سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش مذبوحانه غرب در سرپوش گذاشتن بر حمایت‌هایش از القاعده

در احمقانه‌ترین تلاشی که غرب تا به امروز برای سرپوش گذاشتن بر کمک‌های مالی و نظامی مستقیم خود به القاعده، در طول درگیری‌های سوریه انجام داده، روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد که کمک‌های اهدایی توییتر، به نوعی از منابع مشترک 7 کشور پیشی گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "تونی کارتالوچی" می‌نویسد: مقامات آمریکایی در تلاش‌ اخیر و بسیار احمقانه خود برای سرپوش گذاشتن بر حمایت مستقیم از القاعده در سوریه، ادعا کردند که کمک‌های مالی مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، اسرائیل و سایرین، با «کمک‌های اهدایی توییتر»، برابری نمی‌کند.

*** سیل کمک‌های نقدی اهداکنندگان خصوصی عرب به گروه‌های افراطی در سوریه
روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله خود با عنوان «به گفته مقامات، کمک‌های خصوصی، موقعیت شورشیان در سوریه را بهبود می‌بخشد»، می‌نویسد: به گفته مقامات آمریکایی و خاورمیانه، جریان ارسال سلاح‌ به گروه‌های شورشی میانه رو در سوریه، با سیل تازه‌ای از کمک‌های نقدی به گروه‌های تندرو، خنثی می‌شود. جالب اینجاست که قسمت اعظم این کمک‌ها، از جانب شبکه‌های کوچکی از اهداکنندگان عرب تامین می‌شود که به درگیری‌های سوریه، به عنوان گامی به سوی قیام گسترده اسلامی در سراسر منطقه می‌نگرند.  
طبق اظهارات مقامات، اهداکنندگان خصوصی که از توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری میلیون‌ها دلار از مسلمانان استفاده می‌کنند، برای فراهم نمودن کمک‌های مالی هنگفت به شبه نظامیان اسلامگرا که به نظر می‌رسد در حال به دست آوردن کنترل شمال و شرق سوریه هستند، تلاش می‌کنند.

*** کمک‌های خصوصی اهداکنندگان، به رغم از دست دادن حمایت حامیان مهم عرب، موقعیت گروه‌های افراطی را بهبود بخشیده است
البته، تمام این شبکه‌های مورد ادعای «واشنگتن پست»، تلاش‌های غرب را برای تقویت ارتش «میانه رو» های خیالی خود، تضعیف می‌کنند.
به علاوه، مقاله روزنامه «واشنگتن پست»، ادعا می‌کند که:
مقامات خاورمیانه و آمریکا می‌گویند، در حالیکه گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی عراق و خاور نزدیک»، «جبهه النصره» و «احرارالشام»، مدت طولانی به کمک‌های سخاوتمندانه کشورهای حاشیه خلیج فارس متکی بوده‌اند، اما جریان کمک‌های خصوصی، آنها را قادر ساخته تا بار دیگر به رغم از دست دادن حمایت حامیان مهم عرب خود، مانند قطر، که کمک‌های خود به گروه‌های افراطی را تحت فشار آمریکا و عربستان سعودی قطع کرده اند، موقعیت خود را در درگیری‌های سوریه بهبود ببخشند.

*** تلاش مذبوحانه غرب در سرپوش گذاشتن بر حمایت‌هایش از القاعده
مقاله «واشنگتن پست» حاکی از درماندگی غرب در سرپوش گذاشتن بر نزدیک به 3 سال کمک مستقیم و خودخواسته به القاعده در سوریه و توطئه چینی مستند آن در گذشته است که در سال 2007، با حمایت از شبه نظامیان اخوان المسلمین و القاعده، برای ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای در لبنان، سوریه و ایران،شکل گرفت.

«سیمور هرش»، روزنامه نگار برنده جایزه «پولیتزر»، در سال 2011، 4 سال پیش از آغاز «بهار عربی» یعنی در سال 2007، در مقاله‌ای در روزنامه «نیویورکر» و با عنوان «آیا سیاست جدید دولت [آمریکا]، بهره گیری از دشمنان خود ما در جنگ علیه تروریسم است؟»، صریحا گفته است که:

*** دولت آمریکا برای تضعیف کشورهایی چون ایران، لبنان و سوریه، به تقویت گروه‌های افراطی سنی پرداخته است
دولت بوش برای تضعیف ایران، که جمعیتی عمدتا شیعه دارد، تصمیم گرفته است که در عمل، اولویت‌های خود در خاورمیانه را دوباره تعریف کند. در لبنان نیز با همکاری دولت سنی عربستان سعودی، طی عملیات‌های مخفیانه، سعی در تضعیف حزب الله دارد. دولت آمریکا همچنین در عملیات‌های مخفیانه علیه ایران و سوریه نیز دست داشته است. حاصل این فعالیت‌ها، تقویت گروه‌های افراطی سنی بوده است که دیدگاهی شبه نظامی داشته و نسبت به آمریکا احساس خصومت و دشمنی می‌کنند و در عین حال افکار و عقایدشان به القاعده بسیار نزدیک است.

*** سلاح‌های یوگسلاوی سابق در دستان شورشیان سوری
در طول درگیری‌های سوریه که از سال 2011 آغاز شدند، غرب و شرکای منطقه‌ای آن، میلیون‌ها دلار پول نقد، اسلحه و تجهیزات به شورشیان ارسال کرده‌اند. در ماه مارس 2013، روزنامه «تلگراف» در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا و اروپا از شهر «زاگرب»، (پایتخت جمهوری کرواسی) و عمدتا از طریق هوایی، به شورشیان سوریه اسلحه می‌فرستند» گزارش داد:
ادعا می‌شود که 3000 تن اسلحه که قدمت آنها به یوگوسلاوی سابق باز می‌گردد، در 75 محموله هوایی، از فرودگاه «زگراب» و مقادیر زیادی نیز از ماه نوامبر، از طریق اردن به شورشیان ارسال شده است.
همانطور که در ماه گذشته،‌ روزنامه «دیلی تلگراف» و دیگر روزنامه‌ها نیز به آن پرداختند، این گزارش ثابت می‌کند که منشا تعداد بی‌شمار سلاح‌های قدیمی یوگوسلاوی که در تصاویر ویدیویی اینترنتی در دستان شورشیان دیده می‌شود، از کجا سرچشمه گرفته‌اند؛ البته این تصاویر نشان می‌دهند که مقادیر این سلاح‌ها به مراتب، بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش از این گمان می‌رفت.

*** مشاوران نظامی انگلیس در کنار فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها، به رهبران شورشیان آموزش می‌دهند
آنطور که گفته می‌شود، این محموله‌ها توسط عربستان سعودی و به پیشنهاد آمریکا، با هدف کمک به تامین سلاح‌های شورشیان از طریق همسایگان سوریه، یعنی ترکیه و اردن، خریداری شده است. اما این گزارش می‌افزاید که این سلاح‌ها علاوه بر کشور کروات، از چندین کشور اروپایی دیگر از جمله انگلیس نیز برای شورشیان ارسال می‌شوند. البته این گزارش دقیقا مشخص نکرده که این سلاح‌ها توسط خود انگلیس تولید شده‌اند یا اینکه انگلیس آنها را از محل دیگری تامین کرده است.
به هر حال، مشاوران نظامی انگلیس به خاطر فعالیت در کشورهای هم مرز با سوریه، شناخته شده هستند و در کنار فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها به رهبران شورشیان و افسران سابق ارتش سوریه، آموزش می‌دهند. به علاوه گمان می رود که آمریکایی‌ها نیز برای تامین امنیت پایگاههای سلاح‌های شیمیایی در داخل سوریه، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

*** دولت‌های عربی و ترکیه، درماه‌های اخیر با کمک سازمان سیا، کمک‌های نظامی خود را به مخالفان سوریه، به شدت افزایش داده‌اند
افزون براین، روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله خود با عنوان «ارسال هوایی سلاح به شورشیان سوریه، با کمک سازمان سیا توسعه می‌یابد»، اعتراف می‌کند که: 
با توجه به داده‌های ترافیک هوایی، مصاحباتی که با مقامات چندین کشور صورت گرفته، و به نقل از فرماندهان شورشیان، دولت‌های عربی و ترکیه، درماه‌های اخیر با کمک سازمان سیا، کمک‌های نظامی خود را به مخالفان سوریه، به شدت افزایش داده‌ و ارسال محموله‌های هوایی مخفیانه اسلحه و تجهیزات را توسعه داده‌اند.
داده‌ها نشان می‌دهند که حمل و نقل هوایی که در اوایل سال 2012 در مقیاس کوچک آغاز شد و از پاییز گذشته به طور متناوب ادامه پیدا کرد، از اواخر سال گذشته، به جریانی مداوم و بسیار سنگین‌تر گسترش یافت. این جریان، به بیش از 160 محموله نظامی هوایی افزایش یافت که توسط هواپیماهای اردن، عربستان سعودی و قطر بر فرودگاه‌ «اسنبوگا» در نزدیکی شهر آنکارا، وبه میزان کمتر، در سایر فرودگاه‌های ترکیه و اردن، فرود می‌آمدند.

*** جان کری از دیگر کشورها خواسته است تا کمک‌های خود را به شورشیان افزایش دهند
به علاوه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که در راستای اصرار متحدانش مبنی بر رساندن این کمک‌ها به سقف بیش از یک میلیارد دلار، صدها میلیون دلار دیگر نیز به صورت کمک نقدی، تجهیزات و حتی وسایل نقلیه زرهی، به شبه نظامیانی که در سوریه فعالیت می‌کنند، ارسال کرده بود. روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله خود گزارش داد که «جان کری می‌گوید، آمریکا کمک‌های خود به شورشیان در سوریه را دو برابر خواهد کرد» که: 
با تعهد آمریکا به ارسال کمک‌های جدید، مجموع کمک‌های غیرمرگبار آمریکا به ائتلاف مخالفان و گروه‌های مدنی در داخل کشور، به 250 میلیون دلار رسیده است. جان کری طی جلسه‌ای در داخل کشور، از دیگر کشورها خواست تا کمک‌های خود را تا رسیدن به هدف آنها که فراهم کردن یک میلیارد دلار کمک بین المللی به شورشیان سوریه است، افزایش دهند.

*** سازمان سیا با آغاز تحویل سلاح‌ها به شورشیان در سوریه، به ماه‌ها تاخیر در ارسال کمک‌های مرگبار، پایان داد
در هفته‌های اخیر، آمریکا اعتراف کرده است که در حال حاضر به طور رسمی تروریست‌های داخل سوریه را مسلح و مجهز می‌کند. روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله‌ای با عنوان «سلاح‌های آمریکا به دست شورشیان سوری می‌رسد»، گزارش داد که:
به گفته مقامات آمریکایی و سوری، سازمان سیا با آغاز تحویل سلاح‌ها به شورشیان در سوریه، به ماه‌ها تاخیر در ارسال کمک‌های مرگباری که دولت اوباما قول آن را داده بود، پایان داد. جریان ارسال محموله‌ها به سوریه در دو هفته گذشته، در کنار محموله‌های جداگانه وسایل نقلیه و دیگر تجهیزات، آغاز شده است.

*** غرب اکنون به دنبال خلاص شدن از شر هیولاهایی است که خود به وجود آورده است

در حال حاضر، روزنامه «واشنگتن پست» از خوانندگان و عموم مردم انتظار دارد که باور کنند، «کمک‌های اهدایی توییتر» موفق شده تا از حمایت‌های بی‌سابقه چندملیتی غرب و متحدان عرب آن پیشی گرفته و به القاعده که در مقابل نیروهای «میانه روی» غرب که اصلا وجود خارجی ندارند، میدان عمل بیشتری بدهد. در حقیقت، مقاله «واشنگتن پست» که در ابتدای این متن به آن اشاره شد، تلاشی مذبوحانه برای سرپوش گذاشتن بر انجام موفقیت آمیز توطئه‌ای است که «سیمور هرش» در سال 2007 از آن پرده برداشت و به طور علنی و با جدیت تمام در سال 2011 آغاز شد.

نزدیک به سه سال است که القاعده در سوریه ایجاد شده و به حضور خود تداوم بخشیده است؛ تنها به این خاطر که محوری متشکل از 7 کشور، حامی و پشتیبان این گروه است و نه به خاطر «کمک‌های اهدایی توییتر». شاید جالب‌تر از همه، توصیفی است که «واشنگتن پست» از «شبکه کمک‌های اهدایی» ارائه داده است. این مسئله واقعا حقیقت دارد و در حال حاضر شبکه‌های گروه‌های افراطی مستندی که ناتو از آنها علیه سوریه استفاده می‌کند را تقویت می‌کند و به همین دلیل است که غرب چنین سیل هنگفتی از کمک‌های مالی و نظامی خود را به سوریه سرازیر کرده است. غرب در ماه‌های اخیر، جنگ نیابتی تمام عیاری را علیه دولت سوریه به راه انداخته است و اکنون به دنبال خلاص شدن از شر هیولاهایی است که خود به وجود آورده، و حتی شاید از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله نظامی در سوریه استفاده کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.