سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه کننده مجموعه مستند سفر ناتمام:

"محبت "کلید زندگی در اسارت بود

سفر ناتمام" کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که در قالب روایی محض به تهیه کنندگی رضا عسگرلو برای نخستین بار زندگی آزادگان دفاع مقدس را در کشور عراق روایت می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سفر ناتمام" کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که در قالب روایی محض به تهیه کنندگی رضا عسگرلو برای نخستین بار زندگی آزادگان دفاع مقدس را در کشور عراق روایت می کند. این مجموعه مستند که نویسندگی و کارگردانی آن را هم رضا عسگرلو بر عهده داشته است، در مناطقی چون تکریت، یعقوبه، رمادیه، ابوغریب و شهرهایی دیگر سبک و شیوه گذران زندگی آزادگان را طی سال های جنگ و بعد از  آن مورد بررسی قرار می دهد. این مجموعه سبک زندگی آزادگان را در تقابل با سبک زندگی امروزی شان ارائه و سعی دارد تا الگوهایی برای ساده زیستی و زندگی بهتر عرضه کند. طرح برنامه سفر ناتمام در 7 قسمت 30 دقیقه ای تنظیم شده و دو قسمت از آن همزمان با سالروز ورود آزادگان به ایران در تاریخ 25 و 26 مردادماه از شبکه سه سیما پخش شد. ضمن این که این اولین بار بود که یک گروه برنامه ساز ایرانی توانسته برای تهیه اثر به اردوگاه آزادگان ایرانی در عراق راه یابد. 

مصاحبه شوندگان و راویان مستند سفر ناتمام که غالبا از نخبگان سیاسی و اجتماعی جامعه هستند، در این مجموعه مستند در 4 حوزه ی آموزشی، مدیریتی، ورزشی و فرهنگی به شرح احوالات خود در دوران اسارت می پردازند. ضمن این که تصاویری مستند هم از محل زندگی آن ها ارائه می شود. 

عسگرلو در گفت و گو با روابط عمومی شبکه سه سیما درباره ویژگی های این مجموعه مستند و بخش های مختلف آن بیان داشت:

همه زمان این مجموعه به نمایش تصاویر اردوگاه اختصاص ندارد. بلکه داستان ها از زمان حال آغاز شده و طی کار به زمان گذشته هم فلاش بک زده می شود. جالب است بدانید که آزادگان دفاع مقدس خودشان در اردوگاه ها بسیاری از تشکیلات را ایجاد کرده بودند و حتی کمیته های المپیک هم در این مناطق دایر بوده است.

وی در پاسخ به این که برای اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده از سوی راویان آزاده از چه راهکاری استفاده شده است، اضافه کرد: ما با گروهی از این  آزادگان مصاحبه و گفت و گو کردیم که همه شان تجربه های مشترکی از این دوران داشتند. بنابراین تنظیم حرف های آنان و کنار هم چیدنشان یک کلیتی را به ما می داد که می توانستیم به داده ها و اطلاعات درست در این زمینه دست یابیم.

وی همچنین با اشاره به منابع مورد استفاده در دریافت اطلاعات افزود: بخشی از اطلاعاتمان برای تهیه این مستندها شامل خاطرات خود آزادگان و راویان می شد. بخشی از آن ها را از صلیب سرخ دریافت می کردیم. همچنین از گزارش هایی بعضا عراقی ها تهیه کرده بودند، هم استفاده کردیم.  البته این کار دشواری های خاص خود را داشت. چراکه اگر عراقی ها دو گروه از افراد را دستگیر کنند، آن ها را به قتل می رسانند. یکی زندانبان ها و دیگری خلبان ها را.

وی با اشاره به همکاری برخی از عراقی ها برای تهیه این مستند تصریح کرد: داشتن دید انسانی در کار سبب می شد که برخی از این عراقی ها با ما همکاری کنند و بدون موضع گیری با ما برخورد داشته باشند. هدف ما از این نشان دادن، بیان زندگی آزادگان و احوالات آنان در دوران اسارت است. 

جالب است بدانید که بعد از سال 68 ما دیگر فرار، خودکشی یا درگیری در اردوگاه های آزادگان نداشته ایم. در واقع گویی آزادگان اسارت خود را پذیرفته اند.  

وی در همین رابطه گفت: حدود 23 هزار نفر قبل از قبول قطعنامه از سوی ایران اسارت را تجربه کرده اند. فضایی که در موصل عراق شکل گرفت، بر پایه محبت بود و برخوردهایی بسیار اخلاقی در این فضاها شکل می گرفت. در واقع محبت کلید اصلی زندگی در اسارت بود و حتی این فضا به قدری شدت داشت که عراقی ها بهانه ای برای مبارزه پیدا نمی کردند.  آزادگان توانستند به شکلی از زندگی دست یابند که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در آن حلول یافت و بدون تردید می توان گفت آرمان های انقلاب در دو مقطع دفاع مقدس و اسارت در موصل عراق به وضوح بروز پیدا کرد.

این تهیه کننده درباره فضای حاکم و نوع رابطه آزادگان با یکدیگر بیان داشت: فضای طبقاتی در اسارت احساس نمی شد. در این دوره گویی نوعی مدینه فاضله به وجود آمد که تعلقات دینی در آن تجلی می یافت و در محرومیت قرار داشت./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.