سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وستروله: 1+5 آماده انجام مذاکرات هسته ای با ایران است/ ارسال سلاح از فرانسه برای مخالفان سوری مغایر با تلاش‌های دیپلماتیک است

وزیر امور خارجه آلمان ضمن استقبال از لحن حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آمادگی قدرت‌های جهان را برای مذاکرات هسته‌ای با تهران ابراز کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پرس تی وی ، گوئيدو وستروله روز یک‌شنبه در گفت‌و‌گو با "ولت ام زونتاگ "، ويژه‌نامه یک‌شنبه دای ولت آلمان، گفت:  من از لحن جدید تهران استقبال می‌کنم.

وزیر امور خارجه آلمان این لحن را زمینه‌ساز حرکت جدید در مذاکرات میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران دانست و تصریح کرد: اين لحن جديد امکان تحرکی جدید را در مذاكرات پيچيده غرب با ايران درباره برنامه هسته‌اي تهران فراهم می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد: ما برای مذاکره آماده‌ایم.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در مقاله خود در ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست، از سران کشورهای جهان خواست از فرصتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران مهیا شده است، استفاده کنند و به تلاش‌های دولت وی برای تعامل در "گفت‌وگوی سازنده" با جهان پاسخ دهند.

رئیس جمهور ایران همچنین روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی "ان بی سی "امریکا گفت، وی در روند گفت‌وگو درباره توافق با غرب بر سر برنامه‌انرژی هسته‌ای ایران اختیار تام دارد.

دکتر روحانی تاکید کرد، ایران هرگز به فن‌آوری سلاح‌های هسته‌ای نپرداخته و هرگز این مسیر را دنبال نکرده است.

رئیس جمهور ایران در ادامه تصریح کرد، تهران هرگز به فراتر از چارچوب تعریف شده در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی/NPT) تمایلی ندارد.

وی همچنین به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، اشاره کرد و افزود، در صورتی که قدرت‌های جهان (گروه ۱+۵) در مذاکرات با جمهوری اسلامی عزم سیاسی داشته باشند، مناقشه بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران به آسانی حل و فصل خواهد شد.

امريکا، رژيم اسرائيل و برخي از متحدان آن‌ها در ادعایی تاییدنشده و دروغین، ايران را به تلاش برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم کرده‌اند.

واشنگتن و اتحاديه اروپا این اتهام بي‌اساس را دستاویز قرار داده و به اعمال تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران پرداخته‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است. 

افزون بر اين نمایندگان آژانس بین المللی انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازدید کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نیافته‌اند. 

وزیر خارجه آلمان در خصوص سوريه هم گفت: اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند شانسی برای برقراری آتش‌بس در سوریه باشد که ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم را ممکن کرده و راه را برای یافتن راه حل دیپلماتیک در کنفرانس ژنو2 هموار می‌کند.

وزیر خارجه آلمان همچنين نسبت به ادامه ارسال سلاح از سوی فرانسه برای مخالفان سوری هشدار داد و این اقدام را مغایر با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران این کشور دانست.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.