سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست سایت "تاریخ ایرانی" مطرح شد

قدرت‌هایی که ادعای دوستی با ما را دارند، قصد نابودی ایران را داشتند

يک کارشناس مسائل سياسي گفت:"برژنسکی" در 12 تیر 59 در عمان با صدام حسین ملاقات می‌کند و مجوز حمله به ایران را به او می‌دهد چرا که صدام می‌خواست جایگزین ژاندارم منطقه که رژیم قبلی ایران بود بشود اما در این راستا به دلیل دسترسی محدودش به آب‌های خلیج فارس نیاز جدی به مرز خوزستان داشت

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سرگئی بارسقیان" از مسئولین سایت تاریخ ایرانی که در نشستی با موضوع بررسی حمله شیمیایی عراق به ایران و واکنش سازمان‌های بین‌المللی به آن که در دفتر روزنامه اطلاعات برگزار شد گفت:‌ این برنامه در حقیقت پاسداشت یاد کسانی که ایران مرهون ایستادگی آن‌ها است.

وی ادامه داد: سایت "تاریخ ایرانی" تنها سایت آنلاین تاریخ به زبان فارسی است که از 16 آذر 89 شروع به کار کرده و این اولین نشست عمومی این سایت است که با هدف بررسی اسناد منتشر شده توسط سایت "فارین پلیسی" در اوایل شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

گفتنی است که سایت فارین پلیسی با انتشار 7 سند از اطلاع و آگاهی مقامات آمریکایی از به‌کار‌گیری سلاح شیمیایی توسط عراق علیه ایران و همچنین کمک‌های لجستیکی این کشور به ارتش عراق در برخی حملات پرده برداشته است.

در ادامه این برنامه، "محمد رضا سروش" مدیر عامل انجمن حمایت از قربانیان سلاح شیمیایی گفت:‌ مرکز ما تنها مرکز تحقیقاتی در زمینه عوارض سلامتی جنگ است.

لازم به ذکر است محمدرضا سروش در بنیاد شهید نیز در پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان از سال 84 به این سو در قالب NGO با استفاده از ظرفیت‌های علمی و جانبازان فعالیت داشته است.

وی با ذکر جزئیاتی از آمار‌های بین‌المللی در‌باره میزان مرگ‌و‌ میر انسان‌ها بر اثر جنگ افزود: قطعا استفاده از سلاح شیمیایی یک اقدام غیرانسانی بوده اما می‌تواند ظرفیت‌های انسانی بسیاری را در ایران راه‌اندازی کند همانند ژاپن که پس از انفجار "هیروشیما" از آن به عنوان زمینه‌ای برای دیالوگی جدید با جهان استفاد کرد و و این شهر را به نماد صلح در جهان تبدیل کرد.

سروش تاکید کرد: تا کنون 50 مورد حمله شیمیایی علیه ایران به ثبت رسیده که بیش از 35 مورد را اهداف غیرنظامی تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: در جنگ ایران و عراق برای اولین بار در دنیا از گاز اعصاب و گاز خردل علیه اهداف غیرنظامی استفاده شد که آغاز آن در شهر سردشت بود و در مریوان و سایر نقاط تکرار شد، همچنین روستای زرده و تجربه تلخ حلبچه در عراق شاهد استفاده از گاز اعصاب علیه شهروندان غیرنظامی بود و جالب است که تاکنون هیچ اقدامی در محکومیت این حملات در سطح بین‌المللی رخ نداده است.

سروش تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر در ایران در معرض این گازها قرا گرفته‌اند و همچنین حدود صدهزار نفر از عوارض آن رنج می‌برند؛ امروزه ما دارای 75 هزار جانباز شیمیایی هستیم، البته در روند آمارگیری از جانبازان شیمیایی مشکلاتی وجود دارد.

وی با ذکر آمارهای بین‌المللی و مستند از تعداد پرتاب سلاح‌های شیمیایی به سمت ایران در خلال سال‌های جنگ گفت: تا کنون صدها تن گاز خردل، تابون و سارین علیه ایرانیان استفاده شده که ما معتقدیم این آمار کمتر از واقعیت است.

سروش افزود: در مورد استفاده از سلاح VX  مستندات و شواهد پزشکی وجود دارد که احتمالا در جنگ علیه ایران از آن استفاده شده و ما این را توسط معاینه بیماران فهمیده‌ایم.

وی با ذکر جزئیاتی از نحوه تولید و کاربرد سلاح‌های شیمیایی افزود: خوشبختانه بیش از 95 درصد جانبازان شیمیایی ما دچار مشکل حادی نیستند و این خبری خوشحال کننده است اما باید بدانیم که عوارض سلاح شیمیایی پیشروی می‌کند و ما باید مراقب باشیم که در آینده حال این جانبازان به مرحله وخیمی نرسد.

وی در پایان با تشریح قانون "الزام پیگیری حقوق جانبازان" گفت: این قانون مصوب سال 87 مجلس است که به وزارت امور خارجه و دادگستری اعطا شد اما اقدام جدی از طرف این نهادها دیده نشد و در سال 90 نیز به بنیاد شهید سپرده شد و در نهایت بنیاد شهید در سال 91 آن را به پژوهشکده سپرد و ما در اولین اقدام دبیرخانه پیگیری قانون الزام را برپا کردیم که با 4 هدف کار خود را ادامه می‌دهد:
 
1-ایجاد مرکز اسناد جنگ شیمیایی که به جمع‌آوری اسناد مربوط به تولید و استفاده سلاح شیمیایی از طرف صدام و تک‌تک حملات با جزئیات آنها می‌پردازد.

2-بانک اطلاعات مصدومین شیمیایی که شامل گردآوری و مستندسازی است چرا که هنوز برسر این که ایران چند بار در معرض حمله شیمیایی قرار گرفته بحث است و باید در این زمینه به آمار یکسانی برسیم.

3-کتابخانه تخصصی چرا که متاسفانه تاکنون هیچ مرجع علمی در این زمینه وجود نداشته است.

4-شورای راهبردی پژوهش‌های مرتبط با کاربرد سلاح شیمیایی که به تدوین و هدایت ظرفیت‌های مورد نظر و نظارت بر اجرای طرح‌ها می‌پردازد.

در ادامه این برنامه، سردار  "حسین اعلایی" از فرماندهان سپاه گفت: سال‌روز جنگ تحمیلی یادآور ایستادگی ملت ایران در مقابل دشمن است و همچنین نشان‌دهنده درایت حضرت امام (ره) و امتیاز ندادن به دشمن و مقاومت ملی در برابر متجاوزین می‌باشد.

وی ادامه داد: موضوع مهم در هر جنگ رفتار قدرت‌های بزرگ و همچنین همسایگان کشورها است چرا که هم در بروز، هم در تداوم و خاتمه جنگ تاثیرگذار است.

اعلایی اظهار داشت: بسیاری معتقدند جنگ ایران از زمانی شروع شد که عراق به این نتیجه رسید که آمریکا با آغاز جنگ مخالف نیست و اقدامی در ممانعت از آن انجام نخواهد داد و حتی از عراق به عنوان ابزاری برای مهار انقلاب اسلامی استفاده خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ملاقات مقامات عراقی با "برژینسکی" زمینه‌ساز اطمینان کشور عراق بود و به محض آغاز جنگ از سوی عراق، آمریکا 4 فروند آی‌واکس که قرار بود قبل از انقلاب به ایران تحویل داده شود به همراه خدمه کامل که شامل 300 آمریکایی بود در پایگاه‌های عربستان سعودی مستقر کرد که وظیفه آنها مراقبت و کنترل خلیج فارس بود.

اعلایی افزود: در تاریخ "9‌می" یعنی تنها 10 روز بعد از آغاز جنگ، این هواپیماهای جاسوسی کارشان را از پایگاه‌های عربستان آغاز کردند و از طریق این کشور اطلاعات مدیریت‌شده‌ای را دراختیار عراق قرار دادند، چرا که در آن زمان آمریکا و عراق هنوز روابط دیپلماتیک نداشتند اما پس از بازپس‌گیری اراضی اشغال شده توسط ایران در اوایل مهر سال 60 برای آمریکا مشخص شد که ایران قادر به بازپس‌گیری کامل اراضی اشغال شده خود است بنابراین نام عراق را از فهرست کشورهای حامی تروریست خارج کرد، که از دید حقوقی یعنی اینکه از این پس آمریکا رسما می‌تواند کمک‌های اطلاعاتی و نظامی به عراق بکند و به این ترتیب همکاری‌های این دو کشور آشکار شد.

وی تاکید کرد: اطلاعات آمریکایی‌ها کاملا کاربردی بود و پس از عملیات فتح‌المبین در 2 فروردین 61 که نیروهای ایران غرب،‌دزفول و شوش را باز پس گرفته و تا مرز فکه پیش رفتند آمریکا رسما وارد جنگ اطلاعاتی با ایران شد و این قبل از آزادسازی خرمشهر بود.

اعلایی تصریح کرد: آمریکا احساس کرده بود که ممکن است اگر جنگ توسعه پیدا کند خلیج فارس را از دست بدهد و بر مبنای همین پنتاگون طرح تشکیل "نیروهای واکنش سریع" را تصویب کرد و نیروهایی را وارد خلیج فارس کرد؛ از جمله ناو هواپیمابر "رنجر" به همراه 6 ناو دیگر.

وی در ادامه گفت: در 3 خرداد 61 که خرمشهر آزاد شد نماد موفقیت عراق از دست رفت و این نشانه ای از پیروزی قریب‌الوقوع ایران بود از اسفند 62 که عملیات ایران برای رسیدن به مرزهای حساس و فشار سنگین به طرف مقابل منجر به عبور ایران از مرز شد.

اعلایی با اشاره به اینکه برخی عبور ایران از مرز عراق را نوعی تجاوز می‌دانند اظهار داشت: این عقیده از لحاظ نظامی بی‌معنی است چرا که کشور متجاوز به محض آغاز جنگ این مجوز را به طرف مقابل می‌دهد که می‌تواند مرز کشور خود را نیز به رسمیت نشناسد و اساسا مفهوم مرز در زمان جنگ معنای سابق را ندارد، البته ایران تلاش کرد تا جای ممکن از مرز عبور نکند بلکه فقط بازپس‌گیری کند.

وی افزود: از اسفند 62 کشور عراق به طور گسترده‌ای از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. گفته می‌شود که استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران به این علت بود که ارتش ایران دارای نیروهای پیاده‌نظام بسیار گسترده و بیشتر از ارتش عراق بود در حالی که این یک ادعای دروغ است چرا که تقریبا در اکثر عملیات‌ها تعداد نفرات ارتش عراق از ما بیشتر بود و تنها در معدود عملیات‌ها بود که ما برتری عددی نسبت به آنها داشتیم.

اعلایی تاکید کرد: این‌ها در حالی بود که ارتش عراق مجهز به سلاح‌های سنگین هم بود و ما به لحاظ تجهیزاتی از آنها عقب بودیم.

وی تصریح کرد: آمریکا به طور کلی دو هدف را دنبال می‌کرد اول اینکه دست اروپا را برای فروش تجهیزات نظامی به عراق باز بگذارد و دوم تامین سلاح توسط ایران را محدود کند، به این ترتیب بود که نیروی هوایی عراق با در اختیار داشتن میراژ 200 فرانسوی نسبت به زمانی که صرفا جنگنده‌های میگ روسی داشت به شدت شاهد افزایش قدرت خود بود.

اعلایی اظهار داشت: سیاست آمریکا از سال 65 این بود که این جنگ نه برنده‌ای داشته باشد و نه بازنده‌ای به این معنی که ایران برنده نشده و عراق نیز بازنده نباشد.

در ادامه نشست دکتر "هرمیداس باوند" کارشناس امور سیاسی و حقوقی گفت:در آغاز تجاوز عراق شورای امنیت که مسئول حفظ صلح در جهان است به دلیل بسیج افکار عمومی و  اعضای دائم این شورا در قطعنامه‌های متعدد خود تا قبل از 598،‌ هیچ اشاره‌ای به متجاوز نکرد و حتی دولت فرانسه در آن زمان رسما اعلام کرد که به دلیل حفظ موازنه منطقه ای از عراق حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: دو ابرقدرت زمان نیز در ظاهر اظهار کردند که بی‌طرف‌اند اما وقتی روند جنگ به نفع ایران تغییر کرد شوروی سلاح‌هایی را که هیچ وقت به مصر و سوریه نداده بود به عراق فروخت و آمریکا هم حمایت تمام‌قدی از این کشور کرد.

باوند تاکید کرد: در پی توسعه سلاح‌های شیمیایی توسط عراق اعضای شورای امنیت که مسئول حفظ صلح هستند هیچ واکنش قابل توجهی نشان ندادند چرا که متاسفانه در آن شورا تصمیم‌گیری نه بر اساس عدالت که براساس مصلحت سیاسی است.

وی افزود: تنها در قطعنامه‌ای که بعد از ارسال گروه مجروحان شیمیایی توسط ایران به سازمان ملل نوشته شد شورای امنیت به صورت ملایم عراق را سرزنش کرد اما در همان قطعنامه ایران را به دلیل استمرار جنگ محکوم کرد.

همچنین در پایان این برنامه خرازی دیپلمات ایرانی گفت: این جلسه یادآور دوران دفاع مقدس و این جمله امام(ره) است که فرمودند؛ "مردم ایران در این جنگ به تنهایی در مقابل کل عالم ایستادند."
 
وی با ذکر نام‌ کشورهایی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم علیه ما فعالیت داشتند گفت: غربت ما در زمان جنگ به اندازه غربت ما در حال حاضر در زمینه پیگیری آثار جنگ و تنبیه متجاوزان بود چرا که متاسفانه مطالبات‌مان را فدای مراودات‌مان می‌کنیم.

خرازی در ادمه تاکید کرد: عده‌ای علت آغاز جنگ را اختلاف‌های ارضی و مرزی، صدور انقلاب یا اتفاق 28 شهریور و نابودی معاهده صلح 1975 در پارلمان عراق توسط صدام می‌دانند در حالی‌که اینها علل فرعی است و علت واقعی آغاز جنگ چیز دیگری است.

وی با ذکر جزئیاتی تاریخی تصریح کرد: "برژنسکی" در 12 تیر 59 در  عمان با صدام حسین ملاقات می‌کند و مجوز حمله به ایران را به او می‌دهد چرا که صدام می‌خواست جایگزین ژاندارم منطقه که رژیم قبلی ایران بود بشود اما در این راستا به دلیل دسترسی محدودش به آب‌های خلیج فارس نیاز جدی به مرز خوزستان داشت و در نقشه‌ای که تهیه کرده بود از خوزستان با عنوان جعلی عربستان یاد کرده بود.

خرازی افزود: همچنین "رامسفلد" معاون وزیر دفاع وقت و رئیس یکی از مهمترین کمپانی‌های سلاح‌های غیرمتعارف 14 بار با صدام ملاقات داشت که تمامی اینها نشاندهنده این است که اینها به دنبال نابودی ایران بودند. حتی کشوری مثل فرانسه با مبانی سیاسی قابل دفاع خود حمایت تمام‌قدی را از عراق انجام داد.

خرازی با توضیح نقش کشورهای عربی همچون اردن، مصر و عربستان در جنگ ایران و عراق در پایان تاکید کرد: ابعاد مختلف جنگ و دفاع مقدس باید باز شود. البته دفاع مقدس خط قرمز ماست و تمام قدرت‌های خارجی که امروز ادعای دوستی با ما را دارند به قصد صریح براندازی و امحاء ایران از تاریخ با عراق همکاری کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.