به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، كودكان و نوجوانان بركت زندگي و سرمايه هاي آتي جامعه هستد كه نياز به رشد، بالندگي و حمايت دارند و خانواده و دولت بعنوان محمل شكوفايي شخصيت آنها بايد بستر آموزش و رفاه را فراهم آورند.
تربيت نسلي مسوول و متعهد، تيزهوش، انديشمند و عامل تغيير و تحول نيازمند ابزار كارآمد آموزشي است و مي طلبد كه نظام تعليم و تربيت از پيش دبستاني تا مقاطع تحصيلات تكميلي با بهره گيري از شيوه و الگوهاي نوين تدريس و هدايت علمي، توجه به اخلاقيات و پرورش روحيه پرسشگري خلاق، دستمايه اي عميق و كارآمد را در باغچه وجود آينده سازان كشور بكارند.
شكي نيست رفتار و خلقيات هر شهروند در بزرگسالي برآيندي ازآموخته ها، تجارب و پايه گذاري اصول خودآگاه دروني، معنوي، اموراجتماعي و عاطفي و ذهني است كه مدرسه و خانواده در شكل گيري و پرورش آن نقش محوري دارد لذا بايد با نگاهي ژرف با بازنگري همه ظرفيت ها و داشته ها گام هاي عملي موثري را در اين حوزه برداشت.
با فرارسيدن سال تحصيلي جديد 208 هزار دانش آموز اين استان در مناطق پانزده گانه آموزش و پرورش و در دو هزار و 75 مركز آموزشي فصل دانايي و جهاد تعليم و تربيت را آغاز كردند.
16 هزار و 390 آموزگار مسووليت تعليم و تربيت دانش آموزان استان مركزي را عهده دارند كه از اين تعداد شش هزار و 387 نفر در دوره ابتدايي، سه هزار و 291 نفر در دوره متوسطه اول (راهنمايي)، پنج هزار و 341 نفر در دوره متوسطه دوم (دبيرستان و هنرستان ها)، 351 نفر در ادارات استثنايي و يكهزار و 20 نفر در بخش اداري فعاليت دارد.
وي گفت : از مجموع مراكز آموزشي اين استان يكهزار و 910 مدرسه دولتي و 165 مدرسه غير دولتي و غيرانتفاعي است.
يكهزار و 120 مدرسه اين استان در دوره ابتدايي، 490 مدرسه در دوره متوسطه اول (راهنمايي) و 465 مدرسه در مقطع دوره متوسطه دوم ( دبيرستان و هنرستان) فعاليت دارند و به عنوان چشمه هاي جوشان علم اندوزي ، جهار پژوهشگري و بالندگي اخلاقي دانش آموزان هستند.
به گفته مديركل آموزش و پرورش استان مركزي ، از مجموع دو هزار و 75 مركز آموزشي استان مركزي در سال تحصيلي جديد، 280 مدرسه ابتدايي، 67 مدرسه دوره متوسطه اول (راهنمايي) و 18 دبيرستان اين استان در سال تحصيلي 93-92 بصورت چرخشي و دو نوبته است كه اين آمار 17و نيم درصد از كل مدارس اين استان را شامل مي شود.
كريم زاده گفت : دو ميليون و 142 هزار و 416 جلد كتاب در 209عنوان امسال براي دانش آموزان مقاطع مختلف اين استان به چاپ رسيده است.
وي گفت: نظام تعليم و تربيت اين استان در سال تحصيلي جديد از نظر تعداد نيرو در مقاطع مختلف تحصيلي 77 هزار و 979 ساعت معادل سه هزار و 249 نفر كسري دارد كه پيش بيني شده اين كمبود از طريق به كارگيري نيروهاي حق التدريس تامين شود.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان مركزي نيز گفت: 115 هزار و 699 دانش آموز دوره ابتدايي امسال در يكهزار و 120 مدرسه حضور مي يابند و توجه به تعليم كيفي و ايجاد انگيزه دانش پزوهي در آنها به عنوان مسافران راه علم كه بايد سالهاي متمادي را بر قطار تحصيل سوار باشند اولويتي جدي است.
رجايي افزود: مسووليت تعليم و تربيت دانش آموزان مقطع ابتدايي اين استان را در سال تحصيلي جديد شش هزار و 387 معلم برعهده دارند.
وي گفت : ميانگين تراكم دانش آموزان دوره ابتدايي اين استان در سال تحصيلي جديد براي هر كلاس درس 23 و هشت صدم نفر است.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان مركزي افزود : از مجموع دانش آموزان دوره ابتدايي استان 19 هزار و 300 دانش آموز جوانه هاي نورسته مدارس هستند و براي نخستين بار تجربه حضور در كلاس درس را تجربه مي كنند
رجايي گفت : چهار هزار و 790 كودك نيز امسال دوره پيش دبستاني را در 432 واحد غير دولتي فرا مي گيرند كه پايه و اساس برنامه هاي تداركشده فوق العاده و تقويم آموزشي آموزگاران متناسب با ويژگي ها، توانمندي ، علايق و نوآوري هاي خلاقانه پايه گذاشته شده است/س.