سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز

بیماری های پوستی و خونی نتیجه خالکوبی و استفاده از رنگ ها در عمل تاتو است.

یکی از شایع ترین بیماری ها در ارتباط با خالکوبی واکنش های آلرژیک به رنگدانه های تاتو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ خارش، برجستگی و بثورات جلدی می تواند روزها، ماه ها و یا حتی سال ها پس از انجام خال کوبی ایجاد شود، کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، معتقدند بزرگترین خطر برای سلامتی فرد در زمان انجام خال کوبی در شرایط غیر بهداشتی، به طور بالقوه انتقال بیماری های خونی همچون هپاتیت B یا C است. اما خطر کمتر شناخته شده، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین است. با اساس این گزارش با دکتر زینب ظاهری رئیس کارگروه آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفتگو کردم.
 وی با تایید مطلب فوق تصریح کرد: هیچکدام از رنگدانه های تاتو برای تزریق در پوست مورد تایید وزارت بهداشت نیست و این امر شامل همه رنگدانه های تاتو، از جمله آنهایی که برای نورماوراء بنفش (UV) و یا درخشش در تاریک استفاده می شوند ، می شود.
ظاهری با بیان اینکه در افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما، تاتو ممکن است  باعث شعله ور شدن این بیماری های مزمن شود، اظهار کرد: سارکوئیدوز یک بیماری خود ایمنی است که با تورم و خارش همراه بوده و می تواند در یک یا چند دهه پس از عمل تاتو رخ دهد.
 وی خاطرنشان کرد: این بیماری می تواند باعث درگیری سایر اندام های بدن همچون ریه ها و یا چشم شود.
 رئیس کارگروه آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اینکه این نوع واکنش ها مستقیما توسط عمل تاتو ایجاد نمی شود، تاکید کرد: البته در زمان انجام تاتو می تواند  خود را نشان دهد.
این مقام مسوول به عمل میکروپیگمانتاسیون( تاتو) اشاره و افزود: به دلیل مخاطرات ذکر شده در منابع علمی معتبر بین المللی همچون FDA مجوزی برای هیچ رنگی برای تزریق زیر پوستی با کاربرد آرایشی از این اداره کل صادر نشده و مراجع علمی کشور نظیر مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی نیز موید مورد فوق است.
ظاهری با بیان اینکه سازمان وزارت بهداشت جهانی( FDA) در حال حاضر در حال انجام تحقیقات برای تعیین تا ثیرات بلند مدت  قرار گرفتن این رنگ ها در مقابل نور و همچنین تجزیه آنها در بدن است، گفت: سلول های بدن به عنوان یک سد دفاعی در برابر عفونت ممکن است درست همانگونه که بدن را از باکتری ها و سایر مواد خارجی رهایی می دهند باعث هضم و از بین بردن جوهر تاتو شوند.
 این دکتر داروساز همچنین افزود: مطالعات نشان می دهد که رنگدانه های رایج مورد استفاده در رنگهای زرد (رنگدانه زرد 74) ممکن است توسط آنزیم شکسته، و متابولیزه شود. ظاهری با بیان اینکه بیش از 50 رنگدانه با تون های مختلف برای خالکوبی (تاتو) استفاده می شود، تصریح کرد: اگر چه برخی از مواد افزودنی رنگی برای استفاده در لوازم آرایشی موضعی تاییدیه دارند، اما هیچ کدام برای تزریق به پوست مورد تایید نیست.
 این کارشناس آرایشی همچنین تاکید کرد: استفاده از حنا در خالکوبی های موقت  نیز توسط وزارت بهداشت تایید نشده است و حنا فقط برای استفاده به عنوان یک رنگ مو مورد تایید است. در این زمینه با دکتر عنایت اله سلیمی داروساز و عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز گفتگو کردم. وی در این باره گفت: سلول های پوست حاوی رنگ ممکن است در اثر نور خورشید و یا نور لیزر کشته شده و مواد حاصل از تجزیه در بدن پراکنده شود.
 وی  با اشاره به فلزات سنگین یافت شده در رنگ های تاتو افزود: این فلزات شامل کبالت، سلنیوم، کروم، آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، سرب، جیوه، قلع، روی، محلول مس و نیکل است.  این دکتر داروساز  تاکید کرد: رنگ های با تون سبز بالاترین سطوح فلزات غیر سازگار را دارند و پس از آن آبی و سفید قرار دارند. سلیمی در ادامه خاطرنشان کرد : پژوهش ها نشان می دهد که مواد تشکیل دهنده معمول جوهرهای سبز رنگ همچون  سرب، کروم و مس است، جوهرهای آبی رنگ معمولا حاوی کبالت و مس و رنگهای سفید معمولا حاوی سرب، روی و باریم است. عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: ترکیب جوهر تاتو به طور چشمگیری در طول سال ها تغییر کرده است که در گذشته، نمک های فلزی، سرب، کبالت، و کربن در جوهر مورد استفاده قرار می گرفت. این مقام مسوول تاکید کرد:  امروزه، بسیاری از جوهرهای خال کوبی مدرن (به ویژه رنگهای قرمز و زرد) حاوی رنگ های آزو آلی با رنگدانه های با پایه پلاستیکی است که دارای مصارف صنعتی در چاپ، نساجی، و رنگ خودرو است. سلیمی همچنین اظهار کرد: در میان مواد تشکیل دهنده جوهر تاتو رنگدانه ها اغلب حاوی فتالات ها و هیدروکربن ها نیز هستند که سرطان زا  بوده و باعث اختلال در غدد درون ریزمی شوند./ب
برچسب ها: بیماری ، پوستی ، تاتو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.