سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش اختصاصی/

چرا ديپلماسی "دكتر روحاني" به مذاق صهیونیست‌ها و گروهک منافقین خوش نمی‌آید؟

سخنراني دكتر روحاني در سازمان ملل و پيش از آن صحبت‌هاي اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال تغيير مناسبات در آينده روابط ايران و آمريكا را ذیل شرایط متعددی افزایش داده اما گویی این مسئله با منافع صهیونیست‌ها و عده‌ای دیگر منافات دارد...

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ معدودي از هواداران سازمان منافقين، روز سه شنبه 24 سپتامبر 2013 (2 مهر) در مقابل درب مجمع عمومي سازمان ملل تجمع كردند. آن‌ها تنها تظاهرات‌كنندگان معترض به سخنراني رئيس جمهور كشورمان در نشست 68ام مجمع بودند.

كم‌تعداد بودن اين تجمع، به حدي بود كه پليس نيويورك هم نياز به دخالت چنداني در آن نمي‌ديد!

نخستين مسئله‌اي كه در اين تجمع كم‌شمار به چشم ‌مي‌خورد، حضور گنگ افراد خارجي و بعضاً سیاهپوست و سالخورده بود. پیش از این نیز شرکت زنان و مردان غیرایرانی که حتی نمی‌دانستند با چه هدفی در ازای پول به این تجمع دعوت شده‌اند، سابقه داشت.

"رودی جوليانی" شهردار سابق نيويورک و "جان بولتون" سفير سابق آمريکا در سازمان ملل نیز در این جمعیت حضور داشته و بر سکوی از پیش چیده شده‌ای با عکس کشته‌شدگان اخیر منافقین (مقامات و سران مستقر در پادگان اشرف) به سخنرانی پرداختند.

محتوای تابلوها در این تجمع، نشان می‌داد منافقین و تندروهای حزب جنگ‌طلب آمریکا، از سفر دکتر روحانی به نیویورک و استقبال عمومی جهان از دیپلماسی دولت جدید ایران، عصبانی هستند. پلاكارهايي كه اين گروهك در دست داشتند:

«روحاني، اعتدال‌گرا نيست... تمایل دولت ایران به برقراری مناسبات دوستانه با غرب، فریب و نیرنگ است!... روحانی می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا را بازی بدهد... »

"مریم رجوی" سرکرده منافقین، بلافاصله پس از این تجمع به مناسبت گردهمایی اعضایش در مقابل سازمان ملل، پیامی منتشر کرد که حاوی شکایتش از برخوردهای غرب با مقامات دولت ایران بود:

«متأسفانه دولت آمريکا سياستی را در قبال ایران و رئيس جمهور آن در پيش گرفته که در سه دهه گذشته، بارها شکست خورده است...»!

بیشتر به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک تجمع چند ده نفره در مقابل سازمان ملل، بستری برای تکدی‌گری و کمک‌خواهی ذلیلانه منافقین از نهادهای بین‌المللی فراهم کرد، چراکه رجوی در تنگنای نابودی فرقه‌اش، در ادامۀ این پیام می‌افزاید:

«در اينجا به پرزيدنت اوباما و آقای بان کی مون فراخوان می‌دهم که نفوذ خود در عراق را برای يک رشته تدابير فوری و حياتی به کار گيرند»

تلویزیون انگلیسی "الجزیره" یکی از انگشت‌شمار رسانه‌هایی بود که تجمع ناچیز منافقین در مقابل سازمان ملل را بازتاب داد؛ حتی با وجود عکس‌های موجود از این تجمع، "چند ده نفر" را "چند هزار نفر" خواند ولی در عین حال اذعان کرد:

«جريانهای اپوزيسيون ایران، نسبت به کاهش تحريمها عليه این کشور ابراز نگرانی می‌کنند. اين جريان‌ها شامل سناتور جان مک کين و سناتور رابرت منندز، جمهوريخواه و دموکرات می‌شود که به رئيس جمهور اوباما نامه نوشته و به او گفته‌اند که نبايد تحريم‌ها عليه ايران را پايان دهد.»

*** چرا مواضع آشتی‌جویانه  غرب و هوشمندی دولت ایران برای کاستن از تنش‌ها، مطلوب "عده‌ای" نیست؟

سخنرانی اوباما رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل، علاوه بر اینکه بیش از سال‌های گذشته و رؤسای جمهور پیشین، حاوی مطالبی درباره ایران بود، توجه هر مخاطبی را نیز به لحن متفاوت وی جلب می‌کرد.

اینکه اوباما صراحتاً اعلام کرد که «سیاست تغییر نظام جمهوری اسلامی در ایران، را مدنظر ندارند»، یکی از کلیدی‌ترین سخنان وی بود.

صاحبنظران معتقدند در حال حاضر، آمریکا به خوبی می‌تواند از فرصت پیش آمده برای جلب اعتماد ملت ایران و باز نمودن راه مذاکره مستقیم با ایران، استفاده کند.

این در حالی است که مهم‌ترین هم‌پیمان واشنگتن یعنی تل‌آویو پس از نطق طرف‌های آمریکایی و ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، طی واکنشی شتابزده، ادعاهای خود مبنی بر "خطر ایران هسته‌ای" را تکرار کرد. نگرانی از تأثیر دیپلماسی هوشمندانه ایران، در واکنش "نتانیاهو" کاملاً  مشهود بود.

یقیناً کاهش تحریم‌ها همزمان با سایر  اقدامات اعتمادساز از سوی آمریکا، آینده روشن‌تری را در روابط ایران-غرب ترسیم خواهد کرد که این امر هرگز به نفع رژیم جنگ‌طلب صهیونیست نخواهد بود. از همین روست که نتانیاهو اکنون از استراتژی اوباما نسبت به مقامات ایران، خرسند نیست.

البته رژیم صهیونیستی، احتمالاً در ماه‌های آینده می‌کوشد تا نگذارد تصمیمات کاخ سفید و حلقه صهیونیستی مقامات آمریکایی، از کنترلش خارج شود. علاوه بر گروهک در حال اضمحلال منافقین، تروریست‌های مسلح سوری نیز پشت سر صهیونیست‌ها حضور دارند.

"رياض الأسعد" بنيانگذار ارتش به اصطلاح آزاد سوريه، پس از سخنرانی‌های اخیر مجمع سازمان ملل در پيامی گفت: «باراک اوباما بايد از کارهای عبث و پوچ در سرنوشت خلقهای جهان به طور عام دست بردارد و سياستهای خود را تغيير بدهد.»

کارشناسان سایت خبری بی‌بی‌سی فارسی (من جمله جمشید برزگر) از دیگر افرادی بودند که  نسبت به مواضع دکتر روحانی در سازمان ملل واکنش منفی نشان دادند: «در داخل ایران از سخنان روحانی استقبال می‌شود اما مشکل آقای روحانی داخلی نیست. مسئله این است که این سخنان، انتظارات غرب را برآورده نکرده است. روحانی هیچ گام مشخص و روشنی برنداشت.»

*** جمع‌بندی

سخنراني روز سه‌شنبه دكتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و پيش از آن صحبت‌هاي اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال تغيير مناسبات ايران و آمريكا را طبق شرایط تعریف شده، افزایش داده است.

اما ارادۀ طرفین براي تغییر روابط (هرچند هنوز لفظی و خام) و فرصتي كه آمريكا براي جلب اعتماد جمهوری اسلامی ايران در اختيار دارد، صهيونيست‌ها را عصباني كرده است. پالس‌هاي مثبت دکتر روحاني برای مدیریت تحریم‌های غیرقانونی و پیشبرد عادلانه موضوع هسته‌ای، انتظار نهادهاي جهانی را براي پالس‌هاي مثبت واشنگتن در آينده تقویت کرده است.

هنوز تغییر کردن یا نکردن معادلات تاكتيكي ایران با غرب مشخص نیست، اما تنها همین "احتمال" تغییر، صهیونیست‌ها و شرکای پراکنده‌شان در جهان را عصبي کرده است.

باید دید آیا کاخ سفید در ماه‌های آینده، موفق می‌شود به تعبیر دکتر روحانی، صدای خود را در موضوع ایران، صدایی واحد و به دور از تناقض کند یا خیر؟


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علیرضا کالیراد
۱۲:۵۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
آخه ، دلم به حال این بدبخت بیچاره های منافقین می سوزه که هیچ کجا جایی ندارن و مثل آواره ها خانه بدوشن و اینقدر ذلیل و خار هستند و فقط میتوان گفت مرگ بر این خائنین به مردم و کشور ایران