سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كارشناسان آمريكا مدعي شدند ؛‌

كره شمالي قادر به ساخت بمب اتمي شدند

دو تن از کارشناسان آمریکایی اعلام کردند، دانشمندان کره شمالی قادرند تا به تنهایی تجهیزات حیاتی برای بمب‌های اتمی با پایه اورانیوم را بسازند و لزوم واردات این تجهیزات را که تنها راه نظارت خارجی‌ها بر اقدامات محرمانه این کشور بود، از میان بردارند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس، این کارشناسان آمریکایی می‌گویند، نشریه‌های علمی و اخبار رسانه‌های کره شمالی نشان می‌دهند که پیونگ یانگ در تولید مواد لازم برای سانتریفیوژهای گاز که برای ساخت بمب‌های اتمی با پایه اورانیوم لازم است، متبحر شده‌اند. این تحولات تلاش‌های متوقف شده در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی را دچار مشکل می‌کند. پیونگ یانگ با وجود محکومیت بین‌المللی متعهد به توسعه برنامه اتمی خود شده است.
اگر پیونگ یانگ بتواند در داخل کشور بخش‌های مهم سانتریفیوژ را بسازد، خارجی‌ها دیگر نمی‌توانند واردات حساس به این کشور را دنبال و کنترل کنند. جاشوا پولاک، کارشناس آمریکایی در امور گسترش سلاح‌های اتمی اعلام کرد، این مساله احتمالا باعث پایان سیاست‌ها بر مبنای کنترل صادرات، تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها می‌شود که در چند سال اخیر در مرکز تلاش‌های بین‌المللی برای توقف برنامه اتمی کره شمالی قرار داشته است.
پولاک با همکاری اسکات کمپ، کارشناس تکنولوژی سانتریفیوژ در موسسه تکنولوژی ماساچوست مدارکی را گردآوری کرده و می‌گوید: اگر پیونگ یانگ چنین تجهیزاتی را وارد نکند، پس ما نیز نمی‌توانیم بر فعالیت آنها نظارت داشته باشیم. ما نمی‌توانیم چیزی بیشتر از آنچه که کره شمالی می‌خواهد را ببینیم.
برنامه اتمی کره شمالی یکی از نگرانی‌های مهم برای واشنگتن محسوب می‌شود چرا که پیونگ یانگ قصد دارد تا یک زرادخانه موشک‌های اتمی را به منظور هدف قرار دادن سواحل آمریکا بسازد. این در حالی است که کارشناسان برآورد می‌کنند، پیونگ یانگ هنوز به تکولوژی کوچک‌سازی که برای کار گذاشتن یک کلاهک بر موشک‌های دوربرد لازم است، دست نیافته است.
پولاک افزود، آنها مدارک قاطع و مشخصی در تصاویر رسانه‌ها از داخل کارخانه‌های کره شمالی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد، سیلندرهای لازم برای سانتریفیوژها در حال تولید است.
این در حالیست که منابع رسمي کره جنوبي به نقل از کارشناسان آمريکايي اعلام کردند به نظر مي‌رسد کره شمالي خود را براي آزمايش موشک بالستيک آماده مي‌کند.
خبرگزاري يونهاپ کره جنوبي اعلام کرد تحليل‌گران بر اين باورند بازگشت پاک دو چوئان ،مسئول توسعه برنامه هسته‌اي و بالستيک پيونگ يانگ، نشانه بازگشت کره شمالي به عرصه آزمايشهاي موشکي است.
 از ماه مه گذشته در رسانه‌هاي کره شمالي نامي از اين دبير حزب کارگران برده نمي‌شد. برخي کارشناسان اين ناپديد شدن را با تنزل درجه وي به علت يک رشته شکست‌هاي فني در توسعه برنامه بالستيک ارتباط داده‌اند.
الکساندر منصورف، از کارشناسان پايگاهي اينترنتي مي‌گويد: بازگشت پاک دو چوئان مي‌تواند به اين معني باشد که همه مشکلات حل  شده و کره شمالي آماده پرتاب يک موشک بالستيک ديگر ،احتمالا در پاييز امسال، است. 
 کارشناسان  اين پايگاه، پيشتر  بر اساس تصاوير ماهواره‌اي اعلام کرده بودند کره شمالي در فاصله 25 تا 30 اوت  موتور يک موشک دوربرد را آزمايش کرده است.
 رسانه‌ها هفته گذشته گزارش دادند تصاوير يکي از ماهواره‌ها از   برخاستن بخار سفيد از تاسيسات هسته‌اي يونگبيون حکايت دارد  که فعاليت آن در سال 2007 به حالت تعليق در‌آمده بود. برخاستن بخار سفيد ، فعاليت مجدد اين تاسيسات را به ذهن متبادر مي‌کند.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، کره ، شمالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.