سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت‌گران دفاع مقدس؛

سفر به چذابه

این فیلم جزو معدود تجربه‌های سینمای دفاع مقدس در فضای فانتزی است، نامانوس بودن فضای فیلم از منظر موقعیتی و وضعیتی که قهرمانان دارند، باعث شده اتفاقات شکلی ویژه به خود بگیرند.

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، سینمای دفاع مقدس ثبت کننده یادگارهای تلخ و شیرین سال‌های جنگ است ، در10 یادداشت سعی داریم تصاویری خاطره‌انگیز از سینمای دفاع مقدس را برای شما مرور کنیم.
 
سینمای دفاع مقدس در سال‌های دور یکی از مهمترین عرصه‌های کشف استعداد نیروهای تازه نفسی بود که بیشتر آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سینما شده و حتی تجربه مستندسازی و تصویربرداری در جبهه‌ها را داشتند، این نسل خاطره‌ها و تجربه‌هایشان از جبهه‌ها را بر پرده سینما حک کردند و برای نسل‌های دیگر به جای گذاشتند.
 
یادداشت هفتم: "سفر به چذابه"
 
در میان فیلم‌سازان دفاع مقدس، مرحوم "رسول ملاقلی‌پور" استاد کامل بازی با زمان بود؛ شخصیت‌های فیلم های او لحظه‌ای در اکنون بودند و لحظه‌ای در گذشته شان در زمان جنگ؛در "سفر به چزابه" کارگردان فیلمی در مورد دفاع مقدس، همراه با آهنگساز فیلمش که سر صحنه فیلم در خاکریزهای بازسازی شده جبهه‌ها هستند، سفری به خاطرات کارگردان در زمان جنگ می‌کنند و عوامل فیلم آن ها را گم می‌کنند "ملاقلی‌پور" بدون هیچ توضیحی زمان‌ها را در هم می‌ریزد و تماشاگر ایرانی که دیگر فیلم جنگی زیاد دیده است، بی‌هیچ مشکلی با او همراه می‌شود؛ تصویر "حاج حسن کاوه"، فرمانده گروه که زخمی شده ولی با کمک دیگران ایستاده و افراد گروهش را به جلو می‌فرستد.

با "سفر به چزابه" غم بیش از نیم دهه دور افتادن از فضای جنگ را به تصویر کشیده می‌شود، از بین دو شخصیت اصلی فیلم، "علی" (فرهاد اصلانی) را می‌توان نماد هنرمندی دانست که جنگ را ندیده و تصوری از آن ندارد، نفر دوم یعنی "وحید" (مسعود کرامتی) که قهرمان اصلی فیلم است کسی است که سابقه رفتن به جنگ و حضور در فضای آن چنان تاثیری بر ذهنش گذاشته، که تا آخر عمر نمی‌تواند آن را فراموش کند.

وحيد در حال ساختن يك فيلم جنگي است، او از علي دوست آهنگسازش دعوت كرده تا با ديدن قسمت‌هايي از فيلم كه آماده شده آهنگي بسازد اما علي نمي‌تواند با فيلم ارتباط درستي پيدا كند. علي به قصد آشنايي با فيلم به همراه وحيد به محل فيلمبرداري مي‌رود اما ناگهان هر دو با رفتن به يكي از خاك‌ريزهاي ساخته شده، خود را در قلب سنگرهاي واقعي جبهه، در منطقه "چزابه" مي‌يابند.

وحيد از اين حضور خشنود است اما علي از بودن در اين منطقه با خطرهاي زيادش راضي نيست و طاقت ديدن صحنه‌هاي واقعي جنگ و كشته شدن جوانان را ندارد. وحيد با ديدن بهروز، صمد، فرمانده حسن كاوه و مراد چلچراغ و مرتضي و بقيه همرزمانش به كمك آن‌ها مي‌رود، اما بالاخره آن‌ها به دوران حال و به محل فيلمبرداري فيلم وحيد برمي‌گردند.

مسعود كرامتي (وحید)، فرهاد اصلانی (علی)، حبیب دهقان‌نسب(حسن کاوه)، و...از نقش‌آفرینان این فیلم هستند، همچنین نباید از موسیقی فیلم "سفر به چزابه"، اثری زیبا و ماندگار از پیروز ارجمند غافل شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، فیلم ، سفر ، چذابه ، جنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.