سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنراني در مرکز تحقيقات راهبردي بين المللي؛

هوشيار زيباري: عراق پل ارتباط ميان ايران و 1+5 خواهد بود

وزير امور خارجه عراق در سخنراني خود در مرکز تحقيقات راهبردي بين المللي (CSIS) بر نقش عراق به عنوان پلي براي ارتباط دادن بين ايران و کشورهاي پنج به علاوه يک تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وزير امور خارجه عراق در اين سخنراني از برنامه صلح آميز هسته اي ايران حمايت کرد و در عين حال گفت: شکي نيست که آنان نيز بايد جامعه جهاني را قانع کنند که برنامه اتمي آنان صرفا براي اهداف صلح آميز است و جامعه جهاني نيز با ايران تعامل کند. ما از انتخابات در ايران و پيروزي رئيس جمهور روحاني و کابينه جديد وي دلگرم شده ايم. براي رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک براي برنامه اتمي، عراق با جمهوري اسلامي ايران و ديگر کشورهاي ذيربط همکاري و هماهنگي کرده است تا نشست ماه مه بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک در بغداد برگزار شود. عراق به دنبال دوستي با همسايگان است. در کنار هم است که ما مي توانيم آينده اي براي صلح، آباداني و مردمسالاري درست کنيم.

هوشيار زيباري در اين مرکز تحقيقاتي گفت: من امروز مي خواهم تصويري از عراق و منطقه در اينجا ارائه کنم. تحولات در سوريه، عراق، لبنان و مصر همه به شکلي با همديگر در ارتباط هستند. چالش ها، فرصت ها، پيروزي ها و فجايعي در دهه گذشته در عراق روي داده است و عراق اولين کشوري در دنياي عرب بود که از ديکتاتوري به مردمسالاري انتقال يافت. ما مي دانيم که راه پيش رو، سخت و طولاني و در عين حال بسيار تلخ و طاقت فرساست، با اين حال هنوز ارزشش را دارد که اين راه را ادامه بدهيم. ما در عراق با همه اين چالش ها روبرو هستيم ولي در عين حال پيشرفت هايي نيز در راه برقراري ثبات، رشد اقتصادي، ايجاد مردمسالاري خود و توسعه روابط خوب با همسايگان داشتيم. ده سال بعد از سرنگون شدن صدام حسين، آينده بهتري که ما به دنبالش بوديم هنوز يک هدف و نه يک هديه به شمار مي آيد. با اين حال در حال حاضر برخي نتيجه گيري ها را مي توان در منطقه به دست آورد. 

وي گفت با همه اين اوصاف، اکنون براي مردم ما و همه همسايگانمان رفتن صدام خوب بود. اما هنوز راه ما به پايان نرسيده است. مردم عراق و دولت ما با ايجاد آينده اي بهتر در برابر فداکاري هايي که مي شود، در تلاش براي پايان دادن به اين هزينه ها هستند. بعد از دهها سال ديکتاتوري، سه جنگ فاجعه بار، انزواي بين المللي، تحريم هاي بين المللي، آوارگي بيش از يک ميليون عراقي و مرگ صدها هزار نفر ديگر از جمله تازه ترين قربانيان تروريسم، عراق همچنان به دنبال ساخت آينده اقتصادي و ايجاد پل بين جامعه ما و همسايگانمان است. 

وي افزود فرايند مردمسالاري براي ما در حال پيشرفتي قوي و مداوم است. انتخابات محلي در ماه آوريل امسال برگزار شد و در کردستان عراق نيز انتخابات محلي در ماه سپتامبر برگزار مي شود و انتخابات پارلماني ما نيز بهار سال 2014 برگزار مي شود که رهبري آينده ما را تعيين مي کند و تحولي بسيار مهم به شمار مي آيد.

زيباري گفت ما دولت اتحاد ملي را داريم که در آن همه جوامع شرکت کرده اند و در دولت و پارلمان حضور دارند. البته ما نيز مانند همه جوامع مردمسالار، اختلاف ديدگاه هايي نيز داريم ولي ما با همديگر همکاري مي کنيم. تلاش ما براي رسيدن به نتيجه است، حقوق بشر را گسترش مي دهيم، البته اذعان داريم که نقض هايي نيز وجود دارد ولي تلاش هايي مداوم براي حل اين مساله و پاسخگويي به همه درخواست ها صورت مي گيرد. همچنين در آزادي بيان و بهبود حقوق زنان نيز تلاش مي شود. در بسياري از استان هاي عراق از جمله مناطق غربي و سني نشين در هشت ماه گذشته تحصن و تظاهرات برگزار شد ولي دولت ما نخواسته است براي متفرق کردن تظاهرات کنندگان به همان شکلي برخورد کند که مصري ها به تازگي به کار گرفته اند.

وزير امور خارجه عراق گفت همه احزاب سياسي، انتخابات را به عنوان شيوه اي براي تقسيم قدرت و تغييرات آرام پذيرفته اند. عراقي ها مي خواهند خود، آينده شان را تعيين کنند. در حوزه اقتصادي نيز ما روي تکثر گرايي کار مي کنيم. براساس آمار بانک آمريکايي مرين لينچ، ما در سال 2011، با 9.6 درصد و در 2012 با 10 درصد، سريعترين رشد اقتصادي را داشتيم و اين ميزان امسال به هشت مميز دو دهم درصد مي رسد که براي سومين سال پياپي، چين را پشت سر مي گذاريم. در حوزه انرژي، توليد نفت ما در مقايسه با 2005، پنجاه درصد افزايش يافته است. انتظار مي رود تا پايان 2014، توليد نفت عراق از چهار ميليون بشکه و تا دو هزار و بيست از نه ميليون بشکه در روز فراتر رود. 

وي گفت با وجود همه پيشرفت هايي که در چند سال گذشته داشتيم به اهداف تعيين شده هزاره که سازمان ملل تبيين کرده بود، رسيده ايم، البته با وجود همه اين پيشرفت ها، هنوز چالش هايي هستند که بايد به آن رسيدگي شود؛ بخش عمده اي از اقتصاد ما به نفت وابسته است. ميزان بيکاري در کشور ما يازده درصد و ميزان فقر در کشور ما نيز 23 درصد است. عراق درآمدهاي نفتي خود را در حوزه هاي آموزش و پرورش و زير ساخت از جمله تامين برق و توسعه سامانه حمل و نقل، سرمايه گذاري مي کند. اقتصاد ما از پيشرفت ما در حوزه ديپلماتيک سود مي برد. ماه گذشته، شوراي امنيت سازمان ملل، عراق را از تحريم هاي فصل هفتم منشور خود که از زمان حمله صدام حسين به کويت در بيست و دو سال پيش اعمال مي شد، خارج کرد. ما به عنوان يک عضو کاملا مسئول از جامعه جهاني، با صندوق بين المللي پول، بانک جهاني، اتحاديه عرب و سازمان همکاري کشورهاي اسلامي و ديگر نهادهاي منطقه اي و بين المللي همکاري مي کنيم. 
اکنون ما در حال حرکت به سوي اقتصاد بازار هستيم تا اوضاع براي سرمايه گذاري هاي خارجي مهيا شود و آمريکايي ها مي توانند آنچه را که ما نياز داريم با سرمايه گذاري و تجارت و نه خيريه و کمک عرضه کنند. عراق فرصت هاي بزرگي براي سرمايه گذاري آمريکا پديد آورده است.  با اين حال، نبايد در اين نکته اشتباه کنيم، همه اين تلاش ها تا زماني که ما در نبرد عليه تروريسم و تامين ثبات کشور و ايجاد امنيت براي همه شهروندان عراقي به پيروزي نرسيم، به بار نمي نشيند. 

وزير امور خارجه عراق با اشاره به خشونت هاي اخير در عراق گفت القاعده در پس حملات تروريستي در عراق است. در زماني که آمريکا به دنبال متحداني عليه تروريسم است، مي خواهيم با شما عليه دشمن مشترکمان همکاري کنيم. ما درک مي کنيم که موضوع مهم در اين منازعه چيست؛ اين جنگ بقا براي ماست و محور سياست منطقه اي و ملي برايمان به شمار مي آيد. ما تروريسم را تهديدي براي صلح دنيا مي دانيم، از صلح منطقه اي تا امنيت شهروندان خودمان، ما همکاري نزديکي با جامعه جهاني و کشورهاي همسايه داريم تا با هر شکل و منبعي از تروريسم مبارزه کنيم؛ منابع تروريستي و نيات آنان هر چه که باشد و هر کجايي که ما اين تروريست ها را پيدا کنيم. 

زيباري افزود اين تروريست ها به دنبال بي ثبات کردن عراق هستند زيرا پيشرفت هاي اقتصادي، ديپلماتيک و سياسي ما را تهديدي براي خواست هاي خود مي دانند. اگر آمريکايي ها به اين نتيجه برسند که نگراني هاي ما از تروريسم فقط بهانه اي براي ناکامي هاي ماست بايد ببينند خود با يک سازمان تروريستي مانند القاعده و ديگر همدستانش در خاکشان به چه شکل برخورد مي کرد؟ 

وي گفت نگراني ما از ايجاد گذرگاهي براي تروريستي ها در خاک خود، ديدگاه ما را در خصوص سوريه شکل مي  دهد براي آمريکايي ها، سوريه پنج هزار مايل آن سوتر است ولي براي ما اين کشور در همسايگي است. مرزهاي ما با سوريه طولاني است و ما بسيار نگران توان تروريست ها براي استفاده از اين مرزها و گذر از آن هستيم. براي همين است که ما تلاش مي کنيم به دنبال يک راه حل سياسي در سوريه باشيم که باعث کاهش خشونت ها و از ميان رفتن نقش تروريست ها شود. البته راه حل سياسي با توجه به تغيير توازن قدرت راحت نيست ولي اين يکي از گزينه هاي پايدار براي مردم سوريه است. فقط مردم سوريه مي توانند در خصوص آينده کشور خود تصميم بگيرند. عراق در زمان گفتگوهاي ژنو 1 پاي ميز گفتگو ها بود و گفتمان قوي اين کشور مورد تاييد همه گروه هاي حاضر قرار داشت. 

وي گفت در حالي که ما خود را آماده حضور در ژنو2 مي کنيم، بر اساس سخناني که در واشنتگن و نيويورک مي شنويم احتمالا اين رويداد شايد در ماه اکتبر و شايد هم دير تر از آن روي دهد و تاريخي براي اين مساله تغيين نشده است. ما در عراق از خواست هاي مشروع مردم سوريه براي آزادي، مردمسالاري و حق تعيين سرنوشت حمايت مي کنيم و عراق تلاش کرده است تا موضعي مستقل و بي طرف داشته باشد و طرف هيچکدام از گروه ها را نگيرد بلکه از يک راه حل آشتي جويانه مردمسالار حمايت کند.

زيباري گفت دولت عراق متعهد به اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت براي گسترش صلح در سوريه و با مخالف درگيري در اين کشور است و نهايت سعي خود را مي کنيم تا از انتقال تسليحات از مرزهاي کشورمان يا حريم هوايي آن جلوگيري کنيم.

وي ادامه داد عراق و منطقه در کنار تهديدهايي که دارند، فرصت هايي نيز خواهند داشت. در دو سال گذشته، روابط بين عراق و کويت بهبود چشمگيري يافته است. در واقع مقامات عالي دو کشور ديدارهاي متقابلي را داشته اند. مشکلات گذشته توسط کميته هاي مشترک و براساس قطعنامه 2105 شوراي امنيت حل و فصل شده است. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
لابل
۱۳:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
اگر ایران درست اقدام کند نیاز به پل ندارد