سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

نقد و بررسي فيلم مستند بلوط / استكبار جهاني به دنبال ايجاد شكاف بين نسل هاي گذشته و آينده ايران است

فيلم مستند بلوط ساخته زنده ياد نادر افشارنادري از هنرمندان مطرح كشور روز دوشنبه در مراسمي در ياسوج نقد و بررسي شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، در اين برنامه نقد كه به همت حوزه هنري كهگيلويه و بويراحمد برگزار شد و جمعي از مستندسازان و پژوهشگران مردم شناس اين استان و تعدادي از دوستان افشارنادري حضور داشتند.
عطا طاهري بويراحمدي پژوهشگر مردم شناس كهگيلويه و بويراحمدي و از دوستان نادر افشارنادري در اين آيين گفت: فيلم مستند بلوط تاثير چشمگيري بر مخاطب دارد و جوانان كهگيلويه و بويراحمد در صورت تماشاي آن هر چه بيشتر با زندگي اجداد و گذشتگان خود آشنا مي شوند.
وي با تاكيد بر حفظ هويت بومي، افزود: استكبار جهاني به دنبال ايجاد شكاف بين نسل هاي گذشته و آينده ايران است تا با اين روش فرهنگ بومي و ايلي را نابود كرده و فرهنگ خود را جايگزين آن كند.
طاهري بويراحمدي با اشاره به شيوه زندگي ساده و دشوار مردم كهگيلويه و بويراحمد در فيلم مستند بلوط، بيان كرد: هم اكنون نيز برخي مردم در مناطقي از اين استان زندگي فقيرانه اي دارند كه بايد به اين مناطق رسيدگي بيشتري شود.
يكي ديگر از پژوهشگران فرهنگ بومي كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين مراسم، گفت: نادر افشارنادري براي توليد اين فيلم و انجام پژوهش‌ هاي مردم شناسي مورد نياز مدتي در روستاي بازرنگ ياسوج ميهمان بود و از اطلاعات مردم اين استفاده استفاده ‌كرد.
سيد محمود موسوي‌ پور افزود: افشارنادري به‌ دليل پژوهش هاي گسترده مردم شناسي براي تهيه فيلم مستند بلوط حق بزرگي به گردن مردم كهگيلويه و بويراحمد دارد.
وي بيان كرد: به جرات مي توان گفت افشارنادري به عنوان يك مردم شناس مطرح كشور توانست ظرفيت هاي متعدد كهگيلويه و بويراحمد در ابعاد مختلف را كشف و به ساير استان ها معرفي كند.
موسوي پور اظهار كرد: نخستين اطلاعات در مورد نحوه زندگي مردم كهگيلويه و بويراحمد از سوي نادر افشارنادري جمع آوري و منتشر شد.
يك مستندساز كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين مراسم، گفت: قوم پژوهي علمي در سينماي مستند ايران با فيلم بلوط آغاز شد.
محمدشريف اسلامي نژاد افزود: نادر افشارنادري در سفر به كهگيلويه و بويراحمد فيلم هايي شامل بلوط، دهدشت، عروسي در نقاره خانه و مشك را توليد كرد و توانست خود را به عنوان الگوي جديد در سينماي قوم پژوهي كشور مطرح كند.
وي بيان كرد: افشارنادري در فيلم مستند بلوط با دست مايه قرار دادن شيوه توليد نان بلوط(كلگ) از ميوه بلوط، زندگي، آيين ها، نواها، آداب و رسوم، معيشت و پوشش مردم كهگيلويه و بويراحمد در سال 1348را به تصوير كشيده و اين فيلم در همان سال در بهمئي و بويراحمد ساخته شد.
نادر افشارنادري مستندساز، مردم شناس و جامعه شناس مطرح كشور است كه در سال 1305 در مشهد متولد شد و در سال 1359 نيز از دنيا رفت.
افشارنادري پس از پايان تحصيلات دانشگاهي در سال 1343 و بازگشت از فرانسه در سال 1345به عنوان رييس گروه مطالعات عشاير موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران برگزيده شد و سپس رياست موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران را بر عهده گرفت./س
برچسب ها: فیلم ، مستند ، بلوط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.