سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

بیش از پنج هزار هکتار اراضی دماوند مستعد کشت گندم است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از مستعد بودن بیش از پنج هزار هکتار اراضی این منطقه برای کشت گندم به صورت بالفعل خبر داد.

"حمیدرضا خلیلی" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به اهمیت کشت گندم و مستعد بودن اراضی شهرستان دماوند به کشت این محصول ارزشمند اشاره کرد و افزود: گندم به دلیل نقش مهمي كه در عرصه سياسي و اقتصادي كشورها به خصوص كشور هاي در حال توسعه ايفا مي كند، يك محصول استراتژيك در تمام دنيا به حساب مي آيد.

وی ادامه داد: اهميت اقتصادي گندم چه از نظر توليد وچه از نظر تغذيه در دنيا بيش از ساير محصولات كشاورزي است و حتي در مناطقي كه به علت متغيير بودن شرايط اقليمي ويا خشكي محيط، امكان توليد نباتي نباشد، مي توان به کشت گندم پرداخت.

این مقام مسوول با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر کاشت گندم و جلوگیری از واردات این محصول با توجه به توانایی ایران در تولید گندم، خاطرنشان کرد: گندم از نظر توليد و سطح زير كشت مهمترين محصول كشاورزي ايران است وافزايش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادي و تامين غذاي اصلي از اهميت بسياري برخوردار مي باشد.

خلیلی به اهمیت کشت گندم در فرهنگ اسلامی و دینی مسلمانان اشاره و بیان کرد: روشن است که نان و قبل از آن گندم که از آن نان درست می‌شود به عنوان ضروری‌ترین نیاز انسان و یکی از نعمت‌های خداوند، جایگاه ویژهای دارد و اساسا گندم اولین محصول در کشاورزی، در طول تاریخ بشر با او همراه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که اصلی‌ترین شغل پیامبران الهی، کشاورزی بود می‌توان گندم را نیز جزو محصولات کشاورزی آنان به حساب آورد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: امروزه نیز چنین است که با پیش‌رفت علم و صنعت هنوز چیزی نتوانسته جای گندم و نان را در سبد خوراکی انسان بگیرد و حتی با فراوانی غذاهای متنوع و گوناگون، گندم و نان جایگاه خویش را دارد، به گونه‌ای که اکثر خوراکی‌ها مواد اولیه‌شان از آرد گندم تهیه می‌ شود.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود شهرستان دماوند در بخش کاشت گندم به ویژه گندم دیم بیان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با وجود کمبود آب در این بخش، سعی دارد اراضی منطقه را به تولید محصولات کم توقع و دیم اختصاص دهد که یکی از این محصولات گندم دیم است.

خلیلی با بیان اینکه این نهاد آمادگی کشت پاییزه گندم را در منطقه دارد، خاطرنشان کرد: هم اینک تدابیر لازم با تهیه بذر و کود مناسب برای کشت گندم در اراضی دماوند، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دماوند استعداد پنج هزار هکتار کشت گندم دیم را دارد، گفت: از هر هکتار زمین دیم می توان تا دو تن گندم دیم برداشت کرد که با توجه به اراضی مستعد منطقه در سالهای گذشته، شهرستان آمادگی کاشت پنج هزار هکتار گندم را به صورت بالفعل دارد که این میزان قابل افزایش نیز هست.

این مقام مسوول با بیان اینکه از 17 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی دماوند،12 هزار هکتار دیم و 550 هزار هکتار آبی است، افزود: دماوند تولید کنندگانی را دارد که از هر هکتار تا هشت تن گندم برداشت نموده اند و این مهم نشان از مستعد بودن اراضی دیم منطقه است.

وی زمان اتمام کاشت دیم پاییزه در دماوند، حداکثر تا ابتدای آبان ماه دانست که در صورت عقب افتادن کاشت آن از هر کشت باید 20 درصد به میزان گندم اضافه شود./س


برچسب ها: اراضی ، گندم ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.