سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

کرمانشاه پایلوت بورس ذرت شد

استان کرمانشاه به همراه استانهای فارس و خوزستان به عنوان پایلوت بورس ذرت در کشور انتخاب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی پناهی مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران، در نشست راه اندازی بورس ذرت بصورت پایلوت در استانهای کرمانشاه فارس و خوزستان، که امروز(اول مهر) با حضور مسئولین بخش کشاورزی این سه استاندر سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه برگزار شد، ایجاد بورس محصولات کشاورزی را موجب کاهش تفاوت قیمت خرید و فروشمحصولات کشاورزی عنوان کرد.

پناهی همچنین ایجاد بورس محصولات کشاورزی را موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران از بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی معتقد است: باید بورس کالا را به تولید کننده محصولات کشاورزی بشناسانیم و از طرف دیگر شرایط فیزیکی حضور تولید کننده را در بورس فراهم کنیم.

این شدهتا سالن های کوچک بورس در بانکهای کشاورزی که محل تردد کشاورزان است تشکیل شود که هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه هر استان بسته به میزان تولید هر محصول کشاورزی به عنوان پایلوت بورس آن محصول انتخاب شده، گفت: بر همین اساس و با توجه به تولید 1.5 میلیون تن ذرت در استانهای کرمانشاه، فارس و خوزستان این سه استان به عنوان پایلوت بورس ذرت انتخاب شده اند تا در آینده بتوان از تجارب این سه استان برای ارائه سایر محصولات در بورس و حضور بورس در سایر استانها استفاده کرد.

توانمندسازی بخش کشاورزی، پوشش ریسک برای کشاورزان و راه اندازیهای قراردادهای آتی و سلف از جمله اهداف تشکیل بورس کالاهای کشاورزی برای کشاورزان می باشد که پناهی به آنها اشاره کرد.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران درخصوص چگونگی حضور کشاورزان در بورس اظهار داشت: یک کشاورز می تواند با مراجعه به شعب بورس به انبارهای مورد تایید سازمان بورس مراجعه کرده و در صورتی که محصول او با استانداردهای بورس همخوانی داشته باشد محصول خود را به انبار تحویل داده و یک قبض انبار الکترونیکی دریافت کند.

به گفته پناهی این قبض روز بعد از تحویل محصول، در بورس کشور با همان قیمت پیشنهادی کشاورز عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: چنانچه تقاضای محصول بیشتر از عرضه آن باشد بازار رقابتی در بورس ایجاد شده که در مواردی برخی افراد می توانند محصول کشاورز را بیش ازرقم پیشنهادی کشاورز از او خریداری کنند.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران اظهار داشت: در صورت خرید محصول ظرف 72 ساعت مبلغ خریداری شده به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

پناهی خاطر نشان کرد: چنانچه مبلغ خریداری شده محصول کمتر از مبلغ خرید تضمینی آن در کشور باشد، بورس مابه التفاوت آن را به کشاورز پرداخت خواهد کرد.

وی در خصوص هزینه های انبارداری محصول نیز یادآور شد: از زمان تحویل محصول تا زمان فروش آن هزینه انبارداری به عهده کشاورز خواهد بود و از زمان فروش آن تا زمان تحویل به عهده خریدار خواهد بود./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بورس ، ذرت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.