سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"فريد زکريا" در مجله تايم نوشت:

دولت اوباما بايد پيشنهادي منطقي به ايران ارائه کند/ کاهش برخي تنش‌ها و تحريم‌ها سودمند خواهد بود

پايگاه اينترنتي مجله "تايم" در گزارشي به قلم فريد زکريا نوشت: آمريکا از تهاجم به عراق و ادامه حضور نظامي در اين کشور پس از حمله چه اعتباري به دست آورد که اکنون در سوريه به دنبال آن است به خصوص در شرايطي که وقت خوبي براي مصالحه با ايران بوجود آمده است؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، فريد زکريا در اين مجله نوشت: دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا زماني که تصميم به اقدام نظامي عليه سوريه داشت، از هر استدلالي براي توجيه اين تصميم خود استفاده کرد. بيشتر اين دلايل آمريکا اغراق آميز بود،‌ اما يکي از دلايل ممکن است عواقب خطرناکي براي سياست خارجي آمريکا داشته باشد.  تقريباً همه مقامات بلندپايه آمريکا - اوباما، جان کري، وزير خارجه، و چاک هيگل، وزير دفاع اين کشور - به نوعي تصريح کردند که بايد براي حفظ اعتبار خود در برخورد با ايران، اقدام نظامي عليه سوريه انجام دهند.

اين گزارش مي افزايد: اين در حاليست که بررسي دقيق روابط بين المللي درباره حفظ اعتبار يک کشور  نشان داده است رويکرد آمريکا در اين خصوص غلط است. کشورهاي جهان مي‌دانند که در روابط بين المللي شرايط با يکديگر بسيار متفاوت است و انجام کاري که يک کشور مي‌تواند در يک موقعيت انجام دهد، در شرايط و موقعيت ديگر امکان پذير نيست. در واقع شما نبايد براي اينکه کشوري از قاطعيت مواضع شما مطمئن شود، به کشور ديگري حمله کنيد.

زکريا در ادامه مي نويسد: آمريکا از تهاجم به عراق و ادامه حضور نظامي در اين کشور پس از حمله چه اعتباري به دست آورد؟ اين کشور با افزيش حضور نظامي و تخصيص پول در ويتنام که بخش عمده آن به علت نگراني از وجهه خود بود، چه اعتباري کسب کرد؟ راه حل اظهارنظرها و لفاظي هاي نسنجيده آمريکا، پيگيري اقدام نظامي نسنجيده نيست.  چنين اقدامي مردم را تحت تاثير قرار نمي دهد. بلکه اين تصور را در ذهن مردم ايجاد مي کند که آمريکا به قدري مغرور است که حاضر است بودجه خود را صرف  اقدامي بيهوده و نادرست کند.

به نوشته فريد زکريا، مقامات آمريکا وقت خوبي را براي اقدام در جهت حفظ اعتبار خود در برخورد با ايران انتخاب نکرده اند، زيرا ايران در چند ماه اخير پيام هاي مصالحه جويانه قابل ملاحظه اي القاء کرده است. ارسال اين پيام هاي مصالحه جويانه با انتخاب حسن روحاني به سمت رياست جمهوري ايران آغاز شد.  روحاني از زمان انتخاب به سمت رياست جمهوري ايران هر چند روز يک بار پيام هاي مصالحه جويانه اي داده است. وي با اوباما نامه رد و بدل کرده است. چهارم سپتامبر در صفحه اي در توييتر که گفته مي شود منتسب به حسن روحاني است، پيام تبريک سال نو يهودي به تمام يهوديان جهان قرار داده شد. وي بر اهميت انعطاف پذيري در مذاکرات با غرب و شفافيت در برنامه هسته اي ايران تاکيد کرده است.

اين مجله در ادامه نوشت: آيت الله خامنه اي هفدهم سپتامبر تصريح کرد : ما به خاطر اعتقاداتمان با توليد و استفاده از تسليحات هسته اي مخالفيم، نه به خاطر آمريکا و کشورهاي ديگر، و زماني که مي گوييم هيچ کشوري نبايد سلاح هسته اي داشته باشد، به طور قطع خودمان هم براي دستيابي به چنين سلاح هايي تلاش نمي کنيم.
 
زکريا در پايان توصيه مي کند در چنين شرايطي، کاهش برخي تنش ها و تحريم ها تا حد زيادي سودمند خواهد بود. دست کم دولت اوباما بايد پيشنهادي منطقي ارائه کند. اما آمريکا نمي تواند در عين حال که بر طبل جنگ مي کويد، منطقي به نظر برسد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.