سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

تامین ١٧ درصد از گاز مصرفی کشور در پالایشگاه پارسیان

پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت اسمی تولید ٨٢ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی، سومین پالایشگاه بزرگ گاز کشور است و تامین ١٧ درصد از گاز مصرفی ( ١٠,٥ درصد از سبد انرژی کشور) را بر عهده دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، بیست و پنج و شش دهم میلیارد متر مکعب گاز و ده و نیم میلیون بشکه میعانات گازی در پالایشگاه پارسیان بر اساس برنامه پیش بینی شده و بودجه مصوب سال ٩٢ تولید می شود.

حسین نوروزی مدیر پالایشگاه پارسیان استان فارس با اشاره به این که پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت اسمی تولید ٨٢ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی، سومین پالایشگاه بزرگ گاز کشور است، گفت: این پالایشگاه تامین ١٧ درصد از گاز مصرفی ( ١٠,٥ درصد از سبد انرژی کشور) را بر عهده دارد.

وی با اشاره به درصد بالای ترکیبات اتان، بوتان و پروپان در گاز میدان های پارسیان بیان کرد: بر این اساس ساخت تاسیسات جدا سازی و تفکیک گاز و میعانات گازی به محصولات با ارزش تر شامل اتان، ‌پروپان،‌‌ بوتان و بنزین طبیعی مد نظر مسؤولان وزارت نفت قرار گرفته است.

مدیر پالایشگاه پارسیان از تشکیل کمیته خودکفایی در این پالایشگاه خبر داد و افزود: هدف از تشکیل این کمیته، ایجاد شرایط رقابتی یکسان بین سازندگان معتبر داخلی، جلوگیری از انحصار گرایی، برنامه ریزی صحیح و مدون برای نیل به خودکفایی با اولویت قطعات یدکی و تسریع در تامین قطعات یدکی و کاهش هزینه های تامین قطعات است.

نوروزی در باره برنامه ها و طرح های امسال نیز گفت: اصلاح و تعویض کنترل ولو خروجی (PV)واحد ١٠٦ پارسیان ٢، اجرای سیستم جامع آبرسانی پالایشگاه، احداث خط ٦ اینچ مایعات پارسیان ٢ به ١ به منظور افزایش مانور عملیاتی و امکان انتقال مایعات پارسیان ٢ به پارسیان ١، راه اندازی سکوی بارگیری میعانات گازی و اجرای حفاظت کاتدیک پالایشگاه و نصب میترینگ در مسیرهای سوخت مصرفی پالایشگاه، برخی از طرح های امسال در این پالایشگاه است.

خوراک پالایشگاه گاز پارسیان از میدان های مستقل گازی تابناک، شانول، وراوی و هما تأمین می شود.

این مخازن از جمله مخازن گاز شیرین محسوب می شود و در تاسیسات فرآیندی این پالایشگاه واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز (جداسازیH٢S) ساخته نشده است، از این رو هزینه فرآورش گاز در این پالایشگاه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است./س

برچسب ها: تامین ، گاز ، پارسیان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.