سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوموند: روحاني خواهان به رسميت شناخته شدن حق ايران در غني سازي اورانيوم است

روزنامه لوموند نوشت، حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، روز يکشنبه در آستانه عزيمت خود به نيويورک، براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، از غربي ها خواست که حق ايران براي غني سازي اورانيوم در خاک خود را به رسميت بشناسند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي زبان افزود: روحاني در سخنراني خود به مناسبت رژه سالانه نيروهاي مسلح در تهران تأکيد کرد: غرب بايد همه حقوق ملت ايران، از جمله حقوق هسته اي و غني سازي اورانيوم در خاک ايران در چارچوب مقررات بين المللي را بپذيرد.

وي افزود : اگر آنان اين حقوق را بپذيرند، ملت ايران که ملتي منطقي و عاشق صلح و دوستي است، آماده همکاري بوده و ما مي توانيم با هم، مشکلات منطقه و حتي جهان را حل و فصل کنيم.

حسن روحاني در سخنان خود گفت: مردم ايران خواهان پيشرفت و توسعه هستند و به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيستند.

رئيس جمهور ايران بايد در نيويورک، ديداري را با فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه برگزار کند. محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه ايران نيز به نوبه خود بايد براي از سرگيري مذاکرات هسته اي ميان ايران و کشورهاي عضو گروه 1+5 شامل روسيه، آمريکا، چين، فرانسه و آلمان، ديداري با کاترين اشتون، مسئول ديپلماسي اتحاديه اروپا داشته باشد.

اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد که روز يکشنبه علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اعلام کرد که تهران روز دوشنبه نيروگاه هسته اي بوشهر، را که به دست روس ها در جنوب ايران ساخته شده است تحويل خواهد گرفت. 

صالحي گفت: اين نيروگاه هزار مگاواتي به ايران تحويل داده مي شود اما همچنان به مدت دو سال بايد تحت گارانتي طرف روسي قرار داشته باشد و تعدادي از کارشناسان روسي هم براي ارائه مشاوره و پشتيباني فني در اين نيروگاه حضور خواهند داشت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.