سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيام وزير بهداشت به مناسبت آغاز سال تحصيلي؛

عزم جدي دولت بر افزايش نشاط در دانشگاه­ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، پیامی صادر کرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا متن کامل پیام دکتر حسن هاشمی بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

جامعه پرشور ايراني، فصل دل­انگيز پاييز را به بهار دانش­ورزي گره زده است. درست وقتي كه طبيعت در پس رنگهاي زيبا، فضايي دلنشين به انسان هديه مي­دهد، مدرسه و دانشگاه حيات خود را از سر مي­گيرند و بهار كسب علم و معرفت آغاز مي شود. اينك آغاز دوباره بهار كسب علم و معرفت را به شما داشجويان و دانشگاهيان عزيز علوم پزشكي كشور تبريك گفته و اميدوارم سالي شادمان و پراز اميد در پيش داشته باشيد.

علم و جواني دو سرمايه جاودانه هستي است كه به مدد هم زندگي را به پيش مي­رانند و دانشگاه با چنين پشتوانه ­اي، منشاء تحولات ارزنده­اي­ در جامعه خواهد بود. گفتمان جديد حاكم بر جامعه، دست كم از دو منظر با دانشگاه ارتباط مستقيم دارد: اول آن­كه دانشگاه منبع اميدآفريني در جامعه است. دانشگاه با داشتن موتور محركه­اي به نام «شور و ايمان» داراي چنين جايگاهي است و دانشجو و دانشگاهي براي خلق حماسه­هاي سياسي و اقتصادي همواره مهيا است و اين را بارها و بارها با شايستگي اثبات كرده است. دوم آن­كه جاده عقلانيت و تدبير از مسير دانشگاه مي­گذرد و هيچ گفتماني بدون پيوند با دانشگاه در جامعه نهادينه نمي­شود. عقلانيت وقتي در جامعه نهادينه مي­شود كه دانشگاه بتواند انديشمنداني شايسته، توانمند و مسئول تربيت كند. از اين رو بيش از پيش وظيفه داريم فضاي دانشگاه را از معرفت و دانش­اندوزي پر كرده و بر افزايش نشاط دانشگاه­ها بيافزاييم. اكنون كه با لطف خداوند، شاهد حضور حداكثري مردم و جوانان و دانشگاهيان در انتخابات شكوهمند رياست جمهوري بوده­ايم، قدردان آنان بوده و در عزم جدي دولت بر افزايش نشاط در دانشگاه­ها، از هيچ كوششی دريغ نخواهد شد و در راه توسعه فعاليت­هاي فرهنگي و علمي گام­هاي اساسي برداشته خواهد شد.  

امروز خوشبختانه، دانش علوم پزشكي كشور از جايگاه ممتازي برخوردار است. براي ما باعث افتخار است كه امروز، سال تحصيلي را با حضور بيش از 160 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي و بيش از 13 هزار نفر عضو هيأت علمي در دانشگاه­هاي علوم پزشكي، آغاز مي­كنيم. در كشور ما، تربيت دانشجو در بالاترين مدارج علمي و پزشكي و در رشته­هاي متعدد تخصصي و فوق­تخصصي و در شرايط مطلوب فراهم است و اين نه تنها ما را از اعزام دانشجو به خارج از كشور بي­نياز كرده است، بلكه دانشجويانی نيز از خارج از كشور در دانشگاه­هاي ما مشغول به تحصيل شده­اند. علاوه بر اين، به منظور ارتقای کيفيت آموزش پزشکی، نسبت به حفظ استقلال دانشگاه­ها، برقراري عدالت در آموزش پزشكي، تحّول كلان در نظام آموزش پزشكي و توسعه كمّي و كيفّي مراكز آموزش و تحقيقات پزشكي توجه شده است و همه اين­ها، پتانسيل آموزش پزشكي كشور را ارتقا داده است.

در چشم‌انداز بيست ساله، جمهوري اسلامي ايران كشوري است برخوردار از دانش پيشرفته و توانا در توليد علم و فنّاوري با جايگاه اوّل اقتصادي، علمي و فنّاوري در سطح منطقه. افق آينده دانشگاه­هاي علوم پزشكي و آموزش پزشكي، حركت در اين مسير است. «نقشه جامعِ علميِ سلامت»، در راستاي تحقق اهداف چشم­انداز بيست ساله با الگوي ايراني- اسلامي ترسيم شده و برنامه­هاي مهمّي در اين خصوص در نظر گرفته شده است. اولويت دادن به علم و فنّاوري پاسخگو به نيازهاي سلامت جامعه، حضور موثر در عرصه بين­الملل، تكميل چرخه نوآوري سلامت، صيانت از منابع، شفافيت و پاسخگويي، تحّول نظام آموزش سلامت و تبديل گفتمان علمي به گفتمان مسلط جامعه از جهت­گيري­هاي كلي ما در اين زمينه است.

به طور قطع توسعه عِلمي سلامت و رسيدن به اين جايگاه، بدون استفاده از «خرد جمعي» و مشاركت فردفرد شما عزيران دانشگاهي ممكن نيست. از اين رو لازم است تلاش­های علمی و پژوهشی شما دانشگاهيان عزيز، براي توليد علم و فنّاوري­هاي پزشكي گسترش يافته و مشاركت شما در تحقق استفاده­ كاربردي از آن­ها در سلامت جامعه، مضاعف شود. بدون ترديد در كنار توسعه علم و پژوهش، توجه بيش از پيش به فرهنگ، اخلاق و ارزش‌های معنوی و نشاط در دانشگاه­ها نيز ضروري است، به ويژه از دانشجويان عزيز انتظار دارم هم­چون گذشته در كنار تحصيل علم، با روحيه­اي شاداب و پُرنشاط، تحولات فرهنگي، اجتماعی و سياسي را پيگيري نموده و با روشن‌بینی و روشنگری خود، پیشتاز دفاع از کیان و منافع ملی کشور عزيزمان باشند.

اينجانب ضمن قدرداني از خدمات و تلاش­هاي اساتيد، پژوهشگران، نخبگان و دانشجويان علوم پزشكي كشور، لازم مي­دانم در هفته دفاع مقدس، ياد و خاطره ايثارگري­ها و رشادت­هاي اين گروه عزيز را در دوران «دفاع مقدس» گرامي داشته و از مقام والاي شهداي عرصه سلامت و آموزش پزشكي كشور تجليل كنم. از خداوند متعال مي­خواهم، به همه ما توفيق خدمت بيشتر ارزاني دارد. اميدوارم اين سال تحصيلي، با حضور پُرنشاط و پُر از انگيزه استادان و دانشجویان آغاز شده و با موفقيت­ها و پيشرفت­هاي علمي فراوان سپري شود و فصل تازه­اي از خدمت نهاد علم به توسعه گفتمان «اميد و تدبير» در جامعه ايران اسلامي باشد.

 

دكتر حسن هاشمي

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

اول مهر ماه 1392
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.