سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدير عامل راه آهن عنوان كرد:

33 هزار ميليارد ريال صرفه جويي مصرف سوخت در حوزه ريلي

مدير عامل راه آهن با اعلام اينكه ساليانه حداقل 3 هزار و 300 ميليارد تومان صرفه جويي در حوزه مصرف سوخت توسط راه آهن انجام مي شود گفت: با نمايان كردن بحث صرفه جويي در حوزه ريلي ،راه آهن مي تواند نقش محوري در توسعه اقتصادي كشور داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،محسن پورسيد آقايي مديرعامل راه آهن در مراسم معارفه قائم مقام راه آهن و معاونت برنامه ريزي و اقتصاد حمل ونقل ريلي ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و ياد و خاطره شهدا و رزمندگان اسلام گفت: در طول اين سالها هيچ گاه حق راه آهن ادانشده است و به قولي هيچ دولتي تاكنون نمره قبولي در توسعه حمل و نقل ريلي نگرفته است.
 
پورسيد آقايي خاطرنشان كرد:اين مساله به دليل نبود نيروهاي كارآمد نبوده بلكه به منسجم نبودن نيروها، توجه ناكافي به اين سازمان و همچنين ميزان ارتباطات بيروني و ... باز مي گردد كه نتوانسته است سياست گذاري هاي كشور را به نفع بخش ريلي و نياز آن تغيير دهد.
 
مديرعامل راه آهن گفت:در تلاش هستم تا با هماهنگي هاي لازم درجهت سياست گذاري ها،حق مسلم راه آهن را زنده كنم.
 
پورسيد آقايي با تاكيد براين نكته كه بايد دست به دست هم داده و راه آهن را از جايگاه كنوني آن ارتقا دهيم خاطرنشان كرد: در صورتي كه تمام كساني كه در حوزه ريلي دلسوزانه فعاليت مي كنند اعم از دولتي و خصوصي به صورت متحد كاركنند مي توان به ارتقا جايگاه راه آهن اميدوار بود.
 
مديرعامل راه آهن تصريح كرد: من آمده ام تا يك حركت اساسي در بخش ريلي ايجاد كنيم  و مقدمه اين كار از محل صرفه جويي هايي است كه به واسطه مصرف سوخت در راه آهن حاصل مي شود.
 
به گفته وي بررسي عملكرد راه آهن در سال 91 حكايت از 3 هزار و 300 ميليارد تومان صرفه جويي درحوزه مصرف سوخت دارد .
 
مديرعامل راه آهن با بيان اينكه بازگشت سرمايه در حوزه زير ساخت هاي ريلي  ظرف 10 سال است خاطرنشان كرد: در حال حاضر كل بودجه اي كه به راه آهن تخصيص مي يابد.
 
حدود  1000 ميليارد تومان است و اين در حالي است كه حوزه ريلي در سال گذشته  3 هزار و 300ميليارد تومان از محل صرفه جويي درمصرف سوخت ،براي دولت داشته است .
 
به گفته پورسيد آقايي با نمايان كردن  بحث صرفه جويي در حوزه ريلي، راه آهن مي تواند نقش محوري در توسعه اقتصادي كشور داشته باشد.
 
مديرعامل راه آهن با بيان اينكه اگر رقم 3 هزار و 300ميليون توماني حاصل از صرفه جويي را به خود راه آهن اختصاص دهند ،اين ميزان صرفه جويي در سالهاي آتي بيشتر خواهد شد گفت:  با اين اتفاق ظرف 12 سال آينده  به حدود  18 هزار ميليارد تومان صرفه جويي سالانه در سوخت خواهيم داشت و اين رقم نصف بودجه عمراني كشور است.
 
كاهش حق دسترسي ريل در دستور كار
 
وي در ادامه ناعدالتي در رقم حق دسترسي در حوزه ريل و جاده را مدنظر قرار داد و افزود: در حال حاضر حوزه  جاده اي  3 درصد حق دسترسي مي دهد و اين در حالي كه اين رقم در حوزه ريلي 57 درصد است.
 
پورسيد آقايي با توجه به ميزان رقم پرداخت شده به عنوان حق دسترسي خاطرنشان كرد: با اين وجود حوزه ريلي هيچگاه توان رقابت با بخش جاده را نخواهد داشت و اين تلاش محكوم به شكست خواهد بود.
 
وي با اشاره به آمادگي وزارت راه و شهر سازي به منظور ارايه طرحي در جهت كاهش سهم ريلي از اين ميزان گفت: بايد به سمتي برويم كه حق دسترسي در حوزه ريل و جاده برابر شود و پيرو بستر لازم براي ايجاد يك راه آهن بزرگ، مدرن و درخور شان ملت ايران ايجاد كرد.
 
مدير عامل راه آهن در ادامه بحث مسافري را مدنظر قرار داد و تصريح كرد: بايد تلاش شود تا در بخش مسافري خدماتي را ارايه دهيم تا مردم از آن رضايت داشته باشند .
 
وي افزود: در نظر داريم تا پايان امسال سرعت قطار در محور تهران –مشهد به 160كيلومتر برسد و پيرو آن متعهد شويم تا  براي هر ميزان تاخير به مسافرين خسارت پرداخت كنيم.
 
مديرعامل راه آهن با بيان اينكه بايد خدمتگزار مردم باشيم خاطرنشان كرد: حوزه مسافري در راه آهن بايد ساماندهي شود و اين مستلزم ايجاد يك معاونت در اين زمينه است.
 
وي افزود :بحث توسعه حوزه مسافري ،توسعه ايستگاه ها وايجاد حمل و نقل حومه اي از جمله وظايف اين حوزه است و اداره كل هايي كه تاكنون زير نظر معاونت بهره برداري فعاليت مي كردند زين پس تحت لواي اين معاونت خواهند بود تا پيرو آن اين معاونت در 3 حوزه  نظارت ،كنترل و توسعه بخش مسافري فعاليت كند.
 
وي در پايان خطاب به كليه همكاران و پرسنل راه آهن گفت: عزمتان را جزم كنيد تا با كمك همديگر راه آهن كشور به يك راه آهن توسعه يافته  و پيشرفته تبديل شود.
 
گفتني است در اين مراسم آقاي مهندس احمد خدايي به سمت قائم مقام راه آهن و مهندس طالب زارع به عنوان معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل ريلي و همچنين مهندس سيد محمد راشدي به عنوان معاونت امور مسافري منصوب شدند.

انتهاي پيام/
 
 
 
 

برچسب ها: صرفه جویی ، ریل ، مصرف ، سوخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.