سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

۹۰درصد مردم كشور كمبود كلسيم دارند

مشاور عالي صنايع شير ايران با تاكيد بر اهميت غذايي شير گفت: سرانه مصرف اين ماده غذايي در ايران يك سوم توصيه متخصصان تغذيه است و ۹۰ درصد مردم كشور كمبود كلسيم دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حسين چمني دیروز در جمع خبرنگاران اظهار كرد: بنابه اظهارات وزارت بهداشت به طور متوسط هر ايراني دو دندان پوسيده دارد كه با ضرب اين عدد در جمعيت كشور و محاسبه حداقل هزينه هاي دندانپزشكي، هزينه اي معادل ۳۰ هزار ميليارد تومان در كشور صرف درمان عوارض ناشي از شير نخوردن مي شود.

وي افزود: با اين رقم مي توان ۳۰۰ هزار فرصت شغلي در بخش صنعت يا ۶۰۰ هزار فرصت شغلي در بخش كشاورزي ايجاد كرد.
وي با بيان اينكه هزينه هاي ناشي از يك بيماري در اثر كمبود استفاده از شير خانواده را به زير خط فقر مي برد، گفت: ارزش مالي حاصل از صنعت شير معادل ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد فروش نفت است.
چمني اضافه كرد: بيش از چهار ميليون نفر فرصت شغلي در صنعت شير كشور ايجاد و فعال شده است.
مشاور عالي صنايع شير ايران با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشكي كشور مبني بر اينكه گاوداران مي توانند با احراز شرايط شير خام را به صورت بسته بندي ارائه كنند، گفت: شير فله از هيچ نظر بر شير پاستوريزه كارخانه اي ارجحيت و برتري ندارد.
وي افزود: شير خام كه به صورت فله از سوي مردم مصرف مي شود به دليل اينكه در دماي بالا به مدت بيش از ۲۰ دقيقه جوشانده مي شود، ۳۰ درصد مواد غذايي از نظر املاح و ويتامين ها را از دست مي دهد و ارزش غذايي ندارد.
به گفته وي برخي بيماري هاي مشترك انسان و دام مانند تب مالت در صورت تماس شير آلوده با پوست هم مي تواند به انسان سرايت كند، از اين رو مصرف شير خام فله توصيه نمي شود.
چمني تصريح كرد: از آنجا كه شیوه حفاظتي صددرصد بر بهداشت شير خام فله و تهيه شير در دامداري ها وجود ندارد، صدور دستورالعمل فوق الذكر صحيح نيست.
وي افزود: شير فله از نظر اقتصادي نيز بر شير صنعتي برتري ندارد زيرا در صورت بهداشتي نبودن به دليل ايجاد هزينه هاي درمان غير اقتصادي مي شود.
وي تاكيد كرد: استفاده از روش جوشاندن شير زماني منطقي بود كه روش هاي صنعتي در اختيار نبود.
وي با اشاره به اظهارات معاونت بهداشت وزير بهداشت مبني بر افزايش سه هزار موردي تب مالت در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ در اثر افزايش مصرف شير خام فله و بشكه اي گفت: اين شرايط نشان مي دهد كه دستگاههاي نظارتي لازم است بيش از پيش دقت كنند.
وي با تاكيد بر امر فرهنگ سازي در زمينه مصرف شير گفت: تنها ۲۷ صدم درصد مطالب مندرج در كتاب هاي درسي مقاطع مختلف در ايران به موضوع شير اختصاص يافته در حاليكه مصرف شير از ۱۰ مقوله مهم كشوري است.
وي با اشاره به اينكه در ايران هيچ شيري دور ريخته نمي شود، اضافه كرد: همان طور كه دام در صورت بيمار بودن معدوم مي شود و به دامدار خسارت تعلق مي گيرد، وقتي شيري آلوده بود نيز بايد دور ريخته شود و خسارتي به توليدكننده پرداخته شود/س.

برچسب ها: اصفهان ، صنایع ، شیر ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.