سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پارلمان ترکیه در جمع خبرنگاران:

ترکیه خواهان گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است/ فدردانی چیچک از میزبانی علی لاریجانی

رئیس مجلس ترکیه گفت: سیاست خارجی ترکیه برای حل مسائل منطقه پیش گرفتن راهکارهای صلح‌آمیز است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، جمیل چیچک رئیس پارلمان ترکیه شامگاه امشب (شنبه‌) پس از دیدار با رئیس مجلس کشورمان در جمع خبرنگاران درباره مسائل مطرح شده در این دیدار دو جانبه گفت: بنده به همراه تعدادی از نمایندگان ترکیه به دعوت آقای لاریجانی به ایران سفر کرده‌ایم.  
 
وی افزود: از دعوت و میزبانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران سپاسگزارم و دو کشور ایران و ترکیه از مدت‌ها پیش روابط دوستانه با یکدیگر دارند و این روابط بر پایه مسلمانی و برادری استوار است.  
 
رئیس مجلس ترکیه تصریح کرد:‌ ترکیه به عنوان کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با این کشور توسعه دهد، ما به عنوان نمایندگان دو کشور امروز با هم دیدار کردیم و تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را ارتقا دهیم و بر این اساس قرار شد راه‌های  جدیدی را برای دستیابی به این هدف پیدا کنیم.  
 
چیچک اضافه کرد: البته غیر از این دیدار بنده و آقای لاریجانی هر از گاهی دیدارهای دوجانبه در حاشیه برنامه‌های بین‌المللی با یکدیگر صورت می‌دهیم و  همواره در حال مشورت هستیم.  
 
وی اظهار کرد:‌ دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در جغرافیای پیچیده خاورمیانه مسائل دوجانبه خود را همواره مورد بررسی قرار داده‌اند و در نشست امروز نیز در این باره با یکدیگر سخن گفته‌ایم، چرا که ما به عنوان دو کشور حاضر در منطقه در جریان همه مسائل هستیم و به تلخی‌ها و شیرینی‌ها آشناییم و تمام مسائل را با وجودمان درک می‌کنیم.  
 
رئیس مجلس ترکیه افزود: ما از نزدیک در جریان جنایات صورت گرفته در منطقه توسط تروریست‌ها قرار داریم و سیاست خارجی ترکیه بر این اساس است که از راه صلح‌آمیز موضوعات را مورد بحث قرار دهد؛ چرا که اتفاقات کنونی منطقه نه با حقوق انسانی و نه با اسلام سازگار نیست.  
 
چیچک بیان کرد: متاسفانه تمامی طرف‌ها با اسم الله اکبر اقدامات جنایات‌آمیز در منطقه انجام می‌دهند، جگر طرف مقابل را در می‌آورند، از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند در صورتی که خدا در هیچ یک از این جنایت‌ها حضور ندارد.  
 
وی ادامه داد:  ما اگر ناظر این اتفاقات باشیم شریک جرم هستیم چرا که این جنایات همچنان با ابعاد گسترده ادامه دارد،‌امیدواریم به زودی این اقدامات متوقف شود و وظیفه هر شخص این است که هر چه در توان دارد انجام دهد.  
 
رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد: نشست امروز روسای پارلمان ایران و ترکیه بر این اساس صورت گرفته است و آرزوها و اهداف دو طرف یکی است، من فردا نیز ملاقات‌هایی را با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران خواهم داشت و این سفر فرصت‌های خوبی را در روابط دوجانبه ایران و ترکیه ایجاد خواهد کرد.  
 
چیچک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافقات صورت گرفته امروز در خصوص حل مسائل منطقه چه بوده است، اظهار داشت: پیچیده‌ بودن مشکلات را قبول داریم ولی اولین گام این است که چیزی از مشکلات پیچیده حذف نشود، باید از اتفاقات عبرت گیریم و اقدامات لازم به سرعت انجام شود.  
 
وی افزود: ما به عنوان ترکیه مسئولیت‌مان را به کشورهای دیگر یادآوری کردیم و اکنون هر چه از دست‌مان برآید انجام خواهیم داد.  
 
رئیس مجلس ترکیه متذکر شد: نباید از اقدامات فرقه‌ای و نژادی خاص بهره‌برداری شود و باید از راه‌های سیاسی برای حل مسائل استفاده کرد.  
 
چیچک گفت: راهکارهای جمعی و صلح‌‌آمیز را برای حل مسائل منطقه استفاده خواهیم کرد و همکاری ایران و ترکیه الگوی خوبی است و مجالس این دو کشور آماده تحقق اهداف پیش‌بینی شده هستند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ترکیه از طرفی از برخی تروریست‌های سوریه حمایت می‌کند ولی شما امروز موضوع مذاکره را بیان می‌کنید، اظهار داشت: این سوال اتهام به ترکیه است و می‌خواهد بیان کند که ترکیه از جناح خاصی از معارضان تروریستی حمایت می‌کند، طراح این سوال می‌خواهد من بگویم که ترکیه از کدام جناح حمایت می‌کند، این رسانه باید دیدگاهش را اصلاح کند.  
 
در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه همکاری منطقه‌ای را برای دستیابی به اقدام عملی در حل مشکلات منطقه به کار خواهد گرفت، تصریح کرد: اولین راه حل سیاسی است و ایران و ترکیه نسبت به آن اتفاق نظر دارند، پس از بحث‌های صورت گرفته با ترکیه و عراق راه‌حل سیاسی را برای حل معضل سوریه جستجو خواهیم کرد.  
 
رئیس مجلس کشورمان با تاکید بر اینکه راه حل نظامی جز خسارت برای منطقه هیچ چیز دیگری ندارد، گفت: پس از بحث‌های صورت گرفته در بخش‌های سیاسی و امنیتی ایران و ترکیه رایزنی‌های بیشتری را برای دستیابی به راهکار مورد توافق در پیش خواهیم گرفت، همچنین در نشست امروز درباره طرح ارائه شده از سوی عراق نیز صحبت شد و دیدگاه دو طرف مثبت است، پس از این بخش‌های دیپلماتیک برای پیگیری امور فعال می‌شوند.  
انتهای پیام/  

برچسب ها: چیچک ، رئیس ، پارلمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.