سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قشقاوی در گفتگوی ویژه خبری:

شرایط برای تست و آزمون طرف مقابل آماده است/ نطق متفاوت اوباما نسبت به قبل

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه سخنان رئیس جمهور با اشاره به اینکه سخنان رئیس جمهور بازتاب گسترده بین المللی داشت گفت: نسبت به غرب نباید نه خوش بین مفرط و نه بدبین مطلق بود، زیرا اگر اینگونه عمل کنیم به منافع ملی کشور آسیب خواهد رسید.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، برجسته‌ترین محورهای سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با "حسن قشقاوی معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن قشقاوی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا همه نگاه سیاست مداران رسانه ها و دولت مردان به هیئت ایرانی معطوف شده است، گفت: رئیس جمهور اسلامی ایران به دنبال انتخاباتی باشکوه در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته است.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی بعنوان منتخب مردم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته است، افزود: از این حیث دنیا مایل است نخستین سخنرانی وي را به عنوان رئیس جمهور جدید ایران بشنوند.

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به موقعیت منطقه‌ای ایران اظهار داشت: رئیس جمهور به عنوان چهره شناخته شده عرصه جهانی دارای سوابق و توانمندی‌های فردی فوق‌العاده ای است.

قشقاوی با اشاره به اینکه لنزهای دوربین‌های جهانی و چشم بینای دنیا شاهد سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی بودند، خاطرنشان ساخت: رسانه هایی همچون سی ان ان از هیئت ایرانی بعنوان ستاره مجمع عمومی سازمان ملل یاد کردند.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صحبت‌های رئیس جمهور چه موضوعاتی گنجانده شده است؟ گفت: اقداماتی که در حوزه دیپلماسی عمومی قبل و حین ورود هیئت ایرانی همچون نوشتن مقاله در روزنامه واشنگتن پست مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکا بعمل آمده موجبات بوجود آمدن جاذبه‌هایی برای استماع سخنان دکتر روحاني را در مجمع عمومی فراهم کرده است.

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور تعامل سازنده با جهان استقرار صلح پایدار در عرصه بین‌الملل مقابله با خشونت جنگ و خونریزی موضوع سوریه و فلسطین را از جمله موضوعات سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی دانست.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران طرح خاصی را در چارچوب دیپلماسی نوین ارائه خواهد کرد گفت: مواضع کشورها متناسب با شرایط مقتضیات و آخرین وضعیت‌های عالم واقع اتخاذ می‌شود.

*ایران ابتکارات سازنده‌ای در عرصه دیپلماسی دارد

قشقاوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تأکید بسیاری در حفظ حقوق حقه ملت ایران از جمله غنی سازی در خاک کشور و آمادگی برای رفع ابهامات احتمالی راجع به فعالیت‌هایمان را دارد، اظهار داشت: ایران ابتکارات سازنده‌ای را در عرصه دیپلماسی داشته است به گونه‌ای که جمهوری اسلامی همواره مخالف اعمال خشونت بوده و به دنبال ایجاد راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل موضوعات سوریه در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور سیاست منطقه‌ای را در چهارچوب سیاست تدبیر و اعتدال مطرح می‌کند، افزود: صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران به صورت گسترده در سی ان ان، بی بی سی و سایر شبکه‌های بین‌المللی مورد پوشش قرار گرفت.

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور گفت: رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف به غیر از رئیس جمهور آمریکا بقیه اعضا مجمع را مورد پوشش قرار ندادند به گونه ای که سخنرانی رئیس جمهور فرانسه صرفا از جزیره الجزیره و فرانس 24 پخش شد.

قشقاوی با اشاره به اینکه سخنرانی رئیس جمهور قطعا بازتاب بسیار وسیع بین المللی خواهد داشت، گفت: نطق اوباما هم بازتاب بسیار گسترده ای در جهان داشت. 

وی با اشاره به اینکه بخشی از محورهای اعلام شده به صورت تعدیل یافته تری در نطق اوباما انجام گرفت خاطرنشان ساخت: در نطق اوباما 25 بار به نام ایران و 20 بار به نام سوریه اشاره شده است.  

*مجمع عمومی عالی ترین حوزه دیپلماتیک است

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به بازتاب گسترده نطق اوباما تصریح کرد: اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عالی ترین حوزه دیپلماتیک است به گونه ای که در آن دیپلماسی چندجانبه، دوجانبه و منطقه ای لحاظ می شود.

قشقاوی با اشاره به اینکه برای بسیاری از کشورها در حاشیه محل مجمع عمومی اتاق‌هایی تعبیه شده است که تشریفات کمتری دارد افزود: این امر هزینه ای در برندارد.
 
وی با اشاره به اینکه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار در سال 1994 میلادی تأسیس شد، گفت: این اجلاس مرکز رایزنی و همفکری میان کشورهای مختلف است.
 
معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه در ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون مقرر شد تا مذاکراتی میان گروه 1+5 و ایران در نیویورک برگزار شود.

قشقاوی با اشاره به اینکه در روز 5 شنبه مقرر است تا جلسه ای در سطح وزرای خارجه با ایران و کشورهای طرف مقابل تشکیل شود خاطرنشان ساخت: این نشست می تواند مقدمه‌ای برای جلسات احتمالی بعدی باشد. 

وی ادامه داد: اکنون شرایط برای تست و آزمون طرف مقابل آماده است. 

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به وجود نرمش در سخنان برخی از مقامات غربی در قبال ایران گفت: نطق اوباما قطعا با نطق‌های قبلی تفاوت دارد زیرا در این نطق اوباما تهدید وجود نداشت.

قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا غرب آمادگی تعامل عادلانه و برابر با ایران را دارد؟ گفت: دیپلماسی حوزه حفظ منافع و سیاست است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به غرب نباید خوش بین مفرط و نه بدبین مطلق بود، اضافه کرد: عرصه دیپلماسی عرصه واقعیت‌ها است و جمهوری اسلامی ایران حقیقتا در بهترین شرایط اقتدار به لحاظ ثبات سیاسی و اقبال مردمی قرار دارد.

*خوش‌بینی مفرط و بدبینی مطلق مضر منافع ملی است

 معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با تأکید بر اینکه حضور و تأثیر منطقه‌ای ایران غیرقابل انکار است، افزود: خوش بینی مفرط و بدبینی مطلق هر دو به منافع ملی کشور ضرر می‌رساند. پس باید متناسب با واقعیت‌ها به جلو پیش برویم. 

قشقاوی با بیان اینکه باید واقعیت‌های موجود را به طرف مقابل دیکته کرد، خاطرنشان ساخت: باید متناسب با واقعیت‌ها عمل و گام به گام به جلو حرکت کنیم.

صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به این سوال که محورهای رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟ گفت: سخنان رئیس‌جمهور صحبت‌های بسیار مهمی است که توجه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل از ساعت 9 صبح دیروز به وقت نیویورک آغاز به کار کرده است، گفت: رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را در کنار فعالیت‌های کاری هیئت همراه به دنبال خواهد داشت.

صادق با اشاره به نخستین ملاقات روحانی با برخی از مقامات اروپایی ادامه داد: وي با رئیس‌جمهور اتریش، آفریقای جنوبی، و نخست‌وزیر پاکستان دیدار و ملاقات داشتند.

مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار حجت‌الاسلام روحانی با رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: رئیس جمهور با شخصیت‌ها و رهبران اسلامی آمریکا نیز ملاقات و گفتگو داشتند.

در ادامه برنامه شکوری خبرنگار صدا و سیما در نیویورک در خصوص نوع نگاه رسانه های داخلی امریکا به هیئت ایرانی گفت: از بدو ورود هیئت ایرانی در فرودگاه نیویورک تمام شبکه‌های آمریکا پیگیر موضوع بودند به گونه‌ای که به طور گسترده دیدارها و ملاقات های دوجانبه و چند جانبه را مورد پوشش قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اصلی آمریکا مانند بی بی سی، سی ان ان، سی بی اس پیگیر دیدارهای رئیس‌جمهور بودند، افزود: دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول و ملاقات با گروه 77 نیز به صورت گسترده از سوی رسانه‌های خارجی مورد پوشش قرار گرفت.
 
این خبرنگار صدا و سیما در نیویورک با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در خصوص موضوع ایران رسانه‌های آمریکایی به بایکوت خبری می‌پرداختند، اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره برعکس دوره‌های قبلی هیئت ایرانی مورد پوشش خبری وسیع قرار گرفتند.

شکوری با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آلمانی و روسی خود گفت: این دیدار هم نیز از سوی رسانه‌های دیداری و شنیداری مورد بازتاب وسیع قرار گرفت. به گونه ای که تحلیلگران سعی داشتند این گونه جلوه دهند که دیپلماسی فعال و جدید جمهوری اسلامی ایران با رویکردی که دولت منتخب اعلام کرده به دنبال تعامل سازنده‌ای با دنیا است.

این خبرنگار صدا و سیما در نیویورک با بیان اینکه ظریف دیدارهای متعددی را با همتاهای خارجی خود داشت، افزود: بخش قابل توجهی از این دیدارها از سوی رسانه‌ها پخش نشده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.