سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اردوغان: نمي خواهيم موضوع سوريه روي روابط دوجانبه تاثير بگذارد

معاون نخست وزير ترکيه گفت اين کشور نمي خواهد که موضوع سوريه روي روابط دو جانبه دو کشور تاثير بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي؛ "علي باباجان" که وزارت اقتصاد ترکيه را نيز بر عهده دارد در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني درباره چشم انداز اقتصاد ترکيه گفت: ما درطي سالهاي 2000 و 2001 ميلادي، يک رشته  مشکلات اقتصادي داشتيم ، آن زمان ما تازه به عنوان دولت جديد ترکيه کار خود را شروع کرده بوديم. ميزان بدهي کشور نسبت به توليد ناخالص داخلي بسيار بالا بود ، نظام بانکي بسيار ضعيف بود اما در ده سال گذشته ما اصلاحات ساختاري بسيار زيادي انجام داديم تا اقتصاد کشور خود  را تقويت کنيم. ما نظام بانکي را تقويت کرديم اکنون بانک هاي ما سرمايه هاي بالايي دارند. نسبت بدهي ترکيه به توليد ناخالص داخلي اکنون به بيست و شش درصد کاهش يافته است.

وزير اقتصاد ترکيه در ادامه پس از آنکه درباره اقتصاد اين کشور به پرسش هاي متعدد خبرنگار سي سي تي وي پاسخ داد، به موضوع سوريه هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون سوريه يک موضوع مهم منطقه اي است که ما با آن روبرو هستيم. ما در ترکيه ميزبان پانصد هزار نفر از شهروندان سوريه هستيم. بسياري از کشورها اوضاع سوريه را به دقت دنبال مي کنند. از ديدگاه امنيتي موضوع سوريه يک موضوع منطقه اي است. پس موضوع سوريه يک مشکل دوجانبه با ترکيه نيست. ما هرگز اجازه نمي دهيم که موضوع سوريه به يک مشکل در روابط دو جانبه تبديل شود. مشکلي که مطرح است  بين سوريه و ترکيه نيست بلکه مشکل در داخل سوريه است که اکنون منطقه را تحت تاثير قرار داده است. تا اين لحظه تاثير موضوع سوريه بر اقتصاد ترکيه بسيار محدود بوده است چون ما دو اصل را رعايت مي کنيم. اصل نخست اين است ، هر کاري که ما مي کنيم در چارچوب قانون بين الملل است ، کاري که ما مي کنيم صد درصد مشروع است. همچنين دومين اصل اين است ، هر کاري که ما براي سوريه مي کنيم به همراه دوستان و همپيمانان خود مي کنيم. پس ما هرگز اجازه نمي دهيم که بحران سوريه به يک مشکل دوجانبه بين ترکيه و سوريه تبديل شود. همين اصول از اقتصاد ما محافظت مي کند و به همين علت تاثير موضوع سوريه بر اقتصاد ترکيه بسيارمحدود بوده است.

معاون نخست وزير ترکيه ادامه داد: اکنون پيش بيني مي شود که  سوريه فهرست زرادخانه هاي تسليحات شيميايي  خود را منتشر کند و آنها را تحويل دهد تا از بين بروند اما از سوي ديگر کشورهايي مثل آمريکا و فرانسه خود را براي حمله نظامي محدود و هدفمند به سوريه آماده مي کنند. در اين مقطع خيلي سخت است که بگويم آيا چنين عمليات نظامي صورت مي گيرد و اگر صورت مي گيرد در چه زماني صورت  مي گيرد؟ بسيار سخت است که کسي بگويد اين اقدام نظامي چه قدر زمان مي برد و پيامدهاي منطقه اي خواهد داشت يا خير؟ وقتي ما به بي ثباتي هاي منطقه اي نگاه مي کنيم، يک بي ثباتي به انتقال نفت به منطقه خليج فارس مربوط مي شود و اگر محدوديت و مشکلاتي در مسير انتقال نفت پديد آيد و روي عرصه تاثير بگذارد باعث خواهد شد که قيمت ها بالا بروند که البته اين يک خطر براي ما است. خطر ديگر  اين است که واکنش سوريه به چنين اقدام نظامي احتمالي چه خواهد بود؟ همه اينها نامشخص هستند اما البته بسياري از کشورها در منطقه ما از جمله ترکيه همه آمادگي هاي نظامي احتمالي را براي هر گونه سناريوي احتمالي درنظر مي گيرند . اين آمادگي براي همه ي کشورهاي همسايه ي سوريه امري طبيعي است.

علي باباجان افزود: جامعه ي بين المللي، دوستان و همپيمانان ما در منطقه و خارج از منطقه خيلي با دقت به موضوع سوريه نگاه مي کنند تا تاثير آن بر منطقه محدود باقي بماند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.