سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یکی از طراحان پوستر بخش مواد تبلیغی:

تولید و اکران قدرتمند بر کیفیت مواد تبلیغی سینمای کودک تأثیرگذار است

احسان برآبادی معتقد است این بخش عامل برانگیزاننده برای هنرمندان طراح است اما هر گاه سینمای کودک در تولید و اکران قوی باشد، مواد تبلیغی کارها نیز رویه بهتری پیدا می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، احسان برآبادی یکی از طراحان پوستر سینمای ایران که با 3 اثر در بخش مسابقه مواد تبلیغی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان حاضر است.

او درباره تأثیر اهدای جایزه بهترین پوستر (در بخش مواد تبلیغی جشنواره کودک و نوجوان) در ارتقای کیفیت آثار، گفت: در هر جشنواره‌ای وقتی یکی از عوامل فیلم جایزه بگیرد، این اعتبار برای کل فیلم است. بودن این بخش بهتر از نبودن آن است. البته به نظرم این بخش باید بیش از این مورد توجه رسانه‌ها واقع شود.

این هنرمند گرافیست ادامه داد: هر گاه سینمای کودک قوی باشد، مواد تبلیغی کارها نیز کیفیت بهتری پیدا می‌کنند. اکران سالانه نشان می‌دهد که سهم سینمای کودک از اکران در سینمای ایران چقدر است و به همین نسبت، درباره مواد تبلیغی هم کمتر کار می‌شود و یک طراح شاید آنقدر که باید، برای طراحی یک پوستر کودک انرژی نگذارد. اما وقتی قرار است داوری صورت گیرد و ارزیابی شود و خوب‌ها انتخاب شوند مسلم است که آن طراح اگر پتانسیل کار خوب را داشته باشد، زمان و انرژی بیشتری روی اثرش می‌گذارد و وجود بخش رقابتی مواد تبلیغی در جشنواره کودک، خود یک انگیزه‌ را در بین هنرمندان به وجود می‌آورد.

برآبادی تعریف خود از طراحی پوستر در سینمای کودک و نوجوان را چنین بیان کرد: وقتی مخاطب یک فیلم سینمایی کودکان و نوجوانان باشد، حال و هوای پوستر به روحیات این قشر سنی نزدیک می‌شود. البته در این سینما هم فیلم‌های داریم که مخاطب بزرگسال دارد و درباره کودکان و نوجوانان است که برای طراحی پوستر این دسته از فیلم‌ها، خیلی دلیل ندارد به فکر ارائه کار فانتزی باشیم. برای مثال فیلم «فرزند چهارم» را می‌توانم مثال بزنم که امثال در این بخش جشنواره شرکت دارد. این یک فیلم خیلی جدی است و بازیگران بزرگسال دارد اما به کودکان هم می‌پردازد. در اینجا این ضرورت وجود ندارد که پوستر خیلی فانتزی شود. به نظر من ابتدا باید پیام فیلم و مخاطب هدف آن مشخص شود. اگر منظور سینمای برای کودک است، مسلم است که از لحاظ انتخاب تصاویر و رنگ بندی و همه موارد، باید سن مخاطب و شرایط فکری و حسی مخاطب در نظر گرفته شود.

«احسان برآبادی» در این دوره جشنواره با پوستر «آفتاب مهتاب زمین» (علی قوی تن)، «فرزند چهارم» (وحید موسائیان) و «تنهای تنهای تنها» ( احسان عبدی پور) در بخش مسابقه مواد تبلیغی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.