سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست مطبوعاتي نمايش «عرق خورشيد اشك ماه»؛

رضا كيانيان: كارهاي قاليباف براي سينما را فراموش نمي‌كنيم

رضا كيانيان گفت: در روز ملي سينما از من پرسيدند بهترين سينماگر كيست و من گفتم آقاي قاليباف چرا كه كارهاي او را هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنيم، البته كارهاي آقاي شمقدري را هم هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست رسانه‌ي نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» با حضور آتيلا پسياني كارگردان نمايش، رضا كيانيان بازيگر نمايش، علي‌رضا خمسه بازيگر نمايش، ‌خسرو پسياني بازيگر، در فروشگاه مركزي كتاب برگزار شد.

آتيلا پسياني كارگردان نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» در اين نشست درخصوص ساعت اجراي نمايش خود عنوان كرد: ترافيك، طرح زوج و فرد و شلوغي‌هاي اطراف تئاتر شهر دليل شد تا ما نمايش را ساعت 20 شب اجرا كنيم.

وي در ادامه با اشاره به فضاي ضدفرهنگي كه در اطراف تئاتر شهر ايجاد شده اظهار داشت: آيين‌ها و نشست‌هاي ما هيچ گاه اجرا نمي‌شوند از ترافيك گرفته تا فضاي امروز تئاتر شهر كه به بازار مكار تبديل شده و بسيار زننده و ضدفرهنگ است.

پسياني از قاليباف شهردار تهران خواست كه فكر اساسي براي اطراف مجموعه تئاتر شهر كند و گفت: تمركز تئاتر در مجموعه‌ي تئاتر شهر به هم خورده چرا كه در گذشته براي حفظ اين مجموعه و ثبت ملي آن تلاش‌هاي بسياري شده است.

وي، سالن اجراي نمايش «عرق خورشيد، اشك ماه» را اجاره‌اي خواند بيان كرد: قرار است 20 درصد از فروش بليت بدون هيچ دليلي از ما گرفته شود در واقع اين 20 درصد كرايه‌ي سالن بوده متاسفانه نمايشمان در سالن دولتي اجرا مي‌رود اما همانند بخش خصوصي با ما برخورد مي‌كنند.

پسياني تصريح كرد: من سالهاست كه علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد اسلامي را مي‌شناسم و اميدوارم كه فكر هنرمندانه‌اي كنند.

وي گفت: اگر قرار است تئاتر خصوصي شود به طور حتم بايد به ما كمك كنند چرا كه به تنهايي نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.

بسياري از گروه‌هاي تئاتري در سر تئاتر جا افتاده‌اند و ما هم در گروه «دايره ده» به دنبال ايجاد سالني براي تئاتر هستيم، زيرا ما نيازمند پاتوق هنري و پارامترهاي براي برقراري ارتباط بهتر هستيم.

وي درخصوص نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» گفت: 18 كودك 8 و 9 ساله در نمايش ما بازي مي‌كنند البته اسبي هم در نمايش وجود دارد كه هنوز جايي براي استقرار آن پيدا نكرديم.

پسياني با اشاره به انتخاب بازيگران نمايش خاطرنشان كرد: من با رضا كيانيان در گذشته كار تئاتر كردم و با علي‌رضا خمسه هم زندگي كردم و معتقدم براساس ويژگي و نوع حركات نقش تنها بازي اين شخصيت از عهده‌ي خمسه برمي‌آيد.

در ادامه‌ي نشست رضا كيانيان بازيگر نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» درخصوص حضور كم خود در تئاتر عنوان كرد: من از تئاتر فاصله نگرفتم مركز هنرهاي نمايشي كاري كرده كه من از تئاتر فاصله بگيريم چرا كه خودم را تاكنون ثابت كردم.

وي ادامه داد: اكنون كه من به بازيگري پخته تبديل شدم جايي مثل مركز هنرهاي نمايشي بايد از توانايي‌هاي من استفاده كند. مركز هنرهاي نمايشي به مركز ضدنمايشي تبديل شده است.

كيانيان تصريح كرد: زماني استاد سمندريان مي‌گفت من اگر نقش گاليله را بازي نكنم و بميرم دستم از گور بيرون خواهد ماند من هم‌اكنون علاقه‌مند به ايفاي نقش در نمايش‌هايي هستم البته اگر كسي اجازه دهد آن نمايشنامه‌ها كار شود به عنوان مثال من دوست دارم شكسپير را كار كنم اما وقتي بسياري از متن‌ها اجازه‌ي اجرا را ندارند من هم از تئاتر فاصله مي‌گيرم.

وي با اشاره به همكاري با آتيلا پسياني اظهار داشت: من شورش و هيجان را دوست دارم و از آنجا كه مي‌دانستم آتيلا پسياني هم چنين شخصيتي را دارد قبول كردم تا در نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» بازي كنم.

كيانيان افزود: كارها و نمايش‌هاي تلخ را دوست ندارم وقتي به ديدن نمايش‌هاي تلخ هم نمي‌روم چرا كه معتقدم جامعه‌ي ما تلخي‌هاي بسياري دارد.

وي ضمن تشكر از قاليباف شهردار تهران عنوان كرد: سينما آزادي در زمان قاليباف بالاخره تكميل شد و او لطف بسياري در عرصه‌ي هنر به هنرمندان كرد و من امروز دوباره از او مي‌خواهم كه سالن‌ها تئاتر براي هنرمندان بسازد.

كيانيان بيان كرد: در روز ملي سينما از من پرسيدند بهترين سينماگر كيست و من گفتم آقاي قاليباف چرا كه كارهاي او را هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنيم. البته كارهاي آقاي شمقدري را هم هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنيم.

وي با طرح درخواست‌هايي از مرادخاني گفت: از علي مرادخاني مي‌خواهم خصوصي شدن و حرف‌هاي هنرمندان در اين خصوص را به لايحه تبديل كند و اين لوايح را از طريق دولت و مجلس به قانون مبدل سازند.

عليرضا خمسه بازيگر نمايش «عرق خورشيد اشك ماه» درخصوص حضور خود در اين نمايش عنوان كرد: «بيشتر از اينكه بخواهم تئاتر بازي كنم دوست داشتم در كنار گروه آتيلا پسياني كار كنم.»

وي ادامه داد: البته موقعيت تئاتر شهر هم ديگر جذابيت ندارد و بايد سالن‌هاي جديد ديگري ساخته شود تا نمايش‌ها در جاهاي ديگر هم به اجرا برود.

خمسه تصريح كرد: بايد به بخش‌هاي ديگر هم چون هنر و فرهنگ توجه شود تا جامعه‌ي اسلامي و سالم داشته باشيم.

وي اظهار داشت: من سالهاست براي كودكان پيش‌دبستاني كار كردم و معتقدم بايد هنر و فرهنگ را از همان كودكي به بچه‌ها آموخت./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.