است، چیت چیان در مورد انرژی خورشیدی و بادی گفته: از سال 83 تا پایان سال 90 (در هشت سال) برای تولید برق، افزون بر 25 میلیارد دلار گازوییل در نیروگاه‌ها مصرف شده است و در سال‌های 91 و اوایل 92 نیز مصرف گازوییل در نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است در حالی که اگر همین میزان برق تولیدی را از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تولید می‌کردیم، هزینه آن 23.5 میلیارد دلار می‌شد یعنی اگر از نیروگاه های بادی و خورشیدی استفاده می کردیم، هزینه آن کمتر از هزینه استفاده از سوخت گازوییل برای نیروگاه ها بود و 15 سال دیگر نیز این نیروگاه ها عمر مفید داشتند و می‌توانستند طی 15 سال سودی افزون بر 70 میلیارد دلار عاید کشور کنند.

وزیر جدید وزارت نیرو یاد آور شده: با عدم استفاده از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، افزون بر موارد یادشده آلودگی‌های فراوانی را به واسطه استفاده از نیروگاه های حرارتی وارد محیط زیست کرده‌ایم؛ در ابتدا باید نیروگاه‌های بادی و سپس نیروگاه‌های خورشیدی را توسعه داد زیرا در زمان کنونی در دنیا موجی برای استفاده از سامانه‌های فتوولتائیک ایجاد شده است.

در شش ماهه گذشته بهربرداری از نیروگاه های کوچک خانگی در خراسان تنها خبر خورشیدی در ایران بوده است، هم اکنون به گفته وزارت نیرو در خراسان رضوی تنها 1 درصد از برق مصرفی از انرژی پاک است.

برچسب ها: خورشید ، نفت ، گرما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.