سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد؛

عامري: نخبگان افق مشتركي براي صلح متصور شوند/ ايزدي: "نرمش قهرمانانه" در حوزه قدرت نرم معنا پيدا مي‌كند

دبيركل مجمع جهاني صلح با اشاره به اين كه بايد نخبگان افق مشتركي را براي صلح ايجاد كنند، گفت: نخبگان باید جهان را با صلح عادلانه آشنا كنيم زيرا در اين صورت است كه حوزه قدرت نرم معنا پيدا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، راهكارهاي صلح عادلانه در نظام جهاني شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور داوود عامري دبيركل مجمع جهاني صلح و فواد ايزدي كارشناس مسائل بين‌المللي بررسي قرار گرفت.  
 
داوود عامري در ابتدا در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه مهمترين عوامل و دلايل به چالش كشيده شدن صلح در ديدگاه جنابعالي چيست، گفت: متاسفانه امروزه در دنيا ما شاهد صلح پايدار نيستيم و دليل آن ناكارآمدي گفتگوي صلح در دنيا است.  
 
وي با اشاره به اينكه ساليان سال است كه جهان به دنبال كليد واژه صلح به عنوان يك موضوع محوري است، خاطرنشان كرد: متاسفانه تلاش‌ها و پيگيري‌هاي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف و هم چنين مسئولين سياسي جهان نتوانست در خصوص صلح به نتيجه برسند.
 
دبيركل مجمع جهاني صلح با بيان اينكه امروزه متاسفانه شاهد ناامني‌هاي مختلفي در سطح مختلف جهان هستيم، افزود: تاكنون تعريف درستي از صلح واقعي صورت نگرفته است به طوري كه حتي در اسناد سازمان ملل متحد هم نيز تعريف درست و دقيقي از صلح واقعي وجود ندارد.  
 
عامري با اشاره به اينكه نگاه‌هاي مختلفي به صلح در جهان معاصر وجود دارد، افزود: متاسفانه امروزه جهان فاقد يك افق مفهومي مشترك راجع به صلح است.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح  با اشاره به اينكه با پيگيري‌هاي به عمل آمده در صلح پايدار نتوانستيم بيرون بياييم، گفت: به نظر مي‌رسد مبناي اين گفتمان در جهان دچار مشكل شده است.  
 
وي با بيان اينكه صلح ارزشي پذيرفته شده جهاني است، افزود: بايد گفت كه صلح ارزشي ناپايدار است.
 
عامري با اشاره به اينكه عدالت ارزشي پايدار است خاطرنشان کرد: بايد صلح ريشه‌هاي خود را در عدالت قوي كند بنابراين بايد گفت كه صلحي كه در آن عدالت باشد پايدار است.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چگونه در نظام جهاني صلح عادلانه نخبگي به وجود مي‌آيد، اظهار داشت: قدرت داراي دو مولفه نرم و سخت است.
 
وي با اشاره به اينكه قدرت نرم يعني بدون زور و اجبار بتوانيم خواسته‌هايمان را محقق سازيم، افزود: اجلاس امسال تحت عنوان ديپلماسي و قدرت نرم در سينه پيامبر گرامي اسلامي(ص) است تا بتوانيم با ساخت يك ديپلماسي مبتني بر قدرت نرم و نگاه به سيره پيامبر(ص) و اسلام را به خوبي به جهانيان نشان دهيم تا بتواند با ساخت يك ديپلماسي مبتني بر قدرت نرم چهره پيامبر گرامي اسلام(ص) را به خوبي به جهان بشناسانيم.  
 
عامري با بيان اينكه گفتمان صلح عادلانه براي تبيين و ترويج خودش مبتكي بر حوزه نخبگي در جهان است، گفت: بايد تلاش كرد تا نخبگان جهان با گفتمان صلح عادلانه آشنا شوند.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح با اشاره به اينكه انسان همان كاري را انجام مي‌دهد، مي‌انديشد افزود: بايد تلاش كرد تا انديشه‌ها را تغيير دهيم زيرا در اين صورت مي‌توانيم تاثير جدي در حوزه رفتاري به جهان معاصر عرضه كنيم.  
 
*بايد افق مشتركي را براي صلح به وجود آوريم

عامري بيان كرد: متاسفانه امروزه در جهان معاصر افق مفهومي مشتركي راجع به صلح وجود ندارد پس بايد به كمك نخبگان جهان شرايط را به گونه‌اي فراهم كنيم تا اين افق مشترك به وجود آيد.
 
وي با اشاره به اينكه امروزه افكار عمومي جهان متاثر از نخبگان هستند، گفت: رسانه‌ها مي‌توانند در اين حوزه تاثير بسيار زيادي داشته باشند.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح با بيان اينكه بايد شرايطي را به وجود آورد تا به كمك نخبگان جمهوري اسلامي به سمت نخبگان جهان برويم افزود: بايد به كمك يكديگر تلاش كنيم تا گفتمان صلح عادلانه را تبيين و ترويج كنيم.  
 
عامري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در همايش صلح عادلانه جهاني تا چه حد نرمش قهرمانانه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در روز جهاني صلح نشست‌هاي مختلفي در كشورهاي گوناگوني صورت پذيرفته است.  
 
وي ادامه داد: در اين همايش‌ها تلاش مي‌شود تا ديدگاه‌هاي مختلف كشورها، نهادها، دولت‌ها و ملت‌ها عرضه شود.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح با اشاره به اينكه بايد با همديگر يك صدا شويم و پيام صلح را به جهانيان عرضه سازيم خاطرنشان کرد: متاسفانه در ايجاد هم‌افزايي دچار آسيب شده‌ايم.  
 
وي با اشاره به اينكه بايد به درك درستي از جهان پيرامون خود برسيم، گفت: هيچ كاري به سادگي قابل وصول نيست پس بنابراين بايد در راستاي رسيدن به هدف تلاش و كوشش كرد.  
 
عامري با اشاره به وجود طرفداران گفتمان صلح عادلانه در اقصي نقاط جهان افزود: امروزه رسالتي عظيم بر دوش نخبگان ايران و نخبگان آزادي جهان قرار دارد كه بايد براي ساختن جهاني بهتر براي پيشرفت همواره تلاش كنيم.
 
دبيركل مجمع جهاني صلح گفت: امروزه واقعا چه اميدي براي آينده بشر وجود دارد آيا ما كه خود را امي‌القري جهان اسلامي مي‌دانيم، نمي‌توانيم شرايط بهتري را براي آينده مطرح كنيم آيا نمي‌توانيم دستور كاري را براي صلح در كنفرانس اسلامي مطرح كنيم چرا از فرصت‌ها در جنبش عدم تعهد استفاده نمي‌كنيم.  
 
وي با اشاره به پيام جمهوري اسلامي ايران براي افكار عمومي دنيا در خصوص سوريه ادامه داد: افكار عمومي دنيا ناخواسته توانستند جلوي جنگ‌طلبان و يك جانبه‌گرايان را بگيرند.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح  در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه نقش نخبگان در آگاه‌سازي تا چه حد مي‌تواند موثر باشد، گفت: نخبگان گروه‌هاي مرجعي هستند كه مردم و رسانه‌ها به آن‌ها رجوع مي‌كنند به گونه‌اي كه آن‌ها پايه‌اي براي ساخت افكار عمومي جهان محسوب مي‌شوند.  
 
عامري با اشاره به اينكه نخبگان توليدكننده و مروج كننده انديشه‌ها هستند، افزود: بحث در حوزه قدرت نرم فقط نخبگي نيست بلكه بايد در حوزه‌هاي مختلف هم اقدامات جدي را به عمل آوريم.
 
وي با بيان اينكه امروزه ابزار قدرت نرم‌مان را متناسب با ظرفيت‌هاي ملي‌مان نيست خاطرنشان کرد: ما مزيت‌هاي نسبي فراواني داريم كه يكي از اين مزيت‌ها حق‌طلبي‌مان است.  
 
دبيركل مجمع جهاني صلح تصريح كرد: آرمان‌هاي انقلاب اسلامي مي‌تواند پيام‌هاي متعددي را براي بشر به همراه آورد و اين امر تنها به كمك نخبگان امكان‌پذير نيست.  
 
عامري با اشاره به اينكه بايد به لحاظ كمي و كيفي به توسعه رسانه‌ها پرداخت، افزود: جمهوري اسلامي ايران منابع علمي فراواني دارد كه با بهره‌گيري از آن‌ها توليد محتوايي خوبي مي‌تواند اتفاق بيافتد.  
 
*بايد انديشه‌هاي انقلاب اسلامي در جهان ترجمه شود

وي با اشاره به اينكه بايد انديشه‌هاي انقلاب اسلامي در جهان ترجمه شود، گفت: بايد اين انديشه‌ها با ادبيات روز مورد ترجمه قرار گيرد.
 
دبيركل مجمع جهاني صلح با اشاره به وجود نخبگان دانشگاهي و حوزوي فراوان در كشور براي حضو در عرصه‌هاي جهاني افزود: اين نخبگان مي‌توانند در عرصه جهاني عرض اندام كنند و انديشه‌هايشان را مطرح كنند.  
 
*قدرت نرم جمهوري اسلامي بايد بازنگري شود

عامري با اشاره به اين كه قدرت نرم در جمهوري اسلامي براساس يك مهندسي بايد بازنگري شود، گفت: در اين صورت مي‌توان ابزارهاي مختلفي را در اين راستا طراحي كرد.

فواد ايزدي كارشناس مسائل بين‌الملل در ادامه در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه چگونه مي‌توانيم به روش‌ها و اصول صلح دست پيدا كنيم گفت: جنگ زماني صورت مي‌گيرد كه يك كشوري در حوزه قدرت احساس كنند كه از كشور ديگر جلو هستند.  
 
وي افزود: اگر كشوري به دليل داشتن قدرت بيشتر به كشور ديگر حمله كند و آن كشور را مورد اشغال خود قرار دهد ممكن است پس از اشغال هم صلح ناعادلانه ايجاد شود.
 
اين كارشناس بين‌الملل با اشاره به اينكه قدرت سخت يعني توان نظامي كشورها اظهار داشت: قدرت نرم نيز به معناي اغناي طرف مقابل نيست.  
 
ايزدي يكي از دلايل مهم حمله آمريكا به افغانستان و عراق را عدم توانايي در دفاع از خود دانست و اظهار داشت: افغانستان و عراق در حوزه قدرت سخت ضعيف بوده‌اند و نتوانستند از خود دفاع كنند بنابراين جنگ صورت گرفت .
 
وي يكي از دلايل رسيدن به صلح را دفاع كشورها از خود دانست و خاطرنشان کرد: در هفته دفاع مقدس به دليل دفاع نيروهاي نظامي از كشور از آن‌ها تجليل به عمل آمد.  
 
ايزدي با اشاره به مخالفت 75 درصدي آمريكايي‌ها با شوراي جنگ بر عليه سوريه اظهار داشت: افكار عمومي جهان مانع از بروز جنگ ديگري در منطقه خاورميانه شدند.  
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينكه دولت آمريكا تحت فشار افكار عمومي قرار گرفت، افزود: اگر در دنيا صلح ايجاد نشود و جنگي صورت نپذيرد مي‌توان گفت كه اغناي افكار عمومي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.  
 
وي با اشاره به اينكه بايد علاوه بر امكان اغناي افكار عمومي قدرت دفاع از خود را داشته باشيم، اظهار داشت: براي رسيدن به صلح بايد هم در حوزه قدرت سخت و هم در حوزه قدرت نرم همواره در تلاش باشيم.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا برخي از كشورها سعي دارند احترام متقابل را يك طرفه كنند، گفت: براي پيشبرد اهداف سياست خارجي فقط قدرت سخت كافي نيست.  
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به اينكه نرمش قهرمانانه در حوزه قدرت نرم معنا پيدا مي‌كند، خاطرنشان کرد: حوزه قدرت نرم به نظر مي‌رسد كه نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتري است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نخبگان ، افق ، مشترک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.