سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

آغاز سال تحصيلي يزد با 360 كلاس بي معلم /کمبود نیرو در مقاطع ابتدایی استان یزد

سال تحصيلي در استان يزد در حالي آغاز شد و امروز، سه روز از شروع آن مي گذرد كه هنوز 360 كلاس در مدارس اين استان بي معلم هستند و غالب اين كمبود نيرو نيز مربوط به مقطع ابتدايي و كلاس اول است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

بچه دبستاني ها و كلاس اولي ها در اغلب موارد روز اول مدرسه را با حالتي از بيم و ترديد مي گذرانند كه گاهي اين ترديدها و بيم ها به بغض و گريه تبديل مي شود.

تا جايي كه به ياد دارم، اين اغلب معلم ها بودند كه بچه هاي كلاس اولي را از والدينشان تحويل مي گرفتند و با شيوه اي كه خاص خودشان بود، دانش آموز را آرام كرده و كم كم شوق به مدرسه آمدن و در مدرسه ماندن را در آنها ايجاد مي كردند.

اما در يزد امسال 360 كلاس درس بي معلم بود كه حدود 300 كلاس آن، اول دبستاني بودند و هيچ معلمي چشم انتظار آنها نبود تا ترس از جدايي از والدين را از چهره بچه هاي كلاس اولي بزدايد و در آنها شوق تحصيل ايجاد كند.

امروز هم سومين روز از سال تحصيلي به پايان رسيد اما هنوز بسياري از كلاسهاي درس معلم ندارند كه با احتساب ميانگين حضور 20 نفر در هر كلاس، تقريبا 600 دانش آموز از جمعيت 180 هزار نفري دانش آموزان استان يزد هنوز معلم ندارند و گويي سال تحصيلي هنوز براي آنها آغاز نشده است.

مادر يكي از اين دانش آموزان   اظهار داشت: روز اول كه به مدرسه رفتيم، جشن شكوفه ها بود اما خبري از معلم نبود و مدير مدرسه گفت از فردا معلمان سر كلاس حاضر خواهند شد.

فاطمه ابويي عنوان كرد: امروز چهار روز از جشن شكوفه ها و سه روز از آغاز رسمي سال تحصيلي مي گذرد اما هنوز از حضور معلم در كلاس ها خبري نيست.

وي بيان كرد: مدير مدرسه امروز باز هم وعده شنبه را داد و گفت: به طور قطع از روز شنبه، آموزش و پرورش براي اين كلاسها فكري خواهد كرد و معلمان در كلاسها حضور مي يابند.

مادر دانش آموز ديگري نيز بيان كرد: بچه ها سه روز گذشته را در مدرسه بدون معلم سپري كردند و حدود شش ساعت بدون برنامه و بي هدف سپري كردن، براي بچه هاي كلاس اولي خسته كننده است.

ريحانه مرآتي عنوان كرد: امروز دخترم راضي به حضور در مدرسه نمي شد و علت آن را خستگي در مدرسه عنوان مي كرد.

وي افزود: بيشتر اوقات دانش آموزاني كه معلم ندارند، در كلاس به حال خود رها مي شوند يا به حياط مدرسه هدايت مي شوند كه اين امر سبب سرگرداني بچه ها و در نتيجه خستگي و دلزدگي آنها در همين روزهاي اول مي شود.

پدر يكي ديگر از بچه ها نيز با انتقاد از اين مشكل و طرح اين موضوع كه چرا آموزش و پرورش قبل از سال تحصيلي فكري به حال اين موضوع نكرده است، بيان كرد: هر روز صبح دخترم را از خواب بيدار مي كنم، با عجله براي اينكه خودم نيز به محل كارم برسم، او را به مدرسه مي رسانم اما ناظم مدرسه پس از نيم ساعت معطل كردن والدين، از بي معلم بودن كلاسها خبر مي دهد و پيشنهاد مي دهد دانش آموزان را با خود به خانه برگردانيم.

سرباز معلم ها و معلمان بازنشسته براي مقطع ابتدايي توصيه نمي شوند

به اعتقاد والدين و حتي برخي از مشاوران تحصيلي، كلاس اول مهمترين پايه تحصيلي به شمار مي رود و مشكل داشتن دانش آموز در فهم دروس در اين پايه مصداق "خشت اول چون نهد معمار كج، تا ثريا مي رود ديوار كج" خواهد بود.

سرباز معلم ها گرچه به گفته مديركل آموزش و پرورش استان يزد در دوره هاي آموزشي شركت كرده و 100 ساعت آموزش ديده اند اما به نظر مي رسد اين قشر، انگيزه كافي براي كار كردن با دانش آموز را ندارند و 100 ساعت كلاس آموزشي به طور قطع نمي تواند جايگزين تجربه معلماني باشد كه سالها در اين مقطع تدريس كرده اند و شايد بهتر مي بود تا از سرباز معلم ها در مقاطع ديگر استفاده شود.

استفاده از معلمان بازنشسته نيز در اغلب موارد با مشكلات ديگري همراه است

 بسياري از والدين معتقدند، معلمان بازنشسته از تجربه بسيار خوب و ارزشمندي برخوردارند اما به هر ترتيب، بسياري از آنها سال‌هاي سال با دانش آموزان سر و كله زده اند و بعد از 30 سال كار مستمر و مداوم، آن هم به شيوه هاي قديم كه انصافا معلم وقت مي گذاشت، آنها را بي حوصله كرده است.

در اين زمينه نيز شايد بهتر باشد معلمان بازنشسته براي مقاطع ديگر به كار گرفته شوند تا بحث "خشت اول" و "معمار" و "ديوار كج تا ثريا" پيش نيايد!/س

برچسب ها: زائر ، سرا ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.