سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شبکه پنج تلويزيون فرانسه:

غرب بايد با ايران وارد مذاکره شود

شبکه پنج تلويزيون فرانسه گزارش داد: از نظر کارشناسان مسائل ايران، غرب بايد با رئيس جمهوري جديد ايران مذاکره کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين شبکه در برنامه هفتگي موسوم به "کيوسک" با حضور خبرنگاران به بررسي تحولات سوريه پرداخت.

مجري گفت: بحث درخصوص بحران سوريه در صدر اخبار قرار دارد. گفتگوها درباره سوريه از سازمان ملل در نيويورک به ژنو در سوئيس منتقل شد. اين گفتگوها تحت نظارت بان کي مون و سازمان ملل دنبال شد. هنوز قطعنامه اي در اين خصوص تصويب نشده است. برخي فعالان از اين پس نقش فعالي در اين بحران ايفا خواهند کرد.

وي ادامه داد: در ايران حسن روحاني به عنوان رئيس جمهوري به قدرت رسيده است. وي پيشنهادهاي غافلگيرکننده اي مطرح کرده است. نشريه اکونوميست در اين باره نوشت: غرب تضعيف شده است. اين مسئله در بسياري از مطبوعات بين المللي مورد بررسي قرار گرفته است. 

"يوآو توکر" خبرنگار ماهنامه اسرائيلي "کوترِت" در اين باره گفت: به دلايل متعددي مي توان گفت، بحران سوريه به ساير بحران ها شباهتي ندارد. اين بحران پر است از وقايع غير منتظره و از اين رو مي توان گفت، تحولات در بحران سوريه مثل بحران هاي ديگر پيش نمي رود. به دلايل مختلفي چون روند تحولات در داخل سوريه و موضعگيري هاي آمريکا مي توان گفت اين احتمال وجود دارد که بحران سوريه وارد مراحل تازه اي شود. در اسرائيل از ناتواني غرب و ناتواني اوباما در تصميم گيري سخن به ميان مي آورند و بر اين باورند که جهان مي بايست تاوان اين ناتواني ها را پس بدهد.

"زينا تابي" روزنامه نگار روزنامه لبناني "الايام" دور شدن خطر حمله نظامي از سوريه را تاييد کرد و گفت: امروز مي بينيم که خطر حمله از سوريه دور شده است و لبناني ها احساس آرامش مي کنند. چرا که آن ها از گسترش تبعات جنگ در سوريه به خاک لبنان به هراس افتاده بودند.

مجري گفت: به اين معني که ممکن بود لبنان در دام يک جنگ منطقه اي گرفتار شود. تابي گفت:  لبنان در وضعيت بدي قرار دارد و همين مسئله باعث شد که لبناني ها امروز از دور شدن خطر جنگ عليه دمشق احساس آرامش کنند. اما انتظاراتي وجود دارد. ايران و عربستان سعودي در اين ميان نقش آفرين  هستند. وي مدعي شد: حسن روحاني رئيس جمهوري جديد ايران و ملک عبدالله شخص اول عربستان سعودي قرار است در اين باره گفتگو کنند. اين اميد وجود دارد که اين گفتگو ها به کاهش تنش ها بين دو کشور منجر شود.

"آنتوان منوزيه" از روزنامه "دِبدو" گفت: تحولات به سوي خروج از بحران سوريه در حرکت است. خروج از بحران بدون توافق روس ها و آمريکايي ها ممکن نخواهد بود. مردم سوئيس که بارها شاهد برگزاري مذاکرات صلح در ژنو بوده اند، اميد زيادي به ثمربخش بودن کنفرانس صلح ژنو دو دارند. 

"همدم مصطفوي" کارشناس مسايل ايران در نشريه فرانسوي کوريه انترناسيونال گفت: قبل از هر چيز بايد يادآوري کنم ايراني ها براي ميانجي گري در سوريه منتظر رئيس جمهوري جديد نبودند. ايراني ها از ابتداي درگيريهاي سوريه نسبت به شرکت در مذاکرات درباره سوريه ابراز تمايل کرده بودند و بايد از مشارکت آنها استفاده مي شد. مصطفوي گفت: بايد توجه داشت که اسد به شکل يک سياستمدار ظاهر شده است. وي در شبکه تلويزيوني ظاهر شد و گفت من سلاح شيميايي در اختيار دارم و از شما مي خواهم ما را از اين زرادخانه شيميايي خلاص کنيد. اما بايد توجه داشت که در صورت وجود حسن نيت از سوي جامعه بين المللي تحقق اين خواسته نيازمند صرف سالها زمان و ميلياردها دلار پول است. 

مصطفوي در پايان گفت: به هر حال مي توان گفت که اين يک شانس تاريخي است و غرب بايد با ايران وارد مذاکره شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.