سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشريه روسي؛

رئيس جمهور ايران ستاره امسال نشست مجمع عمومي خواهد بود/ امکان تماس مستقيم روحاني و اوباما منتفي نيست

نشريه روسي "فوندسک" در گزارشي به حضور رئيس جمهور ايران در نشست مجمع عمومي پرداخته و نوشت: نشانه هاي گرمي روابط ايران و آمريکا پديدار شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه فوندسک با اشاره به اين مساله که نمايندگان دولتهاي ايران و آمريکا براي ديدار احتمالي درچارچوب نشست مجمع عمومي سازمان ملل آماده مي شوند و هر دو طرف امکان تماس مستقيم حسن روحاني و باراک اوباما را منتفي نمي دانند، چنين مي نويسد:  بعد از سرنگوني رژيم شاه و انقلاب اسلامي تا کنون هيچ ديداري ميان روساي جمهور آمريکا با مقامات ايران صورت نگرفته و روابط ديپلماتيک دو کشور از سال 1980 متوقف شده است. 

به نوشته اين نشريه، پس از روي کارآمدن حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور  جديد ايران نامه نگاري وي و همتاي آمريکايي اش به نخستين گام واقعي براي عادي سازي روابط دو کشور تبديل شد. اوباما وعده داده در صورت اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران مانع توسعه آن نشود. با وجود اين روحاني اين تغيير کوچک را در موضع آمريکا خيلي مهم ارزيابي کرده و از همتاي آمريکايي خود خواسته بر اساس منافع ملي کشورش عمل کند و تسليم فشارها نشود.

اين نشريه در ادامه مي نويسد: با توجه به اين گزارشها مي توان از پدپدار شدن نخستين نشانه هاي گرمي روابط آمريکا و ايران سخن گفت. طرف آمريکايي آمادگي خود را براي برقراري تماس با دولت روحاني با تمايل به تصويب قطعنامه صلح آميز درمورد مشکل هسته اي بر اساس احترام متقابل مرتبط دانسته است. 

براساس اين گزارش، حالا هياتي که قرار است در مذاکرات با گروه پنج بعلاوه يک شرکت کند تحت سرپرستي وزيرامور خارجه عمل مي کند. اين در حاليست که ظريف سالها در آمريکا تحصيل کرده و ده سال معاون وزيرخارجه و پنج سال رئيس نمايندگي ايران در سازمان ملل بوده است. 

به نوشته پايگاه، ايران چندي پيش چند زنداني را آزاد کرد. حدس زدن واکنش کاخ سفيد مشکل نبود. واشنگن از آزادي زندانيان سياسي استقبال کرد. بان کي مون دبيرکل سازمان ملل هم طي ديدار با ظريف وزيرخارجه ايران در نيويورک از تصميم آزادي گروهي از زندانيان حمايت کرد. 

اين نشريه مي نويسد: در نمونه ديگري از اقدامات ايران، روحاني پس از پوتين در مقاله اي براي واشنگتن پست از رهبران همه کشور هاي جهان خواست عليه تهديدهاي جهاني متحد شوند و وعده همکاري سازنده با همه جهان را به منظور حل مشکلات داد. به عقيده روحاني برخورد سازنده با ديپلماسي به معني صرفنظر کردن از حقوق خود نيست بلکه به معني گفتگوهاي برابر و مبتني بر احترام متقابل براي حل مشکلات مشترک و دستيابي به اهداف مشترک است. وي به تازگي در گفتگو با کانال ان.بي.سي در پاسخ به اين پرسش که ايران چه زماني در مورد ساخت سلاح هسته اي تصميم مي گيرد؟ تاکيد کرده کشورش هرگز چنين هدفي نداشته و نخواهد داشت و طرفدار استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است. 

در پايان اين نوشته آمده است: وزيرخارجه آمريکا و دبيرکل ناتو اين سخنان رئيس جمهور ايران را مثبت ارزيابي کرده اند. به اين ترتيب مبارزه ديپلماتيک دولت جديد ايران آغاز شده است. احتمال اندک ديدار اوباما و روحاني مي تواند روند عادي سازي روابط دو طرف را به جنبش درآورد. درهر صورت امسال رئيس جمهور ايران ستاره نشست مجمع عمومي سازمان ملل خواهد بود که سياستمداران بسياري از کشورها بي صبرانه منتظر سخنراني وي در تاريخ بيست و چهارم سپتامبر هستند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.