سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرلشکر فیروز‌آبادی:

مدل‌های وارداتی سازش با غرب در دوره دوم خرداد شکست خورد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مدل‌های وارداتی و ترجمه‌ای سازش و همراهی با غرب که در دوره دوم خرداد مطرح شد شکست خورد و مدعیان آن با سرافکندگی به خطای راهبردی خود اعتراف کردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سر‌لشکر "سیدحسن فیروز‌آبادی" در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به طرح حمله نظامی آمریکا علیه سوریه اظهار داشت: یک اندیشمند راهبردی باید بداند که این تهدید نظامی در چارچوب یک طرح کلان‌تر و یک پروژه نظامی است.
 
وی افزود: درصورت این نگاه می‌توان سرنوشت راهبردهای بعدی آمریکا در منطقه را نیز آینده‌نگری کرد اما اگر فکر کنیم که طرح آمریکا همین است غافل می‌مانیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد سرعت تحولات و هرج و مرج در منطقه را تشدید کند و با ایجاد وحشت در حاکمان منطقه‌ای، مانع از عقلانیت و هوشمندی منطقه در برابر برنامه‌های بلندمدت خود شود.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: آمریکا با این منطقه خیلی کار دارد و می‌خواهد خیلی‌ها را ترسانده و در کنترل خود بگیرد، لذا تهدید و حمله نظامی به منطقه یک علامت و شروع بازی شد.

وی افزود: روسیه که نگاه راهبردی دارد بر سر همین موضوع ایستاده و با آمریکا در همان جا مقابله می‌کند و می‌گوید این حمله نظامی نباید اتفاق بیافتد.

سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: آمریکا به غیر از تهدید نظامی عملیات روانی نیز انجام می‌دهد، وزیر خارجه‌اش یک جور، سوزان رایس سخنگوی صهیونیستی در سازمان ملل یک جور، آن‌ها که سال‌ها ساکت بودند، غربی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز هر کدام یک جور صحبت می‌کنند، اما آمریکا می‌گوید که جنگ محدود است، زیرا می‌خواهد هزینه خود را کم کند، نه اینکه یک کار انسانی انجام دهد، چون باید پیامدهای جنگ را کنترل کند و به آن جهتی که خودش می‌خواهد ببرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: وقتی کسی صدایش از همه بلندتر بود نباید همه توجهات به او جلب شود و همه خاموش شوند تا صدای هواپیماهای آمریکایی بلند شود.

وی گفت: حاکمیت اسد در سوریه یک نیروی راهبردی در برابر آمریکا است و اگر ماهیت جنگ را راهبردی ببینیم سوریه می‌گوید که من پاسخ می‌دهم، اما تحلیل راهبردی افراد مرعوب این است که سوریه هیچ مقاومتی نکند و آمریکا 50 فروند بمب بزند و برود؛ ولی سوریه می‌گوید من پاسخ می‌دهم.

سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: چیزی که سوریه به آن مفتخر است حضور در جبهه مقاومت است، صدها کانون مقاومت ممکن است علیه آمریکا و اسرائیل بشورند و صدمات سنگینی به منافع آن‌ها بزنند؛ لذا آمریکا در این اقدام تام‌الاختیار نیست.

وی افزود: اثر بازدارندگی موضع ملت سوریه، موضع روسیه، موضع جمهوری اسلامی ایران و پیوندهایی که جبهه مقاومت با سوریه دارد و واکنش‌های جبهه بین‌المللی منجر شد تا تهدیدات آمریکا علیه سوریه راه به جایی نبرد و اینکه می‌گفتند این حمله حتماً انجام می‌شود انجام نشد و امکان جلوگیری از آن ایجاد شد، بنابراین در یک نگاه راهبردی باید همه جهات را دید.

سرلشکر فیروزآبادی با بیان اینکه همزمانی گشایش دانشگاه‌ها و هفته دفاع مقدس صلاح و فلاح همه را در بر دارد و ما را هدایت می‌کند، گفت: هفته دفاع مقدس همزمان با آغاز یورش خصمانه و ددمنشانه رژیم کافر بعثی به انقلاب نوپای اسلامی و سرزمین مقدس اسلامی ما بود، لذا اولین درس هفته دفاع مقدس هشدار در این باره است که از دشمن غفلت نکنید، زیرا هرگاه از دشمن غفلت کنید حیله‌های دشمن شما را بیدار خواهد کرد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: درست در شرایطی که ملت ایران انقلاب کرده و مشغول سر و سامان دادن به اوضاع کشور بود، جوانان مشغول خدمت به محرومین و سازندگی کشور بوده و نیروهای مسلح گذشته تصفیه شده و در حال بازسازی بودند دشمن فرصت مناسبی برای خود پیدا کرده بود و می‌اندیشید که مرزها خالی است و نیروی مدافع، معادل نیروی مهاجم نیست و لذا به سرزمین مقدس ایران حمله کرد.
 
وی اظهار داشت: درس هفته دفاع مقدس این است که بر اساس آیه قرآنی آن چه در استطاعت دارید از قدرت و اقتدار برای بازدارندگی مهیا کنید، لذا ترساندن دشمن از این که تصور ایجاد ناامنی کند نتیجه این آیه است.
 
سرلشکر فیروزآبادی تصریح کرد: وقتی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس اتفاق افتاد همه ملت ایران تحت فرمان امام خمینی(ره) بسیج شده و با تمام وجود و با دست خالی وارد میدان جنگ با این دشمن تا دندان مسلح که در حمایت استکبار جهانی و اتحاد جهانی آن بود شدند و حماسه آفریدند.
 
وی افزود: حقیقتا هر روز این هشت سال دفاع مقدس حماسه‌ها داشت؛ حماسه‌های انسانی، اخلاقی، تربیتی، انسان‌سازی، ایثار، جانبازی، فداکاری، برادری، هم‌پیمانی، پشتیبانی، همدستی و جهاد وسیله و اموال و انفس در راه دفاع.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در هفته دفاع مقدس از کسانی که این حماسه‌ها را خلق کردند از امام(ره)، شهیدان، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و ایثارگران مظلوم و گمنام و بزرگوار و خانواده‌های آنان باید تجلیل شود.  
 
سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: هفته دفاع مقدس هفته شکر و سپاس به درگاه خداوند متعال برای نجات از آن شرایطی است که دشمنان در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران به وجود آوردند و برکات فراوان و عطر و رایحه‌ای که دفاع مقدس در جامعه ما،حوزه، دانشگاه، کتاب‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها، آثار ادبی، سبک زندگی، علم، تولید فناوری، کار سازندگی کشور به وجود آورده بر همین اساس بوده و البته باید به خاطر کوتاهی‌ها و غفلت‌هایی که هر کدام از ما ممکن است در شکر این وظیفه سنگین داشته‌ایم استغفار کرد.  
 
وی افزود: این دفاع مقدس بود که جمهوری اسلامی را تضمین کرد و امام امت الگویی برای بیداری اسلامی و خیزش‌های مردمی در سراسر جهان به ویژه کشورهای اسلامی قرار داد که این‌ها جای شکر دارد و باید این راه تداوم یابد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ارزش‌های مهدوی ما هدایتگر است، بر اساس قرآن هر چه استطاعت دارید باید در راه دفاع به کار گیرید؛ امام علی(ع)نیز فرمود علم، قدرت و اقتدار است و بر اساس فرموده امام خامنه‌ای نیز این علم است که یک کشور را به اقتدار و عزت می‌رساند.  
 
سرلشکر فیروزآبادی گفت: موقعی که تهاجم علمی جهان در جریان است اقتدار، نیرو و رساندن ماشین آلات به جبهه مهم است، اما وقتی شرایط آرامش و امنیت است حکم قرآنی "و اعدو لهم مستطعتم من قوه" متوقف نیست و باید معنویت انسانی را ارتقا داده و جوانان را تربیت کنید.  
 
وی افزود: رهبر عزیز ما در دیدار با اساتید کشور با تکیه بر موضوع علم فرمودند که علاوه بر این که اسلام برای علم ارزش ذاتی قائل است علم یک قدرت برای زندگی با کرامت است و اقتدار اقتصادی، سیاسی، آبرو و کرامت ملی برای یک ملت در چشم جهانیان به وجود می‌آورد؛ بنابراین نباید این شتاب علمی کند شود.  
 
وی افزود: این پیشرفت علمی به برکت انقلاب اسلامی و اسلام است و اگر عامل فعال و پیش‌برنده انقلاب و اعتقادات دینی نمی‌توانست اوضاع کشور را به خصوص در امور علمی پیشرفت دهد یقیناً قدرت‌های سلطه‌گر اجازه نمی‌دادند کشوری مانند ایران که آن‌ها چشم طمع به آن دوخته‌اند به پیشرفت علمی برسد.

سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: صحنه توسعه علم همان صحنه دفاع مقدس و جهاد در خوزستان، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی است که امروز به حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های فناوری رسیده و عطر آن سنگرهای نورانی به این سنگرهای پژوهشی منتقل شده، لذا به فرموده مقام معظم رهبری شکر این نعمت‌ها پاسداری از ارزش‌ها و آرمان انقلاب اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه 4 نکته زیربنای شکل‌گیری هویت هر فردی است که به "داعا" (دانشگاه عالی دفاع ملی" قدم می‌گذارد، گفت: اول اینکه دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه باید خود را سرباز و سرسپرده ولایت بدانند و فرامین و تدابیر ایشان را هر روز رصد کرده و در آموزش‌های راهبردی تحقیقات، پژوهش‌ها و ایده و نظریه خود آن را مشخص کنند، لذا نباید این‌طور باشد که نایب امام زمان(عج) و ولی فقیه ما سخنی بفرمایند و ما هم دنباله‌رو کسان دیگری از شرق و غرب باشیم، بنابراین ما باید پیرو امام باشیم و افتخار مکتب تشیع در مقابل همه مکاتب ورشکسته جهان این است که محور ولایت فقیه که همان ولایت امام معصوم و نبی اکرم(ص) بوده متکی است و همه چیزش بر مبنای وحی بوده که عقلِ الهی است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دومین نکته این است که همه تلاش خود را بر آموزش‌ها و پژوهش‌های راهبردی متمرکز کنیم، لذا فهم و هدایت و اجرای راهبردها را بیاموزید و طراحی راهبرد کنید، بنابراین کسانی که به "داعا" می‌آیند نباید به فکر کار دیگری باشند، مانند رفتن به عتبات عالیات یا حج که هرکسی رفت نباید به پشت سرش نگاه کند و این تدبیر رهبری است که هرکس در داعا است نباید در محیط کار دیگری باشد.
 
سرلشکر فیروزآبادی تصررح کرد: ممکن است برخی با آمدن به این دانشگاه از مدیریت خود منفصل شوند، اما وقتی به داعا می‌آیند کار دیگری برایشان درست می‌شود.
 
وی با بران اینکه اگر کسی به محیط‌های دیگر فکر کند، نمی‌تواند به فکر راهبردی رسیده و دانشنامه راهبردی بگیرد، اظهار داشت: سومین نکته این است که این آموزش‌ها برای خدمت به ملت مسلمان و کشور بزرگ ایران است و چهارمین نکته اینکه وقتی از داعا بیرون رفتید باید یک مدیر خوداتکای راهبردی باشید؛ یعنی وقتی بخشی از مملکت را به دست شما دادند بتوانید آن بخش را همراه سایر نقاط کشور به حرکت درآورید، لذا همسویی نیروها جمع بردار نیروها را به همراه خواهد داشت و مدیر راهبردی مدیری نیست که منفصل و منقطع از بدنه کشور کار کند؛ ممکن است سلایقی داشته باشد، ولی در کار خود باید همراه با نظام باشد، زیرا نظام یک سیستم زنده است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دانشگاه کارآفرین و تمدن‌ساز نیاز امروز جامعه ما است که اولین و مهم‌ترین و محوری‌ترین نیاز کشور کارآفرینی بوده که در این صورت معیشت، ازدواج و فرصت تهیه مسکن برای یک خانواده ایجاد می‌شود، لذا همه دانشگاه‌های ما در سراسر کشور و دستگاه‌های مدیریتی باید بر روی کارآفرینی جهت بگیرند.
 
وی افزود: تمدن‌سازی دانشگاه به خاطر این است که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تمدن‌ساز بوده و هدف آرمانی انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی بر مبنای فکر علوی و زهرایی در مکتب محمدی است.
 
سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: در طول چند سال گذشته عرصه‌های جهانی و علوم راهبردی با تحولاتی روبرو بوده، در داخل با فتنه‌هایی مواجه شده‌ایم که بصیرت و ولایت محوری راه برون‌رفت از این بحران‌ها را شفاف می‌کرد؛ از طرفی بحران‌های پیرامونی و بحران‌سازی در محیط منطقه‌ای و حضور قدرت‌های سلطه‌گر در کشورها و همچنین تحریم‌ها وجود داشته که تلاش‌های مجاهدگونه فرماندهان علیه دشمنان در مقابل این بحران‌ها به وجود آمده است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: همان‌طور که رهبری فرمودند آنکه می‌خواهد برای اقتصاد مقاومتی اتخاذ سیاست کند، باید دشمن و تهدیداتش را ببیند، لذا مدیریت و مقاومت در این اقتصاد مقاومتی باید بر اساس شناخت شرایط محیط داخلی و بین‌المللی باشد.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: با نگاه به پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل باید به اتخاذ تصمیمات مقاومتی پرداخت و الگو قرار گرفتن انقلاب اسلامی و برتری بیداری اسلامی در سطح منطقه موجب سربلندی و موفقیت برای کشور ما و انقلاب اسلامی شده که در سایهٔ تبعیت از اصولی که رهبری می‌فرمایند به آن نائل شده‌ایم.

* مدل‌های وارداتی سازش با غرب در دوره دوم خرداد شکست خورد

وی تصریح کرد: مدل‌های وارداتی و ترجمه‌ای سازش و همراهی با غرب که در دورهٔ دوم خرداد مطرح شد شکست خورده و مدعیان آن با سرافکندگی به خطای راهبری خود اعتراف کردند، بنابراین لازم است دانشگاه عالی دفاع ملی با درک تحولات جهانی، دانشجویان را در فهم و بصیرت و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها در عرصه‌های نوین و جاری امروز هدایت کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: "داعا" دو نقش مهم دارد؛ یکی اینکه به تربیت متخصص خاص دفاعی- امنیتی و مدیران آن از دستگاه‌های مختلف نظامی، امنیتی و سیاسی کشور، مدیران ستاد کل، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، شورای امنیت ملی و پست‌های مهم سایر وزارتخانه‌ها اولویت ویژه دهد و دیگر اینکه باید با شناخت تهدیدات داخلی و پیرامونی، راهبرد تهیه کند.

وی افزود: سایر دستگاه‌های نظام نیز باید بدانند که از هم جدا نیستند و بین آن‌ها دیوار کشیده نشده است، لذا همه باید نگاه فراسازمانی داشته، تهدیدات و حیله‌های دشمن را شناخته و دانش‌آموزان و دانشجویان ما با این شناخت روحیهٔ حماسی و جهادی داشته باشند.

سرلشکر فیروز آبادی اظهار داشت: حفظ امنیت و جلوگیری از جنگ وظیفه دولت است؛ اگر وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات با اتخاذ سیاست‌های صحیح مانع از بروز جنگ شوند چه بهتر، اما راهبردهای نیروهای مسلح مربوط به زمانی است که دولت نتوانسته بازدارندگی و جلوگیری از جنگ داشته باشد، لذا باید همهٔ دستگاه‌ها برای این بازدارندگی تلاش کنند و می‌توان قدرت دفاعی کشور را افزایش داد.
 
وی با اشاره به کلام رهبری مبنی بر اینکه علم درون‌زا است که به کشور قدرت می‌بخشد، گفت: استفاده از منابع علمی در همهٔ جهان سفارش پیامبر ما است اما علم درون‌زا را در علم پزشکی می‌توان خیلی خوب درک کرد، مثلاً داروهایی که در آمریکا و اروپا تست شده اگر در داخل کشور این کار انجام شود غیر علمی است، زیرا خود علم پزشکی می‌گوید که ژن، نژاد و جغرافیا در این زمینه تأثیرگذار است، بنابراین باید در ایران هم آزمایش شود تا ببینیم که اثر دارد یا خیر، و ممکن است اثر نکند و زیان‌بخش باشد.

سرلشکر فیروزآبادی افزود: باید نتایج علمی و فناوری در محیط بومی تأیید شود، لذا علم درون‌زا یعنی علمی که توسط دانشمندان و محققین خودمان در فضای فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی جمهوری اسلامی ایران و فضای اسلام جواب مثبت دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی، شاه تعداد زیادی خودرو از روس‌ها خرید تا در ارتش به کار گرفته شود، اما در ایران خودروهای روسی پس از طی 5 کیلومتر جوش می‌آورد، زیرا با هوای مسکو و سیبری تنظیم شده بود و با هوای ایران تطبیق نمی‌کرد، لذا باید خودروی ایرانی و ملی بسازیم تا با اقلیم ما و با روحیهٔ فرهنگی مردم ایران هماهنگ باشد.

وی افزود: اگر فناوری را از غرب می‌گیریم باید آن را با فرهنگ اسلامی انقلابی ایران تطبیق دهیم، لذا این اشتباه را کسانی مانند تقی زاده و رفیق فراماسونری و بهایی او نیز کرده بودند که باید از سر تا پا غربی شد.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: مزد خوب برای کسانی که کار می‌کنند با صابر بودن و توکل بر خدا به دست می‌آید؛ شهید مطهری فرمودند که "اگر شما همهٔ توان خود را به میدان آورده و بر کار پایداری کردید حالا نوبت امداد غیبی است"، لذا جهش علمی و موفقیت با تلاش و صبر و توکل به دست می‌آید و در دفاع مقدس نیز برای رزمندگان صبور و ایثارگر که امدادهای غیبی به وجود می‌آمد پس از همین تلاش و صبر و توکل بود، بنابراین اگر تصمیم جدی داشته باشیم و با تدبیر کار کنیم بعداً حسرت نمی‌خوریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دفاع مقدس بهترین الگو برای مقابله با جنگ نرم و تحریم اقتصادی بوده، زیرا گذشته چراغ راه آینده است و باید راهبردها را در جهت ظهور حضرت حجت(عج) داشته باشیم یعنی برای حرکت، قله را ببینیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که فرماندهان در جنگ اطلاعات دشمن را دریافت می‌کردند باید در مسایل راهبردی نیز به کسب الگوهای جدید و نظریه‌پردازی پرداخت، بیداری اسلامی تشنهٔ تلاش‌های شماست و هشداری به ما است که ای مدیران جمهوری اسلامی! شما که تصمیم‌ها و کارهایتان پاسخگوی داخل مرزهای کشورمان نیست امروز مردمان کشورهای اسلامی غرب آسیا و شمال آفریقا تشنهٔ تلاش‌های شما هستند، لذا باید در مبانی نظری آشنایی با تاریخ انقلاب اسلامی و نیز مستندسازی ادارهٔ سیاست داخلی و خارجی و ادارهٔ راهبردها برای دانشجویان "داعا" به وجود آید.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.