سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

آلزايمر؛ معضل بزرگ جامعه سالمندي

21 سپتامبر به عنوان روز جهاني آلزايمر نامگذاري شده است و شعار سال جاري اين روز به نام «دمانس، بيماري آلزايمر و مسير مراقبت» نامگذاري شده است.

بيماري آلزايمر شايع ترين نوع دمانس (خردسودگي)، با شروعي تدريجي و پيشرفتي مداوم است كه به تدريج حافظه و توانايي هاي ذهني ديگر مانند تفكر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثير قرار مي دهد و فرد در انجام وظايف روزانه زندگي خود با مشكل مواجه مي شود.
بر اساس پيش بيني ها و آمارهاي سازمان هاي معتبر جهاني، تمامي كشورهاي جهان به ويژه ايران در آينده اي نه چندان دور با پديده سالمندي روبرو مي شوند.
افزايش طول عمر انسان ها، آنها را در معرض بيماري هاي مزمني نظير آلزايمر قرار داده است كه اين مشكل مي تواند در آنان باعث ناتواني جسمي و مشكلاتي در زمينه خانوادگي شود.
اگر چه در گذشته هاي دور، بيماري هاي غير واگيرداري نظير بيماري هاي واگيردار جزء تهديدهاي اصلي سلامت انسان به شمار مي رفت، اما امروزه بيماري هاي غيرواگيري نظير افزايش قندخون، چربي خون و آلزايمر از مهم ترين و بزرگ ترين مشكلات جامعه پزشكي در درمان مردم به ويژه سالمندان است.
اگرچه آمار دقيقي از مبتلايان به آلزايمر وجود ندارد اما براساس آمار جهاني در زمان حاضر 36 ميليون و 600 هزار نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا هستند و در ايران نيز بيش از هزار نفر به اين بيمارِي مبتلا هستند.
محبوبه شريفي متخصص مغز و اعصاب، با بيان مشخصات مبتلايان به بيماري آلزايمر گفت: دمانس يا زوال عقل يا خردسودگي از مهم ترين اختلالاتي است كه در دوران سالمندي بر حافظه و مهارت هاي شناختي فرد نظير تفكر، استدلال، قضاوت و محاسبه تاثير سوء مي گذارد و در دوره مزمن اين بيماري نيز، انجام فعاليت هاي روزمره براي بيمار سخت مي شود.
اين متخصص اعصاب و روان از اختلال حافظه يا فراموشي، دشواري در انجام كارهاي عادي، ضعف بيان و مشكلات گفتاري، ناآگاهي از زمان و مكان، ضعف يا كاهش قضاوت و تصميم گيري، داشتن مشكل در تفكر ذهني، جابجا گذاشتن اجسام، ايجاد تغييرات در حالت هاي فردي و رفتار وي، ايجاد تغييرات شخصيتي و از دست دادن انگيزه براي انجام امور زندگي به عنوان نشانه هاي ابتلاء فرد به آلزايمر ياد كرد.
شريفي، با بيان اينكه هنوز علت قطعي ابتلاء به الزايمر شناخته نشده است، گفت: عوامل مختلفي نظير روند پيري و افزايش سن، وجود وراثت و رابطه ژنتيك، آسيب به سر و ضربه به آن، نداشتن يا كمبود فعاليت مغزي و ذهني، بالا بودن قند خون، چربي خون و داشتن فشار خون از عوامل ابتلا به اين بيماري است.
اين متخصص مغز و اعصاب تصريح كرد: بر اساس يافته هاي پزشكي، با تغيير در شيوه زندگي، مي توان عوامل موثر رد ابتلاء به اين بيماري را كاهش داد./س
برچسب ها: آلزلیمر ، معضل ، سالمندی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.