سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوي نجفي با مسئولان موسسه شرق شناسی شیکاگو؛

ارائه مستندات قوی راي مصادره الواح هخامنشی را به نفع ایران تغییر مي دهد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آمریکا می تواند از طریق ارائه مستندات قوی رای دادگاه را در مصادره الواح هخامنشی به نفع ایران تغییر دهد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، با بیان اشاره به پیگیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خصوص بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران، گفت: این الواح متعلق به ایران است و باید به سرزمین اصلی خود باز گردد .
 
وي با ابراز اميدواري درخصوص نتايج سفر نجفی به آمریکا، اظهار داشت: ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آمریکا می تواند با مسئولان موسسه شرق شناسی شیکاگو صحبت و از طریق ارائه مستندات قوی رای دادگاه را در مصادره الواح هخامنشی به نفع ایران تغییر دهد.
 
ارفعی، الواح گلي هخامنشي گنجينه‌هاي ميراثي دانست و افزود: این الواح گلي هخامنشي سند‌هاي باستاني غير قابل تكرارند که نمونه‌ي ديگري از آن‌ها وجود ندارد.
 
وی با اشاره به قابليت خوانده شدن حداقل 12هزار قطعه از اين الواح، ادامه داد: در سال های ابتدایی دهه دوم سده 1300 شمسی در کاوش هایی که در منطقه تخت جمشید صورت گرفته از محل دو اتاق در شمال شرقی تخت جمشید که مرکز اسناد و بایگانی آن زمان بوده، تعدادی لوح گلی کشف شده، که متعلق به سال های 13 تا 28 پادشاهی داریوش در ایران است.
 
وي با بيان اينکه حدود 30 هزار قطعه لوح براي بررسی و پژوهش به موسسه شیکاگو امانت سپرده شده، تصريح کرد: الواح گلي هخامنشي حدود 30هزار قطعه‌اند كه با موافقت دولت ايران براي بررسي در سال 1314 در 2535 جعبه‌ي مقوايي و داخل پارافين مايع، پس از شماره‌بندي كامل در 50 صندوق قرار گرفتند و از راه بوشهر و از طریق دریا به آمريكا فرستاده شدند.

وي ادامه داد: بعد از انتقال این الواح به دانشگاه شيكاگو الواح پارافين‌زدايي شدند وسپس يك استاد سومر‌شناس به همراه سه كارشناس ديگر، مأمور رمز‌گشايي اين الواح شدند.
 
این پژوهشگر در ادامه به روند بازگشت این الواح به ایران اشاره کرد و افزود: در سال‌هاي 2003 و 2004 ميلادي كنگره‌هايي با محوريت پيوند‌هاي باستاني و فرهنگي ميان كشور‌هاي مختلف برگزار و موافقت هایی در خصوص بازگرداندن اين الواح صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه قرار بود که این الواح در بسته هایی 300 تایی به ایران وارد شوند، اظهار داشت : اما متاسفانه به دلیل شکایت چند خانواده‌ي يهودي در آمريكا در خصوص غرامت كشته شدن اعضاي خانواده‌ي خود در يك حادثه بمب‌گذاري در آمريكا از ايران درخواست توقف ارسال این الواح به ایران و در نهایت  حراج  الواح و پرداخت غرامت آن‌ها  شدند.
 
وی با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته در جهت بازگرداندن الواح از سوی ایران، گفت: تاکنون موفقيتي در جهت تغيير رای دادگاه حاصل نشده و تلاش های امیدوارانه برای تغییر رای دادگاه و بازگرداندن الواح ادامه دارد.
 
گفتني است؛ این الواح اسناد اداری و مالی بین سال‌های سیزدهم (۵۰۹ پ.م) تا بیست و هشتم (۴۹۴ پ.م.) پادشاهی داريوش هستند، که در آن‌ها به حمل و نقل کالا، دریافت، جابه‌جایی، ذخیره و پرداخت کالا در ازای حقوق کارگزاران، مسافران و کارگران دولتی در ایالت پارس اشاره شده‌است.

در این الواح حتی در باره دستمزد های زنان نیز نکاتی کشف شده به گونه ای که بررسی ها در خصوص مطالعات این الواح نشان داده دستمزد برخی از زنان کمتر از مردان در آن زمان بود اما برخی از زنان که دارای مشاغل و مناصب خاصی بودند دستمزد بیشتری ازمردان دریافت می کردند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.