سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش تعیین‌کننده مجری در جذب مخاطب در یک شبکه برونمرزی،

گفت و گو با شایسته ابراهیمی مجری برنامه خانواده سیمای کردی شبکه بین المللی سحر

برنامه خانواده یا "ساباتی سوز" از سیمای کردی شبکه بین المللی سحر هر روز 12:00 الی 13:00 به وقت تهرانبه صورت زنده روی آنتن این شبکه می رود. شایسته ابراهیمی مجری روزهای فرد این برنامه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شبكه سحر، ابراهیمی که پیش از این  با بیش از 20 سال سابقه در برنامه جنگ هفته در رادیو فعالیت داشته است و پیش از برنامه " ساباتی سوز"، مجری یک برنامه پزشکی  درسیمای کردی شبکه سحر بوده است، در پاسخ به این سوال که : چه مدت است اجرای این برنامه را به عهده دارید؟، گفت: از ابتدای برنامه "ساباتی سوز" در این برنامه به عنوان مجری حضور دارم ، اوایل با آقای رنجبر برنامه را اجرا می کردیم که پس از رفتن ایشان خانم همت بلند به گروه اضافه شدند.

ابراهیمی در ادامه در پاسخ به این سوال که: روش شما به عنوان مجری برای جذابیت بخشی به برنامه چیست؟ و تجربه های پیشین شما چه کمکی در اجرای این برنامه کرد؟، اظهار کرد : در هر فرصتی،تا یک جمله روانشناسی یا آموزنده و انرژی دهنده و یا حتی حدیثی متناسب برای طرح در برنامه می بینم، سریع یاداشت می کنم  و در برنامه برای بینندگان می خوانم. سعی می کنم تا جایی که امکان دارد تحرک داشته باشم  تا بیننده خسته نشود و در زمان گفت و گو با کارشناسان برنامه، سوال های خودم را به عنوان یک مخاطب لابه لای صحبت های ایشان می پرسم تا گفت و گوها یک طرفه و خسته کننده نشود.

وی افزود: تجربه من در کار رادیو و برنامه پزشکی در این سیما باعث شده تا تسلط کافی برای هدایت مطالب و ورود به مباحث در مقابل کارشناس داشته باشم. اجرای برنامه های رادیویی نیز باعث شد تا گرمی و صمیمیتی که در بیان لازم است را به دست آورم. علاوه بر این من سوال هایم را خودم طرح می کنم. بعضاً پیش آمده که تهیه کننده برنامه از من خواسته 5 دقیقه را فی البداهه صحبت کنم تا کارشناس برنامه برسد. 5 دقیقه روی آنتن زمان کوتاهی نیست اما من بدون استرس،نکاتی از مطالبی که جمع آوری کرده ام، عنوان کرده ام و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است.

ابراهیمی؛ استاندارد هایی را که برای کار اجرا در ذهن خود دارد، اینگونه عنوان کرد :  مجری باید در وهله اول صداقت داشته باشد تا مخاطب با او ارتباط برقرار کند ،  هر آنچه که در ذهن خود دارد در خصوص موضوع برنامه به مخاطب انتقال بدهد و مثل همه سیماهای دیگر شبکه سحر، در این سیما ( سیمای کردی)،  از تسلط کافی بر گویش کردی برخوردار باشد .

مجری با سابقه این برنامه تلویزیونی در این باره که: آیا تا به حال انتقادی در باره نحوه اجرای خود از مخاطب دریافت کرده؟ تصریح کرد : تا به حال هر چه که بوده اظهار لطف از سوی مخاطبان برنامه بوده است حتی تشکرهای فراوانی از سوی مخاطبان و هم از سوی کارشناسان برنامه در خصوص انتخاب کلمات اصیل کردی از من و همکارم شده است.

شایسته ابراهیمی اضافه کرد: برنامه های  خانواده رقیب ما در شبکه های  کردزبان در قسمت کرد نشین عراق با اینکه دستشان بازتر است و از خیلی جهات، الزاماتی که ما بر اساس اعتقاداتمان بدانها پایبندیم را ندارند، اما به اندازه ما موفق نیستند، چون ما فضای صمیمانه تری داریم و مخاطب، برنامه ما را بیشتر پسندیده است.

ابراهیمی در خصوص بازخورد برنامه و میزان رضایت مخاطبان گفت : از ایمیل هایی که به آدرس الکترونیکی برنامه ارسال شده و تماس هایی که با برنامه شده است، مشخص است که " ساباتی سوز" رابطه خوبی با مردم کرد زبان برقرار کرده است و همین که مخاطبان ما می بینند یک خانم مسلمان با حجاب، توانسته است صمیمانه و مهربانانه اجرا کند، برایشان بسیار جذاب است، چون مخاطبان ما علاوه بر کردهای عراق، از کشورهای اروپایی هم هستند و همین موضوع تاثیر خوبی بر روی آنها می گذارد.

وی افزود : از نظر من هر چه کار کنیم باز هم جای تلاش بیشتر باقی است.ما باید مطالعه همیشه داشته باشیم، به همین دلیل تکرار برنامه ها را در خانه با همسرم می بینم و اشتباهاتم را مرور می کنم و همین باعث می شود که هر بار با مطالعه قبلی روی اجرای برنامه پیشین، به شکل بهتری به اجرای برنامه بپردازم.

مجری این مجله تلویزیونی خانوادگی در پاسخ به این سوال که: چه افرادی در اجرا ماندگارتر هستند، اظهار کرد: کسی که هر جمله ای را که در برنامه می خواند، با مطالعه باشد، با انرژی باشد و مخاطب با او احساس صمیمیت کند، باعث می شود در نگاه مخاطبان، ویژه و ماندگار شود.
مجری برنامه پرمخاطب"ساباتی سوز" درباره جذاب ترین بخش برنامه از دید بینندگان آن نیز تصریح نمود : بخش های گفت و گو با کارشناس، پربیننده ترین بخش برنامه است ، البته بخش های هنری هم که از صورت تولیدی به صورت زنده در آمده است و کارشناس برنامه در استودیو حضور دارد هم، مخاطبان بسیاری دارد .

وی در پاسخ به این سوال که: به نظر شما نقطه قوت یک برنامه گفت و گو محور تنها به چالش کشیدن مهمان و موضوع است؟، گفت: در بعضی موارد بله. شاید این نکته خیلی روی سوال شما مصداق پیدا نکند اما  در گفت و گوهایی که با کارشناسان برنامه دارم که اغلب به بحث پزشکی مربوط می شود، چون سوالاتم را خودم مطرح می کنم،  سعی می کنم کاملا" با زاویه دید یک مخاطب به توضیحات کارشناس گوش بدهم و در میان صحبت هایش سوالاتم را بپرسم، اما در چنین جایگاهی هرگز به دنبال به چالش کشاندن میهمان به معنای منفی آن نیستیم. من در عین حال برای تلطیف فضای برنامه، گاهی جمله ای برای مزاح و شیرین شدن بحث عنوان می کنم که حالت صمیمیت برنامه ها از بین نرود. از طرف دیگر در میان صحبت های کارشناس سوال را دوباره یاد آور می شوم تا هم پاسخ دقیق و کامل را بگیرم و هم نگذارم که بحث یک طرفه و کسل کننده شود.

ابراهیمی در بخش دیگری از این گفت گو عنوان کرد: محتوای برنامه و شکل بصری برنامه بسیار در پرمخاطب شدن آن موثر است. البته این نکته را نباید به دست فراموشی سپرد که تمامی فعالیت ها و زحمت هایی که برای یک برنامه کشیده می شود، در انتها توسط مجری ارائه می شود. انتخاب درست مجری چه از نظر میزان اطلاعات و چه از نظر ظاهری، در دیده شدن یا نشدن یک برنامه نقش تعیین کننده دارد. در یک جمله می توانم بگویم ظاهر مجری علاوه بر توانایی های او و انتخاب کارشناسان می تواند روی مخاطبان برنامه تاثیر بگذارد. این موضوع در یک شبکه برونمرزی که برای مخاطبان خارج از محدوده مرزهای کشور، برنامه پخش می کند، حساسیت و اهمیت بیشتری می یابد که باید مورد توجه و دقت مجریان این شبکه ها قرار داشته باشد. /ص
برچسب ها: برنامه ، خانواده ، شبکه ، سحر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.